به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا: دکتر لادن اسلامیان، در این رابطه افزود: برای این نوع ارتودنسی سیستم‌های متعددی به کار گرفته و قالب‌گیری‌های آن در کشورهای خارجی انجام می‌شود. یعنی اندازه‌های قوس‌ها ارسال شده و آن‌ها مطابق این اندازه‌ها قالب‌ها را می‌سازند.

وی ادامه داد: به طور کلی کارهای لابراتواری ارتودنسی در ایران انجام نشده و تنها در برخی موارد می‌توان با قالب‌گیری از مواد موجود با هزینه‌ای پایین‌تر از این نوع ارتودنسی را برای بیماران به کار برد که این مورد دقت و حساب‌شدگی مورد اول را ندارد.

به گفته وی، این ارتودنسی‌های نامرئی بسیار هزینه‌بر هستند و بین ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ دلار هزینه دارند. بنابراین اگر این کار با هزینه‌ای کم‌تر انجام شود، مناسب نبوده و باید نسبت به انجام آن در کمال صحت شک کرد.

اسلامیان در خصوص عوارض این قبیل ارتودنسی‌ها، اظهار کرد: از آنجا که این دستگاه‌ها معمولا برای مرتب کردن دندان‌ها به کار می‌رود، ممکن است به دلیل استفاده از سمباده و فرز مینای دندان را کاهش دهند و عمر آن را به خطر بیندازند.

این متخصص ارتودنسی ادامه داد: انجام ارتودنسی نامرئی نیازمند دقت و تجربه است و معمولا برخی همکاران جوان در انجام این ارتودنسی‌ها دچار مشکل شده و اظهار می‌کنند که هنگام کارشان دندان‌ها به هم نمی‌رسد و یا می‌چرخد.

به گفته اسلامیان، در انجام برخی از ارتودنسی‌های نامرئی از قطعات شفاف و حساب شده‌ استفاده می‌شود که از جایشان خارج می‌شوند که اگر پس از مدتی دوباره استفاده نشوند، ممکن است مشکل ایجاد کنند.

وی در پایان اظهار کرد: قیمت این ارتودنسیها بسته به اینکه از کدام کمپانی خریداری شوند متفاوت بوده و معمولا قالبهایی که در ایران استفاده میشود از دبی یا آلمان وارد میشوند که هزینههای این ارتودنسیها را افزایش میدهد.