به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، سرهنگ رضا غنی لو، مدیر عامل باشگاه خبرنگاران پلیس با هشدار در خصوص نامه های الکترونیکی که به تازگی با محتوای درخواست کمک به شهروندان ایرانی ارسال می‌شود اظهار داشت: در این نامه‌های الکترونیک، غالباً فرستنده خود را یک زن جوان و تنها معرفی می‌کند و به‌طور غیرمستقیم خود را واجد شرایط مطلوبی برای یک رابطه عاطفی نشان می‌دهد که البته با کمک کردن به او می‌توان به یک سود کلان مادی نیز دست پیدا کرد.

وی با اشاره به نمونه‌ای از این نامه‌های الکترونیک که به تازگی به برخی از شهروندان ایرانی ارسال شده گفت: اخیراً دختر ۲۳ساله ای به نام استر پاتریک با معرفی خود به عنوان یک پناهنده سیاسی در کشور سنگال طی نامه‌ای الکترونیک و در ظاهری انسان دوستانه از شهروندان ایرانی تقاضای کمک کرده است.

وی افزود: در این نامه الکترونیک استر پاتریک خود را دختر مشاور عالی سیاسی یکی از کشورهای غرب آفریقا معرفی کرده که پدرش در جنگ سال ۲۰۱۰به همراه مادرش کشته شده و تنها او موفق به فرار به کشور سنگال شده و هم‌اکنون در این کشور پناهنده سیاسی است.

غنی لو تصریح کرد: کمک به یک بانوی جوان و تنهای خارجی این حس را القا می‌کند که در پس این ارتباط می‌تواند سودایی از یک منفعت کلان مادی نیز وجود داشته باشد.

مدیر عامل باشگاه خبرنگاران پلیس تاکید کرد: داستان این دختر جوان زمانی جالب می‌شود که وی خود را تنها وارثحساب ۶ میلیون دلاری پدرش می‌داند اما به دلیل مسائل سیاسی و قانونی تاکنون موفق به دریافت این پول نشده است.

وی افزود: نقطه اوج این داستان زمانی است که این دختر جوان مبلغ ۱۴۰۰ دلار را تنها راه حل این مشکل می‌داند و با شماره حسابی که ارائه داده مدعی شده که با واریز این مبلغ می‌توان به ‌عنوان شریک خارجی در انتقال قانونی این ثروت وسوسه‌برانگیز سهیم شد.

غنی لو تاکید کرد: داستان‌هایی شبیه به متن این نامه الکترونیک، شاید روزانه هزاران بار و با کمی اختلاف در متن و داستان به‌ دست افراد مختلف از جمله کاربران ایرانی اینترنت و استفاده‌کنندگان از سرویس‌های پست الکترونیک عمومی برسد که همه این داستان‌ها حکایت از نوع جدیدی از کلاهبرداری با تکیه بر برخی ویژگی‌های روانشناختی عمومی دارد.

مدیرعامل باشگاه خبرنگاران پلیس نکته روانشناسی در این گونه ترفندها را درخواست واریز بانکی مبالغ کم دانست و اذعان داشت: در این صورت حتی اگر شخص احتمال کلاهبرداری و دروغین بودن ادعای طرف مقابل را بدهد، بازهم به‌خاطر مبلغ درخواستی کم و اینکه این مبلغ در مقایسه با مبلغی که ممکن است نصیبش شود چیزی نیست، این ریسک را قبول می‌کند. به این ترتیب مبلغ مورد نظر را به‌حساب داده شده واریز می‌کند و به سادگی در دام کلاهبردار اینترنتی گرفتار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اساتید حقوق جزا همواره در مباحثحقوق جزا مانورهای متقلبانه از سوی کلاهبردار و حرص و طمع از سوی بزه دیده را را دو رکن اساسی در کلاهبرداری می دانند، واقعیت این است که امروزه فضای مجازی و امکان پنهان ماندن در پشت هویت‌های غیرواقعی و در عین حال ارتباطات وسیع در این فضای گسترده ضمن فرصت‌سازی‌، تهدید‌های مختلفی را نیز در بر دارد که ازجمله این تهدید‌ها انواع کلاهبرداری اینترنتی است.

غنی لو به هشدار کارشناسان در مقابله با این نوع کلاهبرداری ها اشاره کرد و گفت: عدم‌درج آدرس الکترونیک و بازنشر آن در سایت‌های غیرمعتبر و خارجی و بازنکردن نامه‌های الکترونیک با آدرس‌های ناشناس از نخستین توصیه‌های کارشناسان در این زمینه است.

وی توصیه دیگر کارشناسان را عدماعتماد در فضای مجازی به افراد ناشناس دانست و تاکید کرد: طمع اگر چه در عالم اخلاق یک رذیله اخلاقی محسوب میشود اما وقتی در فضای مجازی این طمع با بهکارنبستن عقلانیت و عدمآگاهی از توانایی فناوریهای ارتباطی توأم میشود، میتواند دردسرهای بزرگی برای افراد ایجاد کند.