به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، مرتضی تمدن در حاشیه شورای سلامت استان که با محوریت پزشک خانواده برگزار شد، گفت: اجرای طرح پزشک خانواده از تیرماه آغاز شده و جلسه امروز برای سرعت بخشیدن به اجرای این طرح تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر موانعی برای اجرای این طرح وجود دارد افزود: بخشی از این موانع مربوط به ادارات و سازمان‌هاست که امروز مطرح شد و در حال برطرف کردن این موانع هستیم.

تمدن مهمترین مولفه اجرای طرح پزشک خانواده را حضور و استقبال مردم از این طرح عنوان کرد و گفت: در سایتی که پیش از این اعلام شده باید ثبت نام از مردم انجام شود چرا که یکی از مشکلات اجرای این طرح عدم استقبال شهروندان است. این در حالی است که پزشکان برای اجرای این طرح استقبال خوبی را نشان داده‌اند.

کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ درمان خانوار با طرح پزشک خانواده

استاندار تهران ادامه داد: یکی از علت‌های اصلی عدم استقبال شهروندان از طرح پزشک خانواده، عدم اطلاع رسانی مناسب درباره مزایای این طرح است. ضمن آنکه مردم هزینه‌های دارو و درمان خود را سبک و سنگین نکرده‌اند. این در حالی است که با اجرای طرح پزشک خانواده ۳۰ درصد از هزینه‌های درمان خانوار کاهش می‌یابد.

به گفته تمدن شرکت‌های بیمه گذار نیز مشکلاتی را در اجرای این طرح ارائه داده‌اند که مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد طی یک هفته مشکلات مربوط به شرکت‌های بیمه گذار برطرف شود.

وی با بیان اینکه باید اطلاع رسانی برای اجرای طرح پزشک خانواده از طریق رسانه‌ها افزایش یابد، تاکید کرد: بخشی از مشکلات و موانع روند اجرای طرح پزشک خانواده مربوط به بودجه و اعتبارات آن است که در بررسی‌ها مشخص شد این مشکل عامل بازدارنده نیست، بلکه نیازمند هماهنگی‌ها و سازمان‌دهی‌ بیشتر و کار فرهنگی است.

اختصاص ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای طرح پزشک خانواده پایتخت

تخصیص ۴ میلیارد تومان از اعتبارات طرح پزشک خانواده تاکنون

استاندار تهران با اشاره به اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح پزشک خانواده در استان تهران گفت: برای این طرح ۱۲ میلیارد تومان پیش بینی شده که از این مبلغ ۴ میلیارد تومان آن تامین شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از ۴۰۰۰ پزشکی که در حوزه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیازمند بودیم ۳۲۰۰ نفر ثبت نام کرده‌اند و این نشان می‌دهد که بر خلاف عدم استقبال شهروندان، پزشکان استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند و تنها درخواست آنها افزایش سرانه ۲۱۰۰ تومانی بیمارانی که به آنها مراجعه می‌کنند است.

به گفته تمدن بر اساس آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران بیش از ۸۰ درصد از پزشکان مورد نیاز این طرح برای پزشک خانواده ثبت‌نام کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع دیگر جلسه امروز که در خصوص آب شرب تهران بود گفت: در برخی از رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری بحث‌های حاشیه‌ای در خصوص آب شرب تهران مطرح شده این در حالی است که بر اساس گزارشاتی که امروز مسئولین از آب شرب تهران ارائه دادند، وضعیت آب تهران از لحاظ بهداشت در عالیترین شرایط قرار دارد.

استاندار تهران تصریح کرد: این گزارش‌ها نشان می‌دهد که از وضعیت بهداشتی آب تهران مواظبت خوبی می‌شود و هیچگونه نگرانی در خصوص بهداشت آب تهران نبوده و نیست.

وی ادامه داد: تصفیه و کلرزنی آب و همچنین اندازه گیری شاخص‌های بهداشت آب در عالیترین سطح و در بهترین آزمایشگاه‌های تهران انجام می‌شود و هیچ دغدغه‌ای را در بحثسلامت آب شرب تهران نداریم.

تمدن گفت: بعضی از موضوعات بازدارنده در این جلسه مطرح شد که باید از ورود آب آلوده به شبکه آب شرب تهران جلوگیری شود که بخشی از این مباحثمربوط به رودخانه‌های اطراف تهران است که باید از ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف رودخانه‌های تهران جلوگیری شود.

