تنها مجوز استخدام ۴۰ هزارمعلم را داشتم

به گزارشافکارنیوزبه نقل از ایسنا، حمیدرضا حاجی‌بابایی در جلسه علنی امروز مجلس، در پاسخ به سوال فاطمه آلیا، زهره طبیب‌زاده و حسن کامران مبنی بر اینکه علت عدم استخدام و جذب معلولان در آزمون استخدامی سال ۱۳۸۹ وزارت آموزش و پرورش چیست و چه زمانی تعیین تکلیف خواهد شد؟ گفت: می‌دانید که بر اساس برنامه چهارم و پنجم توسعه و قانون مجلس، اجازه استخدام در دست دولت و با مجوز معاونت منابع نیروی انسانی رییس‌جمهور انجام می‌شود.

وی افزود: مقررات و شرایط باید اعلام شود، در نامه ارسالی به بنده شرایط استخدام بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری مشخص شد، سهمیه ایثارگران نیز مشخص شد ولی درباره استخدام معلمان هیچ چیزی بیان نشد، در این آزمون ۷۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که ۴۰ هزار نفر استخدام شدند، از این ۴۰ هزار نفر، ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر ایثارگر و ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر افراد عادی بودند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: استخدام ما برای معلمان بود نه برای کارمندان، از این رو امتحان برگزار و نتایج اعلام شد.

پس از اعلام نتایج که با حضور تعدادی از معلولان برگزار شد، حدود ۸۵ نفر از معلولان برای مصاحبه فرستادیم و قبول شدند و اکنون سر کار هستند ولی برخی از معلولان نمره لازم را کسب نکردند.

وی با اشاره به سازوکار استخدام ۴۰ هزار نیروی آموزش و پرورش گفت: سازوکار این است که معاونت منابع نیروی انسانی رییس‌جمهور به سازمان بهزیستی اعلام می‌کند که سه درصد از این سهمیه را به بهزیستی اختصاص دهد تا استخدام معلولان از طریق سازمان بهزیستی انجام شود، در قانون مدیریت خدمات کشوری آمده کسانی که شرایط جسمانی و روانی لازم برای انجام کار معین دارند؛ پس از استخدام آموزش و پرورش، ‌معلولان پیگیر اجرایی نشدن این سه درصد شدند، ما هم گفتیم اگر قانون مشخص کرده باشد، حرفی نداریم اما ما ۴۰ هزار نفر را استخدام کرده‌ایم و ظرفیتی برای استخدام نداریم اما برای انجام کارهای اداری به استخدام معلولان علاقه‌مندیم.

حاجی‌بابایی گفت: در کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز گفتم از دولت برای استخدام ۴۰ هزار نفر مجوز گرفتیم و همان را عینا اجرا کردیم ولی حالا اعلام شده سه درصد از این استخدام‌ها باید معلول باشند، ما هم به معاونت نیروی انسانی رییس‌جمهور نامه نوشتیم که این نفرات تعیین تکلیف شوند اگر این مساله تایید شد آنان را استخدام می‌کنیم چرا که معلولان روی چشم ما جا دارند و ما به آنان مدیون هستیم و به توانمندی هیچ معلولی تعرض نمی‌کنیم.

وی یادآور شد: ۸۵ نفر از معلولان استخدام شده‌اند ولی دوستان می‌گویند ۱۲۰۰ نفر از معلولان باید استخدام شوند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: معلمان استخدام شده در داخل شهر مشهد، تبریز یا تهران مشغول به کار نشدند بلکه در دورترین نقاط کشور مشغول کارند، مجلس و وزارتخانه باید دست به دست هم دهند تا معلولان هم استخدام شوند و ما با این موضوع مشکلی نداریم.

حاجی‌بابایی با اشاره به بخش‌هایی از سخنان آلیا که گفته بود یکی از معاونت‌های وزیر آموزش و پرورش به معلولان توهین کرده است گفت: اگر هر کس هر جا درباره معلولان سخن گفته است برای خودش گفته و بنده چنین اعتقادی درباره معلولان ندارم.

وی روند استخدام‌ها را کاملا شفاف دانست و اظهار کرد: مجوز استخدام، پول و ردیف را باید از دولت دریافت کنیم و این کار به مفهوم انداختن توپ مسئولیت‌ها در زمین معاونت نیروی انسانی نیست.

وی افزود: می‌گویید اطلاع‌رسانی نشده در حالی که در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار این مطلب منتشر شد و ۷۰۰ هزار نفر در کشور در این آزمون شرکت کردند و بزرگ‌ترین آزمون تاریخ آموزش و پرورش شکل گرفت، اگر بنده مقصرم، بگویید تا تقصیرم را پاسخ دهم، وقتی به بنده مجوز استخدام ۴۰ هزار نفر را می‌دهند بنده هم عین قانون را انجام می‌دهم.

حاجی‌بابایی با اشاره به جزئیات قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص شرایط استخدام، گفت: دارا بودن سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام کاری که استخدام می‌شوند عین قانون است که همین بند از قانون در استخدام ۴۰ هزار نفر رعایت شده است.

وزیر آموزش و پرورش حادثه پیرانشهر را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: در همان کلاسی که در پیرانشهر دچار آتش‌سوزی شد معلمی که در سر کلاس حضور داشت بر اساس همین مصوبه دولت برای جذب ۴۰ هزار نفر سر کلاس بود که این اتفاق ناگوار افتاد.

وی تصریح کرد: نمی‌توانم ۱۲۰۰ نفر را از کلاس اخراج کنم و بگویم ۱۲۰۰ نفر دیگر را جایگزین شما می‌کنم، اجازه دهید معاونت نیروی انسانی مجوز استخدام دهد تا به جای ۱۲۰۰ نفر، دو هزار و ۴۰۰ نفر استخدام شوند.

حاجیبابایی خطاب به نمایندگان پرسید: آیا فقط آموزش و پرورش باید معلول استخدام کند؟ اگر هر وزارتخانهای حدود ۱۰۰ نفر معلول را استخدام کند حدود هزار نفر معلول استخدام میشوند، چرا حساسیتها روی آموزش و پرورش است؟