افکارنیوز:

دکتر اعظم السادات هاشمی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد درخصوص بیماری کم خونی، اظهار داشت: کم خونی کاهش میزان سلول خونی است به عبارتی دیگر؛ کاهش مقدار هموگلوبین خون کم خونی تلقی می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه کم خونی‌ها برحسب سن و جنس متفاوت است، اظهار داشت: علائم کم خونی در نوزادان کمتر دیده می‌شود مگر در مواردی خاص و در کودکی به صورت رنگ پریدگی، بی‌اشتهایی، خلق و خوی نا‌آرام، عدم تمرکز حواس، فراموشی، خرد شدن ناخن‌ها، محو شدن خطوط دست و تپش خود را نشان می‌دهد.

این فوق تخصص خون و سرطان کودکان ادامه داد: مصرف گوشت، جگر، عدس، خشکبار مانند زرد آلو غنی از آهن هستند.

وی با بیان اینکه چای و لبنیات مانع جذب آهن می‌گردد توصیه کرد: دو ساعت قبل و دو ساعت بعد از مواد غنی از آهن، نباید از چای و لبنیات استفاده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به جذب بهتر آهن در بدن گفت: برای جذب بهتر آهن همراه با غذا نوشابه‌های گازدار و لبنیات مصرف نشود و به جای آن از شربت آب لیمو و سالاد استفاده نمایید چراکه مواد حاوی ویتامین ثهستند که به جذب آهن غذا کمک می‌کنند.

وی بهترین راه حل کم خونی‌های ناشی از عادات بد غذایی را استفاده از غذاهای سنتی و حذف غذاهای فست فود دانست و افزود: غذاهای سنتی مثل سالاد میوه، سبزیجات و خوردن غذاهای خوب از کم خونی‌ها پیشگیری می‌کند.

دکتر هاشمی در خصوص راههای درمان کم خونی گفت: شناخت علائم کم خونی، مراجعه به موقع به پزشک و ذخیره B۱۲، انجام آزمایش قبل از ازدواج و استفاده از منابع فولیک اسید مثل سبزیجات از جمله راههای درمان به شمار میروند.