تخریب رستوران‌های حاشیه رودخانه جاجرود طی هفته آینده

استاندار تهران گفت: بر اساس احکام قضایی که برای این ساخت و سازهای غیرمجاز دریافت شده هفته آینده اقدام به تخریب چندین رستوران حاشیه رودخانه جاجرود خواهیم کرد چرا که بارها تذکرات لازم به آنها داده شده بود اما توجهی نکردند در حالی که فاضلاب این رستوران‌ها وارد رودخانه‌ها می‌شد لذا از طریق محاکم قضایی این رستوران‌ها تخریب خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان اجازه ساخت و ساز در حاشیه رودخانه، حریم دریاچه‌ها و سدها به کسی داده نمی‌شود، عنوان کرد: عده‌ای پیش از این اقدام به ساخت و ساز ویلا در این مناطق کرده‌اند و مالک این زمین‌ها هم بودند اما مسئله ارتباط مستقیم با آب شرب تهران و سلامت شهروندان دارد و لذا این موضوع برای استانداری بسیار حائز اهمیت است.

استاندار تهران ادامه داد: تعدادی از شرکت‌های آبرسانی خصوصی نیز در شهر و اطراف شهر تهران فعالیت دارند که از گذشته تعدادی چاه داشته‌اند و آب این چاه‌ها را وارد شبکه کرده و به مردم می‌فروشند و بر اساس آمار کل جمعیتی که در شهر تهران و اطراف آن تحت پوشش این شبکه آبرسانی قرار دارد ۱۷۰ هزار نفر است که در مقایسه با جمعیت ۹ میلیونی تهران عدد قابل توجهی نیست اما حتی اگر یک نفر هم از آب آشامیدنی ناسالم استفاده کند این موضوع حائز اهمیت است و باید از این کار جلوگیری شود.

تمدن خاطرنشان کرد: در جلسه شورای سلامت امروز استان مصوب شد تا این شرکت‌ها مسئولیت آبرسانی خود را به شرکت آب و فاضلاب استان واگذار کنند چرا که از نظر ما تنها یک مدیریت برای آب و فاضلاب تهران وجود دارد و لذا مدیریت دومی را نمی‌شناسیم.

استاندار تهران گفت: واگذاری آب از سوی شرکت‌های خصوصی مشخص نیست با چه استاندارد و بهداشتی آب در اختیار مردم قرار می‌دهند لذا مقرر شد حدود ۵۴ شرکت با اسامی مختلف که برخی از آنها نیز مربوط به نهادهای دولتی هستند پس از تشکیل جلسه مدیریت خود را واگذار کنند و اگر حق و حقوقی دارند طبق قانون آنرا دریافت کنند.

وی تاکید کرد: چنانچه این شرکت‌ها پای مذاکره برای واگذاری مدیریت نیایند از ظرفیت قضایی برای برخورد با این شرکت‌ها استفاده خواهیم کرد و آنها را مجبور به واگذاری مدیریت آب به شرکت آب و فاضلاب خواهیم کرد.

تمدن گفت: سرعت بخشیدن به اجرای طرح آب و فاضلاب استان نیز از مباحثدیگر جلسه شورای سلامت امروز استان بود و گزارش‌های خوبی نیز از سوی دستگاه مربوطه ارائه شد.

وی با بیان اینکه روند اجرای این طرح بسیار خوب است اذعان کرد: بر اساس برنامه باید ۹ هزار کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر تهران اجرا شود که حدود ۵۰ درصد از این طرح انجام شده و برنامه ۱۵ ساله را طی پنج سال اجرا خواهند کرد.

استاندار تهران همچنین گفت: برای خارج کردن چاههای آب در برخی از نقاط تهران که در برخی از ایام سال ممکن بود مشکلاتی را ایجاد کند مقرر شد خط آبرسانی از سد ماملو به تهران را اجرا میکنند که در حال احداث تصفیه خانه این خط لوله آب هستند همچنین سه تصفیه خانه فاضلاب جدید نیز به تصفیه خانههای تهران اضافه خواهد شد تا بتوانیم بهداشت عمومی را در حوزه آب و فاضلاب افزایش دهیم.