یک نگرانی جدید از زلزله کلانشهرها

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، حسن قدمی ظهر امروز در نشست هماندیشی حرکتهای جهادی و حوادث غیرمترقبه در تبریز با اشاره به وضعیت بافتهای فرسوده در کشور اظهار کرد: ۷۲ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که بیشتر در کلانشهرها هستند و حدود ۱۰ میلیون جمعیت را در بر میگیرد.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر حرکت‌های خوبی در خصوص بهسازی بافت‌های فرسوده به خصوص در مساکن روستایی کشور انجام گرفته است که در دولت‌های نهم و دهم این امر از حجم قابل قبولی برخوردار بوده است.

قدمی اظهار کرد: در بررسی مشکلات بافت‌های فرسوده همچنین پیشنهادها باید مشارکت مردم را مدنظر قرار داد زیرا نوسازی بافت‌های فرسوده بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به حجم جمعیتی در شهرها تصریح کرد: زلزله‌هایی با قدرت پنج ریشتر نیز با وجود این حجم جمعیت در شهرها خواهد توانست آسیب‌ها و خسارت‌های مالی و جانی فراوانی بر جای بگذارد که این مسئله برای کشور موضوعی نگران‌کننده و زنگ خطر است.

قدمی افزود: با وجود اینکه اقدامات ارزنده‌ای در مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی انجام شده اما در مراکز شهری به ویژه شهرهای بزرگی نظیر تهران، مشهد، تبریز و اصفهان آنچه مورد توجه باشد، صورت نگرفته است.

رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی با پرداخت تسهیلات گوناگون همزمان با روی کار آمدن دولت‌های نهم و دهم تا امروز مقام‌سا‌زی شده است، گفت: با این حال نبود نظارت کافی به ساخت و سازهای شهری از مهم‌ترین معضلات بحثمقاوم‌سازی است.

وی تخریب فرمانداری شهرستان ورزقان همچنین بیمارستان‌های هریس و اهر را در زلزله ۲۱ مرداد آذربایجان‌شرقی نمونه عینی و آشکار این نقص اساسی دانست و بر رفع آن تاکید کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بدون هیچ تعارفی باید اعلام کنم که مباحثی نظیر نظارت بر ساختمان‌سازی در کشور کمرنگ است و برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی باید برای آن فکری کرد.

قدمی اظهار کرد: نقش گروه‌های جهادی را در مقابله با حوادثغیرمترقبه نباید نادیده گرفت و در این خصوص بسیج یکی از نهادهایی است که در تمام حوادثو در کل مراحل آن وارد عرصه شده و آثار بسیار ارزشمند و تاثیرگذاری از خود بر جای گذاشته و در آینده هم خواهد گذاشت.

وی با اشاره به نقش گروهای جهادی از جمله بسیج در زلزله ۲۱ مردادماه آذربایجان گفت: گروه‌های جهادی با همتی مثال‌زدنی وارد کارزار شدند و در زمینه آواربرداری، بازسازی و ساخت اماکن دامی و مسکونی فعالانه حضور پیدا کردند که جای تقدیر دارد.

قدمی بار دیگر با تاکید بر مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده در کشور تصریح کرد: با مقاوم‌سازی و احیای بافت‌های فرسوده بر میزان مسکن‌های قابل استفاده افزوده می‌شود و همین امر به حل بخشی از مشکلات بازار مسکن کشور کمک می‌کند.

وی گفت: حوادثی نظیر زلزله یک رخداد طبیعی است که باید همیشه برای مقابله با آن آمادگی داشته باشیم و ساز و کار مقابله با آن را فراهم کنیم، بسترسازیهای لازم باید برای آن صورت گیرد و خانهها بر مبنای مقررات ملی ساختمان ساخته شود