به گزارشافکارنیوزبه نقل از واحد مرکزی خبر، در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه شب شبکه دوم سیما، دکتر مرضیه وحید دستجردی کل نیاز به ارز را ۲ و نیم میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال ۹۱ تا پایان شهریور متاسفانه ارزی برای دارو در اختیار شرکت های دارویی که وارد کننده مواد اولیه و دارو هستند قرار داده نشده بود از این رو با وجود ذخایر خوبی که برای دارو تعبیه کرده بودیم، ‌ اینها به تدریج مصرف شدند.
وی افزود: بسیار امیدواریم که بانک مرکزی با تعهدی که در این زمینه کرده اند، از این پس میزان ارز مورد نیاز را با سرعت بیشتری در اختیار شرکت های دارویی قرار دهد، البته با همین مبلغ هم ما به سرعت سعی کردیم کمبودها و نبودها دارویی را جبران کنیم و مقدار بسیار زیادی از کمبودهای هم جبران شد.

دکتر دستجردی دارو را کالایی راهبردی و واجبتر از نان شب دانست و گفت: ما تلاش بسیاری کردیم که ارز مرجع در ۶ ماهه اول در اختیار شرکت های دارویی قرار گیرد ولی موفق نشدیم و نمی دانیم که ارز کجا مصرف شده است.

وی افزود: با وجود تولید حدود ۹۷ درصد داروها و ۵۰ درصد مواد اولیه دارویی بالاخره گرفتاری داریم که نشان می دهد تولید در داخل و با هر آنچه در توان، تنها راه برای آینده است.

دستجردی تصریح کرد: ما کار بسیار خوبی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام دادیم به گونه ای که از رونمایی دو دارو در سال ۱۳۸۰، امروز به ۳۱ داروی زیست فناوری رسیدیم و امروز جزو ۴ کشور اول منطقه و ۱۲ کشور بی نیاز از نظر تولید این نوع داروها هستیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: ۵۶ دارو را در حمایت داریم که همه داروهای زیست فناوری هستند یا فناوری بالا دارند با کاربرد در بیماریهایی مانند سرطان، ام اس، خون و مانند آن دارند، ۳۲۰ قلم دارو را هم در فراخوان سوم اعلام کردیم که متخصصان روی آن کار می کنند.

وی افزود: بسیاری از آنها مواد اولیه داروها هستند و ما امیدواریم همچنان از شرایط تحریم ها به عنوان فرصت بزرگ استفاده کنیم و بتوان نزدیک به ۱۰۰ درصد داروهای مورد نیاز را در داخل کشور تولید کنیم.

وزیر بهداشت درباره تامین داروهای خارجی مورد نیاز برخی بیماران افزود: ما شرکت های تک نسخه ای داشته و داریم که برخی داروهای خارجی را وارد می کردند ولی با تغییر نرخ ارز، قیمت های آن به ۳ تا ۴ برابر رسیده و این شرکت ها دست نگه داشته اند چرا که نمی دانند خریداری خواهد داشت یا نه از این جهت، با همکاری یکی از دانشگاه های علوم پزشکی، داروخانه ۱۳ آبان و برخی متخصصان ورود دارو، مرکزی برای ورود سریع داروهای تک نسخه ای تاسیس می شود که البته نرخ آن آزاد خواهد بود.

دکتر دستجردی درباره تجهیزات پزشکی گفت: تجهیزات و به خصوص ملزومات پزشکی در اولویت دوم و همراه دارو قرار ندارد بلکه اولویت آن برخی ۳ و برخی در درجات بعدی، حتی ۹ و ۱۰ تعیین شده است از این رو با وزیر صنعت، معدن و تجارت صحبت کردم و وی به معاون خود دستور تغییر اولویت بندی ها را داده اند.

وی افزود: ‌متاسفانه شرکت هایی که وارد کننده تجهیزات پزشکی بودند، ‌نتوانستند ارز مبادلاتی استفاده کنند و مجبور به خرید با ارز آزاد شدند به همین جهت مشکل بزرگی که الان در بیمارستانها داریم افزایش چند برابری مواد لازم از جمله کیت های تشخیصی یا گاز هلیم دستگاه ام آر آی به ویژه در بخش دولتی است که نمی تواند مبلغ بیشتری از مردم برای تامین مواد بعدی دریافت کند.

دکتر دستجردی تصریح کرد: نقدینگی بیمارستانهای دولتی پایین و ممکن است ناچار شوند تا خرید اقلام مورد نیاز از جمله نخ جراحی و سوند را از مردم بخواهند از این رو امیدواریم که دست کم ارز مبادلاتی در اختیار شرکت های تجهیزات پزشکی قرار گیرد.

وی گفت: ما به هیچ وجه قصد افزایش تعرفه ها را نداریم چرا که با وجود همه مشکلات نمی خواهیم هیچ ضرری متوجه مردم بشود، از جمله با وجود ضرردهی ۱۷۰ هزار تومانی در انجام هر ام آر آی، ما از بیمارستانها خواستیم این مبلغ را از مردم نگیرند، بنده هم از دولت می خواهم که با حمایت های خود مانع از بروز مشکل برای بیمارستانهای دولتی در زمینه ملزومات و تجهیزات شود.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که این وزارت همواره از بیمه ها طلبکار است گفت: البته سازمان بیمه سلامت ایران تشکیل شده و امیدواریم با تلاشی که می کنند پرداخت ها مناسب تر و به موقع تر شود.

وی افزود: براساس بررسی وضعیت سلامت مردم در سال ۹۰،۸۳ درصد مردم بیمه پایه دارند، ۵ و ۱۴ صدم درصد، ۲ یا ۳ دفترچه یا بیشتر دارند و ۱۶ و ۸ دهم درصد هیچ بیمه ای ندارند، این یکی از مشکلات است که امید می رود بیمه سلامت ایرانیان بتوانند زودتر به هدف بیمه کردن همه ایرانیان برسند.

دکتر دستجردی درباره وضعیت اورژانس های بیمارستانی هم گفت: در خرداد ۸۹ سند ارتقای اورژانس بیمارستانی، چه در بخش دولتی و چه خصوصی ارسال شد که براساس بررسی های انجام شده در خرداد و تیر در همه بیمارستانهای تهران، همه شاخص های مورد نظر وجود داشته و رضایتمندی ۵۰ تا ۸۰ درصد به وجود آمده است.

وی به برنامه پزشک خانواده هم اشاره کرد و افزود: از ۳۵ دانشگاه علوم پزشکی، ۵ دانشگاه زیر پوشش قرار گرفتند و ۳۵ دانشگاه هم اعلام آمادگی ۱۰۰ درصد کرده اند، تا دیروز هم ۵ هزار مرکز بهداشتی و درمانی به سامانه شمس(شبکه ملی سلامت) متصل شدند ولی مشکل ما مسئله بودجه است به شکلی که اگر بخواهیم طی ۷ تا ۸ ماه آینده نیمی از شهرها را زیر پوشش قرار دهیم ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است که امیدواریم در اختیار گذاشته شود.

وزیر بهداشت جایگاه علمی ایران در علوم پزشکی را بسیار بالا دانست و گفت: ما رتبه بیستم علوم پزشکی در دنیا و در داروسازی رتبه شانزدهم را داریم.

وی افزود: در ابتدای سال ۲۰۱۲ نسبت به ابتدای ۲۰۱۱ ما ۴۲ درصد افزایش مقالات علوم پزشکی را داشتیم و امیدواریم کمبودهای بودجه تاثیری در این روند نگذارد.