به گزارش افکارنیوز به نقل از جام جم آنلاین،كروات بيكروات، پاپيون بيپاپيون، ناخن بيش از اندازه بلند و نقش و نگار انداخته ممنوع، حرف زدن با تلفن همراه بر بالين بيمار قدغن، مانتوي بيش از حد تنگ يا گشاد و گرايش به گروههاي ضداسلام هم ممنوع و... اينها بخشهايي از شيوهنامه اجرايي رفتار و پوشش حرفهای دانشجویان علوم پزشکی به دانشگاههاست كه قرار است مبناي تعيين نمرات كارنامه رفتار حرفهاي اين دانشجويان شود.

شیوه‌نامه‌ای که درباره‌اش می‌گوییم هم‌اکنون به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و حاصل کار معاونت‌های دانشجویی و آموزشی وزارت بهداشت است که هدف از آن ارائه راهکارهای مناسب برای بهینه‌سازی فرهنگ رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان علوم پزشکی است و اولویت اجرایش آن‌گونه که حسین آیتی، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت می‌گوید اجرای برنامه‌های تفکیک دختران و پسران در دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

آیتی درباره الزامات کلی دانشجویان در محیط‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه «رفتار حرفه‌ای» توضیح می‌دهد: دانشجویان باید از ایجاد هرگونه اخلال هنگام تدریس مانند ورود به کلاس بعد از استاد، خوردن و آشامیدن، بلند صحبت کردن، خندیدن و ایجاد سروصدا و استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل صوتی و تصویری خودداری کنند.

به گفته او، از آنجا که رعایت حریم شخصی و آرامش روحی بیمار در هر شرایطی برای دانشجویان الزامی است، بنابراین باید سعی کنند قبل از معاینه، آزمایش یا تهیه شرح حال، رضایت بیمار را اخذ کنند و موظف هستند حین انجام وظیفه در محیط‌های بهداشتی درمانی، کارت شناسایی خود را همراه داشته باشند و از خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه بر بالین بیمار بپرهیزند.

پاشنه کفش بی‌صدا باشد

آیتی با اشاره به نحوه پوشش حرفه‌ای دانشجویان دختر در محیط‌های آموزشی و پژوهشی نیز به ایسنا می‌گوید: مدل مانتو، شلوار، مقنعه، کفش، کیف و جوراب باید ساده و به دور از مدهای افراطی باشد، پوشیدن مانتوی تنگ یا خیلی گشاد، کوتاه یا خیلی بلند مجاز نیست. کفش نیز باید ساده، تمیز با پاشنه متعارف و بدون صدای آزاردهنده باشد.

درج نمره یک تا ۴ در کارنامه رفتار دانشجویان

وی با بیان این‌که این تعهدنامه برای پایبندی به شیوه‌نامه اجرایی رفتار و پوشش دانشجویان علوم پزشکی هنگام ثبت‌نام یا ابتدای هر مقطع تحصیلی از دانشجو اخذ و در پرونده آموزشی وی نگهداری می‌شود، به صدور کارنامه «رفتار حرفه‌ای» برای دانشجویان علوم پزشکی اشاره می‌کند: کارنامه رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان، در هر دوره تحصیلی، از سوی معاونت آموزشی دانشگاه صادر می‌شود که مسئولیت تکمیل آن با استادان دانشجو در آن دوره است.

نحوه نمره‌دهی در کارنامه حرفه‌ای دانشجویان

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت ادامه می‌دهد: استادان باید با توجه به این شیوه‌نامه، برای رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان به صورت مجزا، نمره توصیفی عالی، خوب، متوسط یا ضعیف را به همراه هر نمره آموزشی اعم از تئوری یا عملی صادر کنند.

وی ميافزايد: در مورد دروسی که بیش از یک استاد مسئولیت تدریس را بهعهده دارند، مسئولیت تکمیل کارنامه رفتار و پوشش حرفهای دانشجویان آن درس، با تائید مدیر گروه، ترجیحا بهعهده استادی است که بیشترین تعداد ساعات تدریس را دارد.