به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، دکتر جواد محمدی با بیان اینکه با یک آزمایش ساده در منزل می‌توان چنین اثرات سوئی را مشاهده کرد، توضیح داد: اگر به گیاهان و گلهایی که در منزل وجود دارد، دقت کنید می‌توانید اثرات سوء گازهای متصاعد شده از پکیج را مشاهده کنید به این صورت که اگر یک گیاه گل ده را در محیطی که پکیج وجود دارد، قرار دهید گل دهی‌اش متوقف می‌شود.

وی اظهار کرد: این اتفاق را می توان به ساکنان واحد آپارتمانی هم تعمیم داد، البته با این تفاوت که اثرات سوء گازهای سمی بر سلامت انسان در درازمدت ظاهر می‌شود.

محمدی تصریح کرد: پکیج برای احتراق به ناچار اکسیژن محیط را جذب می‌کند و در اثر فرایند احتراق، ‌ گازی سمی تولید و در محیط آپارتمان متصاعد می‌کند یعنی از یک سو اکسیژنی را که باید توسط ساکنان آپارتمان استنشاق شود را مورد استفاده قرار می دهد و از سوی دیگر با تولید گاز سمی در فضای محدود و بسته واحد مسکونی در درازمدت اثرات سو غیرقابل جبرانی را برای سلامت ساکنان ایجاد می‌کند.

این متخصص ایمونولوژی با بیان اینکه آمار و ارقامی در این زمینه وجود ندارد، ‌ ادامه داد: احتراق پکیج تعادل هوای داخل منزل را بهم میزند.

محمدی تاکید کرد: در همه جای دنیا سیستم های شوفاژ، ایمن‌ترین و کم خطرترین سیستم‌های گرمایشی هستند چرا که محیط موتورخانه در بیرون از فضای آپارتمان‌ها قرار دارد و احتراق موتورخانه تاثیری در اکسیژن مصرفی ساکنان آپارتمان ندارد. اگر به آمار سازمان آتش نشانی و مراکز درمانی هم مراجعه کنید می‌بینید هیچ آماری دال بر مسمومیت و مرگ ناشی از شوفاژ وجود ندارد اما سیستم‌های گرمایشی که در داخل منازل نصب می‌شوند مانند پکیج، منشا مسمومیت و مرگ خاموش هستند.

وی ادامه داد: چنانچه اگر این مورد در منازل است برای این مسئله توصیه می‌شود افراد منزل حتما از بخور سرد در محیط خانه استفاده کنند و با توجه به این نکاتی که عرض کردیم شوفاژها بهتر از پکیج هستند.

محمدی با توصیه نسبت به ضرورت توجه به سیستم گرمایشی منزل هنگام خرید یا اجاره آپارتمان گفت: یکی از نکات اساسی این است که همیشه اجازه بدهید هوای کافی برای تنفس شما و جهت سوختن بخاری گازسوز و پکیج به اتاق برسد. وجود روزنههای زیر درها برای این کار مفید هستند بنابراین روزنههای زیر درها را با وسایلی همچون پارچه، پتو و ... مسدود نکنید.