به گزارش افکارنیوزبه نقل از باشگاه خبرنگاران؛ آنمی ناشی از کاهش تولید گلبول قرمز معمولاً به تدریج ظاهر و تبدیل به آنمی مزمن می‌شود. علل آن را می‌توان نارسایی مغز استخوان به علل مختلف، اختلال در تولید اریتروپویتین در نارسایی کلیه یا بیماری‌های عفونی و التهابی مزمن کم کاری تیروئید یا سوء تغذیه پروتئینی شدید اشاره کرد.

کم خونی مادران به جنین آ‌نها منتقل می‌شود. رنگ پریدگی، پرخاشگری و کم اشتهایی از علایم کم خونی است و مصرف ماست با گوشت قرمز، جذب آهن آن را مختل می‌کند.

روند رشد کودکان تا دوسالگی بسیار سریع است همین امر باعثمی‌شود تا نیاز کودک به آهن بیشتر شده و برخی مواقع به دلیل رعایت نشدن زنجیره غذایی کمبود آهن به وجود بیاید به ویژه اینکه برخی مادران در دادن قطره آهن در سنین زیر دوسالگی کوتاهی می‌کنند.

اختلال در بلوغ گلبول‌های قرمز خون تحت تأثیر فقر ۳ ماده مغذی آهن، اسید فولیک و ویتامین B۱۲ در بدن است.

کم‌خونی در بزرگسالان به علت عدم توانایی حمل اکسیژن مورد نیاز بافت‌ها است که ارگان‌های بدن انرژی در سلول‌های عضلانی آنها مختل می‌شود و ظرفیت کاری و توان فکری آنها کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

نکته: علائمی که والدین باید نسبت به آن در کودکان خود حساس شوند رنگپریدگی صورت، نازک شدن مو و ریزش آن، پرخاشگری، بدخلقی، کمتحملی، عدم تمرکز در کودکان سنین دبستان و کماشتهایی از علائم شایع کمخونی در کودکان است.