به گزارش افکارنیوز، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دلیل کاهش عوارض در مصدومان ایرانی را درمانهای به موقع وصحیح از سوی پزشکان ایرانی دانست.

به گزارش مهر، پرفسور مصطفی قانعی ظهر چهارشنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه نخستین کنگره طب و ایثار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عوارض در مصدومان شیمیایی کردستان ایران ۵۰ درصد کمتر از مصدومان شیمیایی سر دشت عراق بود.

قانعی یادآور شد: این کم شدن عوارض در بیماران ایرانی با وجودی که شرایط اقلیمی و نژادی یکسان بوده به دلیل مهارت پزشکان ایرانی در درمان و انجام به موقع اقدامات مقتضی است.

وی گفت: ۱۵۰۰نفر از مجروحان شیمیایی عراقی اهل حلبچه و روستاهای اطراف آن از ایران خدمات درمانی می گیرند و برخی از این بیماران نیز به ایران آمده و درمان می‌شوند.

وی بیان کرد: عوارضی که ممکن است در مجروحان شیمیایی بروز کند، عوارض ریوی، عوارض پوستی و چشمی است.

پرفسور قانعی تاکید کرد: تنها ۱۰ درصد مجروحان ایرانی دچار عوارض شدید و یا متوسط هستند و عوارض باقی بیماران در سطح اول کنترل شده است.

وی در خصوص روند بالارفتن میزان تولید علم در کشور گفت: ترکیه مقام اول و ایران دومین کشور از نظر مقام علمی در منطقه است و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده این جایگاهی است که باید ۳ سال دیگر به آن می‌رسیدیم.

وی تصریح کرد: بنابراین زودتر از سال ۱۴۰۴ که پیش‌بینی شده به مقام نخست علمی در منطقه می‌رسیم و در سال ۱۴۰۴ به فکر جایگاه برتر در آسیا هستیم.

پرفسور قانعی تاکید کرد: وزارت بهداشت ۳۰ درصد از تولید علم کشور را به خود اختصاص داده درحالیکه ۵ درصد از فضای آموزشی و دانشجویان سطح کشور متعلق به علوم پزشکی است.