فروش دارو توسط بیماران تالاسمی در بازار آزاد!

به گزارشافکارنیوزبه نقل از ایسنا، دکتر مجید آراسته با اشاره به اینکه البته فروش دارو توسط بیماران نادر است، عنوان کرد: برخی بیماران ما شاید به این دلیل که از داروی خوراکی استفاده می‌کنند، نیازی به داروی تزریقی نداشته باشند. به همین خاطر ممکن است دارو را به اشتباه دریافت کنند و به اشتباه هم در اختیار شخص دیگری بگذارند.

وی اضافه کرد: این موارد بسیار جزئی است و آنقدر نیست که در چرخه دارویی اثر بگذارد. به هرحال از بیماران تالاسمی چون خودشان دردمند هستند خواهش می‌کنیم سعی کنند در چرخه تهیه دارو دقت کرده و اگر خودشان دارویی را نیاز ندارند، اجازه دهند دارو در اختیار فرد نیازمند قرار بگیرد. سامانه پایش داروهای بیماران خاص می‌تواند در این زمینه کمک کند، تا بیمار بیش از حد نیاز دارو دریافت نکند و دوم اینکه دارو با عدالت توزیع شود.

رییس انجمن تالاسمی ایران همچنین افزود: ‌ چند ماه پیش اغلب بیماران کمبود دارو داشتند، اما اکنون وضعیت کمی بهتر شده است و انتشار اخبار مربوط به کمیاب شدن دارو، باعثمی‌شود که مردم نگران شوند و دارو ذخیره کنند تا بدون دارو نمانند.

وی با بیان اینکه بیمارانی هستند که داروها را با دو - سه هزار تومان از کشورهای همسایه غربی برایشان می‌آورند، عنوان کرد: یک علت این است که در آن کشورها هم دارو رایگان داده می شود. در همه جای دنیا بخشی از بیماران داروی خوراکی، بخشی داروی تزریقی و تعدادی هم هر دو را بسته به شرایط استفاده می‌کنند.

رییس انجمن تالاسمی ایران اضافه کرد: ‌ همسایگان غربی ایران هم تالاسمی خیز هستند و مصرف دارو دارند، دارو برایشان رایگان است و بدون هزینه در اختیارشان قرار می‌گیرد.

آراسته با بیان اینکه در پی کمبودهای مقطعی دارویی، عده‌ای سودجو این داروها را لب مرز می‌فروشند و به این ترتیب این داروها را وارد کشور می‌کنند و بیماری هم که نیاز دارد، هزینه می‌کند و دارو را می‌خرد.

وی افزود: بیماری داشتیم که از همین داروها خریداری کرده بود، اما تاریخ گذشته بودند و تاریخ دارو با تاریخ روی جلدش مطابق نبود. در واقع دارو توسط اشخاصی وارد میشود که به دنبال منافع مالی خود هستند. در این خصوص تذکرهای لازم را دادهایم. دانشگاههای علوم پزشکی مناطق هم پیگیر این امر هستند. به هرحال قاچاق را نمیشود صددرصد از بین برد اما سعی میکنیم با آموزش به بیماران از بار مشکلات مربوطه بکاهیم. ارگانهای نظارتی هم در این راستا فعال هستند.