دشمن ستون فقرات را بشناسید
افکارنیوز

: ‌ عضو کمیته‌ آموزش فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان این که بی تحرکی بیشترین ضربه را به ستون فقرات می‌زند، توصیه کرد: کسانی که مدت زیادی پشت میز می‌نشینند هر ۲۰ دقیقه یک بار چند قدم راه بروند.

دکتر روشنک مرادی متخصص ارتوپد با اشاره به این که هر خمیدگی در پشت کمر قوز محسوب نمی‌شود، افزود: در ناحیه‌ پشت انسان به طور طبیعی خمیدگی و در ناحیه‌ی کمر نیز ضد این خمیدگی باید وجود داشته باشد، یعنی شکل یک ستون فقرات طبیعی راست نیست که اگر این خمیدگی بیش از اندازه باشد به آن قوز می‌گویند.

وی در مواردی که به علت اشکال در ساختمان مهره‌ها یا رباط های بدن شکستگی و قوز ایجاد شود آن را قابل پیشگیری ندانست و تنها در مواردی که علت نشستن و ایستادن نادرست به خصوص در سن بلوغ دختران جوان است پیشگیری را موثر دانست.

این متخصص ارتوپد، آموزش نحوه‌های درست نشستن و ایستادن و ورزش‌های مناسب که سبب تقویت عضلات شکمی و پشتی می‌شود را مهم‌ترین مساله در پیشگیری عنوان کرد.

عضو کمیته آموزش فدراسیون پزشکی ورزشی در رابطه با نحوه‌ نشستن گفت: امروزه افراد بیشتر وقت خود را مقابل رایانه و تلویزیون می‌نشینند که بهترین روش برای نشستن، تکیه دادن به پشتی صندلی است، هم چنین توصیه می‌شود که موقع نشستن زانوها بالاتر از لگن قرار گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: صفحه رایانه باید در مقابل چشم قرار گیرد همچنین هنگام مطالعه فاصله میان میز و چشم حفظ شود تا سبب قوز کردن نشود و هنگام نشستن جلوی میز تمام ساعد را باید بتوان به میز تکیه داد.

دکتر مرادی توصیه کرد: هنگام استراحت، تشک نباید خیلی سفت باشد و باید با قوس‌های بدن هماهنگی داشته باشد و هنگام استراحت، خوابیدن به پهلو و خم کردن زانو به طرف شکم می‌تواند برای کسانی که خمیدگی دارند مفید باشد.

این متخصص ارتوپد در پایان اظهار كرد: بعد از معاینات میتوان فهمید كه قوز قابل اصلاح است یا خیر و تشخیص داد عارضه با فیزیوتراپی درمان میشود یا به جراحی نیاز دارد.