سه روز پرحادثه در آخر هفته برفی

به گزارش افکارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، بارش برف و كولاك شدید منجر به انسداد برخي از محورهای برفگیر كشور شد و هزاران تن از شهروندان را گرفتار كرد. افزون بر اين، سيلاب ديروز در كرمان صدها خانوار را در محاصره خود قرار داد و خسارات قابل توجهي به منطقه ريگان در اين استان وارد ساخت. در اثناي اين حوادث، طوفان شن کویر لوت باعث گم شدن ۵۵ گردشگر اين منطقه شد كه پس از ساعتها جستوجو در دل كوير نجات يافتند.

برف و سرما در غرب کشور به حدی بود که موجب صدمه به شبکه برق این منطقه شد تا جایی که مسوولان تصمیم به تشکیل ستاد بحران برق در غرب کشور گرفتند. کولاک شدید در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی علاوه بر مسدود کردن راه ارتباطی بیش از دویست روستا برق شهرستان پیرانشهر و برخی روستاهای همجوارش را نیز قطع کرده بود. در همین حال نیروهای امدادرسان از اورژانس و هلال احمر گرفته تا سازمان توانیر از لحظات اولیه بروز این حوادثکار کمک رسانی را آغاز کردند.

بیشترین میزان برف و سرما در لرستان، آذربایجان غربی و زنجان گزارش شده است. در همین حال، سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام کرده است که برف و کولاک اخیر زندگی بیش از ۶ هزار نفر را در کشور مختل کرد که از این تعداد ۳۱۰۰ نفر تاکنون اسکان اضطراری شدند. در چند روز گذشته ۱۶ استان کشور درگیر برف و کولاک و دست‌کم ۱۸۹ نفر نیز مصدوم شدند.

رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در این باره گفت: طی دو روز پنج‌شنبه و جمعه برف و کولاک بخش مهمی از کشور به خصوص نیمه غربی و مرکزی را درگیر کرده است و استان‌های لرستان، آذربایجان غربی، زنجان و کردستان بیش از بقیه با این مساله درگیر هستند. محمود مظفر ادامه داد: علاوه بر آن استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، مرکزی، ایلام و چهار محال و بختیاری نیز تحت تاثیر برف و کولاک و سرمای شدید هوا قرار گرفته‌اند و در برخی موارد بسته شدن راه‌ها موجب سرگردانی مسافران و ماندن آنها در سرما شده است.

۵۵ گم شده در کویر لوت پیدا شدند
علاوه بر اینها، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر از خدمات رسانی به ۱۰ هزار نفری که در برف و کولاک جاده‌ها گیر افتاده بودند و اسکان ۵۱۰۰ نفر از آنها و نیز نجات ۵۵ نفر که در کویرلوت گم شده بودند خبر داد. مظفر همچنین افزود: جمعه شب یک گروه ۵۵ نفره در کویر لوت گم شده بودند که پس از اطلاع‌رسانی به سازمان امداد و نجات به موقع نجات یافتند. در این باره، احمدرضا شجیعی قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد، ۵۵ گردشگر سرگردان کویر لوت که به منظور بازدید از این کویر به منطقه شهداد کرمان سفر کرده بودند پس از تلاش پنج ساعته گروه‌های واکنش سریع هلال احمر نجات یافتند.

طوفان شن چند محور را مسدود کرد
در این شرایط، مراکز اطلاعات راه‌های شمال و جنوب سیستان و بلوچستان اعلام کردند: طوفان شن و گرد و خاک سبب مسدود شدن محور زاهدان - بم در حوزه نصرت آباد به شوره گز و ایرانشهر - بم در حوزه مسجد حضرت ابوالفضل‌(ع) شد. مسوول شیفت مرکز اطلاعات راه‌های سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: بر اثر وزش طوفان شن از ساعت ۱۹ جمعه محور ارتباطی زاهدان - بم بسته شد. رضا سراوانی افزود: وی ادامه داد: رفت و آمد در سایر محورهای ارتباطی استان طبق روال معمول جریان دارد و تنها در محور زاهدان - زابل و بیرجند و زابل - نهبندان به سبب وزش طوفان رانندگی با کندی و احتیاط لازم انجام می‌شود.

