باید برای تهمت و غیبت گشت ارشاد راه بیانداریم / حزب الله چگونه دختران لبنانی را با حجاب کرد؟
افکارنیوز گروه اجتماعی:

چندی پیش رهبر معظم انقلاب در خصوص پوشش و وضعیت ظاهری جوانان بیاناتی فرمودند که ظاهرا به علت کش و قوس های سیاسی، از سوی رسانه ها به فراموشی سپرده شد، در این رابطه گفت و گویی داشتیم با حمید داوود آبادی از فعالین فرهنگی که معمولا سخنان وی و نوشته های وبلاگی او مورد استقبال قرار می گیرد.

داوود آبادی این مساله را مساله جدیدی نمی داند، وی در مورد برخوردهای سلبی در مورد پوشش می گوید: مقاله ای نوشته ام با عنوان " ارشاد به ضرب و زور کتک " در خیلی جاها بحثبود که گشت ارشاد را می کوبند، بیشتر روی حرف این انتقادها با مقاله بنده بود. اصولا برداشت های واقعی خودم را نوشتم و اصل آن هم سه خاطره بود. یکی از این خاطرات از دوره سال ۶۳ با شهید جواد حاج خداکرم که آن موقع گشت امر به مروف و نهی از منکر بود و درمورد برخوردهای آن زمان نوشته بودم که نسبت به بدحجاب ها و بی حجاب ها چگونه برخورد داشت. یک برخورد نیز برخورد وهابیان در قبرستان بقیع که به چه صورت می آیند امر به معروف و نهی از منکر می کنند یکی هم از گشت ارشاد امروز خودمان و آخر این مطلب نیز به اینجا رسیده بود که واقعا این گشت ارشاد و کار ارشادی که ما می کنیم چه چیز است؛ ماموریت است، وظیفه است، وظیفه شرعی است، چیست؟

مدیر پایگاه خبری ساجد افزوده: اگر وظیفه شرعی است و ما یک دختر خانمی را که کمی از موهایش یک مقداری بیرون زده بگیرم و ببریم لکه دارش کنیم و پرونده سازی برایش کنیم پس چرا چهار تا ماشین فقط در تهران گذاشتیم. ما ۷۵ میلیون جمعیت در ایران داریم. آیا این چهار تا ماشین می تواند کل تهران را تحت پوشش قرار بدهد. آیا این چهار تا ماشینی که راه می اندازیم، تبلیغات در دنیا علیه ما راه می اندازد و در دنیا علیه ما حرف های می زنند. ببنید اصلا ارزش این مساله را ندارد.

واقعا اگر برخورد با بدحجابی یک وظیفه اجتماعی و عمومی است، خوب قوانین خاص خودش را دارد و مجلس نیز تصویب کرده است و این باید در همه جا رعایت بشود؛ نه اینکه هر جا گشت ارشاد هست، چهار تا ماشین بگذارند و بخواهند کل مشکل ملت ۷۰ میلیونی را حل بکند.

ما با جوان ها برخورد مستقیم می کنیم و آیا دختری را دیدیم که بعد از برخورد به این شکل برود و واقعا با حجاب بشود یا اینکه باز دوباره فردا همین را می گیرند؟ خوب این چه تاثیری دارد. آیا احکام اسلامی به سخره گرفته نمی شود. متاسفانه این برخوردها ریشه ای نیست.

داوود آبادی در مورد فرمایشات رهبری در مورد پوشش تاکید می کند: در مورد بحثی که حضرت آقا کردند در آن مقاله یک مقدار نگاه من را در این زمینه می بینید. یک روز یکی از بچه هایی که اتفاقا بچه های جنگ بود گفت چرا در مورد این دخترهایی که وضعیت ظاهری شان به این صورت است مقاله ای نمی نویسی؛ گفتم فلانی می خواهی ثابت کنم که گناه تو از او بیشتر است. گفتم او دارد بدن خودش را می فروشد، مگر پیامبر(ص) نمی فرمایند: الغیبت الشد من الزنا. تو خودت در روز چقدر غیبت می کنی. چرا ما گشت ارشاد برای موی آن دختر راه می اندازیم ولی گشت ارشاد برای غیبت کردن و تهمت زدن راه نمی اندازیم. ما گشت ارشاد در خودمان راه بیاندازیم.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داده: یک آدم بزرگی در مذمت غیبت صحبت کرد اما در آخر صحبت هایش در مورد کسی غیبت کرد! خوب گشت ارشاد را در مورد اعمال خودت به راه بیانداز. ما می خواهیم این را بگویم ارشاد به چهار تا مامور بداخلاق نمی شود. یکی از زیباترین نمایش های فرهنگی ما در طول سال نمایشگاه کتاب است، آن وقت می بینیم که در خارج از نمایشگاه کتاب گشت ارشاد می گذارند و زمانی مردم خسته و کوفته و خرید کرده راهی خانه می شوند و جلوی دخترانی که موی سرشان یک مقدار بیرون است و به همراه خانواده هستند را می گیرند.

