به گزارشافکارنیوزبه نقل از ایسنا، مشکل اینجاست که اکثر سیگاری‌ها از سن بسیار کم و دوران نوجوانی شروع به کشیدن سیگار می‌کنند و به همین دلیل هنوز آن قدر جوان هستند که اثرات بیماری زایی این ماده مضر را بر روی بدن و سلامتی‌شان احساس نمی‌کنند. اما زمانی که فرد نخستین علائم مضر و مشکلات جسمی ناشی از استعمال سیگار را تجربه می‌کند دیگر سیگار کشیدن برای او به یک عادت کهنه تبدیل شده و ترک آن کار بسیار دشواری است که همه کس از عهده آن بر نمی‌آیند.

به گزارش سایت اینترنتی هلت می آپ، ناکامی در ترک سیگار و تداوم این عادت منجر به بروز زنجیره‌ای متوالی از عوارض جسمی می‌شود که پیامد آن تسریع روند پیری بدن است به طوری که روی تمام بافت‌ها و اعضای حیاتی و مهم شامل پوست، مو، قلب و عروق و ریه‌ها و دستگاه هاضمه تاثیر سوء می‌گذارد. تمام این پیامدهای سیگار کشیدن روی روند پیری به طور مستقیم تاثیر می‌گذارند.

روند تاثیرگذاری سیگار در پیر شدن بافت‌های مختلف بدن به قرار زیر است:

رنگ پریدگی پوست؛ سیگارها حاوی ترکیبات و مواد شیمیایی مضر هستند. این مواد مخرب و در عین حال اعتیاد آور می‌توانند سطح اکسیژن و ریز مغذی را در بدن کاهش داده و در نهایت سلولها را از مولکول‌های سالم محروم کنند.

بروز چین و چروکهای پوستی؛ چروک‌های پوستی دائمی از پیامدهای مهم سیگار کشیدن هستند. نیکوتین عروق خونی را تنگ می‌کند و در نتیجه مانع از رسیدن ذخیره اکسیژنی به پوست می‌شود. هرچند بروز چین و چروک‌های پوستی در دوران سالخوردگی اجتناب ناپذیر است اما سیگار باعثمی‌شود این چروک‌ها زودتر و در سنین پایین‌تر روی پوست نمایان شوند.

سیاهی و کبودی زیر چشم؛ به همین ترتیب تاثیر مواد شیمیایی سیگار در تنگی عروق، مانع از رسیدن اکسیژن به عروق پوستی اطراف چشم می‌شود و پوست را تیره و کدر می‌کند.

چروکیدگی دور لب؛ همانطور که اخم زیاد موجب چین خوردگی روی پیشانی می‌شود، عضلات اطراف لب نیز که در اثر پک زدن دائم جمع و کشیده می‌شوند، موجب چروکیدگی پوست اطراف لب می‌شوند که به مرور زمان و تداوم سیگار کشیدن این چروکها دائمی خواهند شد.

تخریب دندان‌ها؛ محصولات دخانی قاتل دندانها هستند و کشیدن یا جویدن آنها به یک اندازه در تخریب دندانها نقش دارد.

ریزش مو؛ سیگار کشیدن سرعت ریزش موها را افزایش می‌دهد. در واقع مواد مضر سیگار ابتدا موجب نازک شدن تارهای مو می‌شوند و در نهایت نرسیدن اکسیژن و مواد مغذی لازم به سلولهای پوست موجب تسریع ریزش مو می‌شود.

بوی بد دهان؛ از عوارض مهم استعمال دخانیات تنفس نامطبوع و بروز بوی بد دهان است.

ناشنوایی؛ از دست دادن قدرت شنوایی که در سالمندان شایع است معمولا در افراد سیگاری زودتر و در سنین میانسالی بروز می‌کند. سیگار حتی بیشتر از هدفون و شنیدن صدای بلند موسیقی در بروز ناشنوایی موثر است.

کمردرد: هرچند هنوز علت آن معلوم نیست اما متخصصان تاکید دارند که استعمال سیگار موجب بروز کمردرد می‌شود. برخی از کارشناسان معتقدند که علت این ارتباط می‌تواند کم شدن آب بدن، عدم گردش خون مناسب در بدن و نیز رسوبات شیمیایی حاصل از سیگار در عروق باشد.

افتادگی و شل شدن پوست؛ مواد شیمیایی موجود در سیگار میتواند منجر به تخریب کلاژن و حالت انعطاف پذیری پوست شود به این ترتیب افراد سیگاری اغلب زودتر دچار افتادگی پوست در قسمت داخلی بازوها و در زنان در ناحیه سینهها میشوند.