مقررات وظیفه عمومی داوطلبان شرکت درکنکور ۹۲

به گزارش افکارنیوزبه نقل از پایگاه خبری پلیس، داوطلبان مرد شرکت کننده در آزمون سراسری سال ۱۳۹۲ لازم است به هنگام پذیرش در دانشگاه(قبولی قطعی) یکی از شرایط زیر را از لحاظ وضعیت مشمولیت و مقررات وظیفه عمومی دارا باشند درغیر این صورت مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.

۱ - داشتن کارت پایان خدمت.

۲ - داشتن کارت معافیت دائم(کفالت، پزشکی، ایثارگران و موارد خاص).

۳ - داشتن برگ معافیت موقت بدون غیبت(پزشکی، کفالت و سایر …) در مدت اعتبار آن مشروط به این که از تاریخ اخذ مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی تا زمان پذیرش در دانشگاه بیش از یک سال سپری نشده باشد.

۴ - دانش آموزان سال آخر دوره متوسطه که به صورت حضوری مشغول به تحصیل بوده و تا تاریخ ۳۱/۶ / ۹۲ در سنوات مجاز تحصیلی فارغ التحصیل می شوند.

۵ - فارغ التحصیلان دیپلم بشرط اتمام تحصیل تا پایان ۲۲ سالگی و پیش دانشگاهی بشرط اتمام تحصیل تا پایان ۲۴ سالگی بصورت پیوسته و حضوری(روزانه، بزرگسالان و آموزش از راه دور) و مشروط به این که از تاریخ فراغت از تحصیل آنان در مقطع دیپلم یا پیش دانشگاهی تا زمان قبولی قطعی در دانشگاه بیش از یک سال سپری نشده و همچنین قبل از ثبت نام در دانشگاه نیز وارد غیبت نشده باشند.

۶ - دانش آموزانی که قبل از سن مشمولیت(۱۸سالگی تمام) موفق به اخذ دیپلم یا پیش دانشگاهی به صورت حضوری یا غیرحضوری شده باشند به شرط نداشتن غیبت و سپری نشدن بیش از یک سال از تاریخ اخذ دیپلم یا پیش دانشگاهی.

توضیح: دانش آموزانی که قبل از سن مشمولیت موفق به اخذ دیپلم یا پیش دانشگاهی می شوند چنانچه حداکثر تا شش ماه پس از رسیدن به سن مشمولیت(۱۸سالگی تمام) وارد دانشگاه شوند مجاز به ادامه تحصیل می باشند در غیراین صورت به دلیل ورود به غیبت، مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود. مگر این که در مهلت شش ماه معرفی، خود را از طریق یکی از دفاتر پلیس + ۱۰ به وظیفه عمومی معرفی کرده و دارای برگ اعزام بدون غیبت باشند.

۷ - دانش آموزانی که پس از ترک تحصیل و در مهلت یکساله معرفی به وظیفه عمومی، موفق به اخذ دیپلم یا پیش دانشگاهی بصورت داوطلب آزاد شده باشند به شرط نداشتن غیبت و سپری نشدن بیش از یک سال از تاریخ اخذ دیپلم یا پیش دانشگاهی.

۸ - فارغ التحصیلان دیپلم و پیش دانشگاهی دارنده برگ اعزام به خدمت بدون غیبت که تاریخ اعزام آنان سپری نشده باشد مضافاٌ مشروط به این که از تاریخ اخذ مدرک تحصیلی تا زمان پذیرش در دانشگاه بیش از یک سال سپری نشده باشد.

۹ - متولدین نیمه اول سال ۱۳۴۲ و قبل از آن به شرطی که تغییر سن نداده باشند.

۱۰ - کارکنان وظیفه(سربازان در حال خدمت) بدون غیبت اولیه به شرطی که در مقاطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شوند.

۱۱ - کارکنان وظیفه ای که خدمت دوره ضرورت آنان تا تاریخ ۳۱/۶ / ۹۲ به پایان می رسد.(این دسته از افراد مجاز به شرکت در آزمون می باشند لیکن باید به هنگام ثبت نام در دانشگاه، گواهی یا کارت پایان خدمت ارائه نمایند)

۱۲ - طلاب علوم دینی دارای معافیت تحصیلی حوزه.

این دسته از طلاب، مادامی که اشتغال به تحصیل آنان از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه مربوط تأیید شود می توانند باهمان معافیت تحصیلی حوزه، در دانشگاه نیز تحصیل نمایند و در صورتی که معافیت تحصیلی آنان به هردلیل از سوی حوزه لغو گردد، مجاز به ادامه تحصیل در دانشگاه نمی باشند.

۱۳ - کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح با ارایه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت از سازمان مربوط برای ادامه تحصیل.

۱۴ - دانشجویان انصرافی در صورتی که در سقف سنوات مجاز تحصیل انصراف داده و همچنین از تاریخ انصراف آنان در دانشگاه و رشته قبلی تا زمان پذیرش در دانشگاه و رشته جدید بیش از یک سال سپری نشده باشد.

نکات مهم در ارتباط با شرایط ادامه تحصیل و صدور معافیت تحصیلی برای مشمولان

۱ - مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند و درصورت شرکت در آزمون و قبولی در آن، مجوز تحصیلی برای آنان صادر نگردیده و دانشگاهها مجاز به ثبت نام از آنها نمی باشند.

۲ - دانشجویان اخراجی تا پایان خدمت دوره ضرورت یا اخذ معافیت دایم مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند.(به جز افرادی که قبل از ورود به سن مشمولیت اخراج شده اند).

۳ - فارغ التحصیلان مقطع کاردانی مجاز به شروع به تحصیل در مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته و همچنین فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی مجاز به شروع به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی نیستند.(به استثنای رشته هایی که به تأیید وزارتین علوم و بهداشت فاقد دوره کارشناسی ناپیوسته می باشند)

۴ - دانشجویان شاغل به تحصیل مجاز به شرکت مجدد در آزمون نیستند و همچنین تحصیل مجدد در مقاطعی که قبلاً از آن فارغ التحصیل شده اند، مجاز نمی باشد.

۵ - ترخیص سربازان حین خدمت صرفاً جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و بالاتر مجاز بوده و ترخیص آنان جهت تحصیل در مقطع کاردانی مجاز نمی باشد.

۶ - دانشجویانی که تمایل به انصراف و شروع به تحصیل مجدد دارند، در طول تحصیلات دانشگاهی(از دیپلم تا دکتری) فقط یکبار مجاز به انصراف می باشند مشروط به این که در سنوات مجاز تحصیلی انصراف داده و از زمان انصراف تا شروع به تحصیل مجدد بیش از یک سال سپری نشده باشد.

۷ - دانشجویان مقاطع کارشناسی و بالاتر پیوسته که پس از انصراف یا اخراج با اخذ مدرک مقطع پایین تر، فارغ التحصیل شناخته می شوند تا پایان خدمت دوره ضرورت یا اخذ معافیت دایم مجاز به ادامه تحصیل نیستند.

۸ - کارکنان وظیفه مجاز به تحصیل همزمان با انجام خدمت نیستند و درصورت قبولی در دانشگاه و داشتن شرایط ادامه تحصیل، از خدمت ترخیص خواهند شد.

۹- سنوات مجاز تحصیل در مقاطع مختلف برای دانشجویان ورودی سال ۹۲، در مقطع کاردانی ۵/۲ سال، مقطع کارشناسی پیوسته ۵ سال، مقطع کارشناسی ارشد پیوسته ۶ سال و دکتری پیوسته ۸ سال می باشد.