این فعال نویسنده حوزه پایداری در مورد اصالت پوشش اسلامی در فرهنگ ایرانی بیان کرد: زمان رضاخان که ۱۰۰ هزار تومان خیلی پول بود، پدر خانواده می گفت که من حاضرم ۱۰۰ هزار تومان پول بدهم که دخترم بیرون از خانه نماند ولی اگر ماند دیگر دختر من نیست. ما وقتی یک دختر خانم را بگیریم و ببریم برایش یک سابقه و پرونده ای درست بکنیم و تعهد از پدر و مادر بگیریم، این دختر فردا روز می گوید که آب از سرم گذشت و بر نمی گردد چادری و مسلمان بشود و از همین دین و ایمانی که دارد نیز می برد. آیا ما این را می خواهیم. آیا ما می خواهیم از اینها دشمن درست کنیم یا می خواهیم اینها را جمع بکنیم. این بحثی که آقا گفت تکیه بر صحبت حضرت علی(ع) است که جذب حداکثری و دافعه در وقت ضرورت.

داوود آبادی افزوده: ببیند که ملت روز ۹ دی سال ۸۸ را فراموش نکرده است. جمعیتی که در خیابان آمده بود، خیلی از همین هایی که ما به آنها بدحجاب می گوییم و خیلی از همین هایی که گشت ارشاد می گیردشان ولی اینها آمدند و پای ولایت ایستادند.

شما ببیند در ۲۲ بهمن، روز قدس و … چه کسانی می آیند. مگر همین ها نیستند. در انتخابات مجلس که کولاک کردند. آمدند و جالب بود و تلویزیون هم پخش کرد و همه شان هم گفتند که چون رهبری گفته آمده اند. ما یک چنین ملتی داریم. با چنین ملتی آیا باید برخورد غیر فرهنگی و غیر اخلاقی کرد. این ملت اشتباه دارد. بله همه دارند، مگر ما نداریم.

وی تاکید کرد: بیاییم گناه یک دختر بی حجاب یا حتی بدحجاب را بریزیم در یک کفه ترازو و گناه حمید داود آبادی در غیبت و تهمت و دروغش را بریزیم در کفه ترازوی دیگر. ببینم از نظر عدل الهی کدامش سنگین تر است. چرا ما اینچنین نگاه نمی کنیم. امام خمینی(ره) بیان می کردند که اگر هر کس خودش را اصلاح کند، جامعه اصلاح می شود. امر و به معروف و نهی از منکر شرایط دارد. من داوود آبادی که خودم را اصلاح نکرده ام و شایداگر نگاهم به نامحرم بیفتد، بدهم هم نمی آید و دروغ هم می گویم، چطور می توانیم به یک دختر خانم بگویم که موهایت را جمع کن. البته نمی خواهم آن حرکت را تاکید بکنم.

این فعال فرهنگی با ذکر خاطره ای به فضای فرهنگی لبنان اشاره می کند و می گوید: سال ۱۳۶۲ من برای اولین بار به لبنان رفتم. در لبنان چادر در آن زمان ممنوع بود. زنی که روسری سر کرده باشد شاید از ۱۰۰۰ نفر تنها یک نفر می دیدید. آیا این جماعتی که در تظاهرات حزب الله لبنان شرکت می کنند و همه شان چادری و محجبه هستند نتیجه گشت ارشاد لبنان است؟ آیا حزب الله گشت ارشاد دارد؟ من خودم فیلم ها و عکس هایی از مراسم سخنرانی سید حسن نصرالله دارم که بی حجاب هایی در این سخنرانی ها دیده می شوند. ولی سال بعد همان ها را شما چادری می بینید. چون می آیند آشنا می شوند و با اخلاق خوب با اینها رفتار می شود. یکبار من ندیدم که بچه های حزب الله با اینها رفتار بدی داشته باشند و اصلا بد به اینها نگاه کنند.

این نویسنده دفاع مقدس در مورد دیدگاه رهبری درباه پوشش می افزاید: این نگاهی که وقتی آقا می گویند ملت ما ملت خوبی هستند، کدام ملت را می گویند؟ مگر ملت ما غیر از اینها هستند؟ مگر شما می توانید نصف ملت را دور بریزید، چون موهایشان بیرون است. آیا در انتخابات چه کسانی رای دادند؟ آن چیزی که اتفاقا دشمن از آن می ترسد و بریده است اتفاقا از همین افراد می ترسد. چون دشمن دارد می بیند که اینها که ظاهرشان به حزب اللهی ها نمی خورد. اینها چرا دنبال نظام راه افتادند و حاضرند که روز ۲۲ بهمن و روز ۹ دی سینه سپر کنند که "وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد." بیاییم از این فرصت مثبتی که خدا برای ما ایجاد کرده است استفاده کنیم.