به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، بهشید گروسی بعد از ظهر امروز در ششمین کنگره نوروژنتیک ایران اظهار داشت: علم روانپزشکی تظاهرات رفتاری مغز را بررسی می‌کند، این علم مختص بیماری‌های روحی و روانی نیست با این وجود بسیاری از افراد تحصیل‌کرده از مراجعه به روانپزشک گریز دارند.

گروسی خاطرنشان کرد: ژنتیک با کمک علم روانپزشکی به شناخت بیماری‌ها می‌پردازد و کشف داروهای بسیاری را شامل شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌ها ارثی هستند، گفت: علم ژنتیک احتمال بروز بیماری‌ها را در نسل‌های بعدی کاهش می‌دهد و بسیاری از والدین هنگام تولد فرزند ناقص خود را متهم و زندگی را به کام خود تلخ می‌کنند.

وی درمورد بیماری افسردگی گفت: بخش عمده‌ای در مغز مسئول احساسات و عواطف هستند و هرچه روابط اجتماعی قوی‌تر باشد، شیوع افسردگی کاهش می‌یابد.

گروسی با بیان اینکه اختلالات خلقی در یک خانواده افسردگی را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: اگر در خانواده‌ای فردی افسرده باشد، یک و نیم تا سه برابر احتمال ابتلای اعضای دیگر افزایش می‌یابد.

وی ابراز داشت: همچنین اگر یکی از دوقلوهای همسان به افسردگی مبتلا شود، ۷۶ درصد احتمال ابتلا به فرد دیگر هم هست و افسردگی در محیط‌های سرد و کم ارتفاع کمتر گزارش شده است.

این روانپزشک در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: کروموزوم‌های یک، شش، هفت، ۱۰،۱۲، ۱۴،۲۲ موجب اختلال در بیماری‌ها می‌شوند.

وی ابراز داشت: باهوشی فرزندان امروز ربطی به تغییرات ژنتیک ندارد و فراگیری ابزارهای محیطی موجب افزایش درجه هوش شده است.

گروسی یادآور شد: عوامل محیطی شامل همه شرایط از جمله مراحل جنینی هم می‌شود و همیشه جمعیت افراد در بروز بیماری‌ها نقش به‌سزایی داشته است.

وی تظاهرات مغز را در افراد متفاوت دانست و بیان کرد: ژنها هیچوقت کتابهای ژنتیک را نمیخوانند و رفتارهای خود را هر طور که بخواهند نشان میدهند.