همچنین حسین ثمره حسینی مسوول شیفت مرکز اطلاعات راه‌های جنوب سیستان و بلوچستان(ایرانشهر) نیز گفت: وزش طوفان سبب مسدود شدن محور ایرانشهر - بم در حوزه مسجد ابوالفضل(ع) تا ریگان شده است.

۱۵۰۰ خانوار در محاصره سیلاب
برف و کولاک تنها عامل دشواری شهروندان در سه‌شبانه روز گذشته نبود و بروز سیلاب در شهر ریگان استان کرمان به زنجیره حوادثاین روزها اضافه شد. فرماندار ریگان(استان کرمان) روز گذشته با اشاره به تخریب ۴۰ کیلومتر از راه‌های ارتباطی منطقه دهرضا شهرستان ریگان گفت: هزار و ۵۰۰ خانوار در محاصره سیل قرار دارند.

محمد برزنگ در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: در اثر بارندگی در مناطق کوهستانی شهرستان ریگان و جاری شدن رودخانه‌ها راه ارتباطی ۱۰ روستای این شهرستان تخریب شد. این مسوول یادآور شد: بیش از ۴۰۰ میلیون تومان خسارت در زمینه راه در این منطقه وارد شده است. وی تصریح کرد: در اثر بارندگی جمعه شب در مناطق کوهستانی ریگان تمامی راه‌های روستایی مناطق کوهستانی مسدود و ارتباط بیش از۲۰روستا در مناطق کوهستانی بخش گنبکی قطع شده است.
برزنگ همچنین افزود: به دلیل طوفان شدید شن در ریگان نیز جاده ترانزیتی ریگان - چابهار به مدت چهار ساعت مسدود شد. وی افزود: این محور با فروکش شدن طوفان این محور بازگشایی شد.

زلزله در چهارمحال و بختیاری
در نهایت هم، دو زمین لرزه به شدت ۲/۵ و ۶/۳ ریشتری صبح دیروز شهر بلداجی چهارمحال و بختیاری را لرزاند. بعد از آن نیز ۸ پس لرزه با شدت‌های بین۳/۲تا ۶/۳ در این منطقه رخ داد. استان چهارمحال و بختیاری روی رشته کوه زاگرس قرار گرفته است و زاگرس از دیدگاه لرزه خیزی بسیار فعال است و از نظر فراوانی، زلزله خیزترین منطقه کشور محسوب می‌شود. در این زلزله۶۰ درصد خانه‌های شهر بلداجی خسارت دیدند و تنها یک نفر مجروح شده است.
غلامرضا معصومی، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر در این زمینه از اسکان برخی اهالی روستاهای بلداجی در مساجد به علت ترک خوردگی خانه‌هایشان خبر داد.

در همین زمینه محمود مظفر، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: در این حادثه حدود ۵ روستا به نوعی با زلزله درگیر شدند اما بیش از همه روستای سینا جان از این زلزله متأثر شد و برخی خانه‌های آن دچار ترک خوردگی شد. مظفر افزود: در این حادثه فقط یک نفر از روستاییان دچار جراحت سطحی شد که در محل به صورت سرپایی درمان شد.

به گفته وی روستای سیناجان و یکی دو روستای نزدیک آن در مجموع حدود ۷۰ خانوار هستند که با ترس اهالی از آوار تلاش می‌شود برخی از اهالی روستا در مسجد یا اماکن امن نزدیک موقتا اسکان داده شوند.
همچنین بخشدار بلداجی به واحد مرکزی خبر گفت: ‌ بیشترین میزان خسارت زمین لرزه در روستای سیناجان از توابع بخش بلداجی گزارش شده است که ۳۰ درصد خانه‌های مسکونی و اسطبل‌ها و محل‌های نگهداری دام‌ها آسیب دیده‌اند. مردانی افزود: در دیگر روستاها خسارت‌ها در حد شکستگی شیشه‌های منازل و ترک خوردگی دیوارها بوده است. فرهادی نیا مدیرکل بحران چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ‌تاکنون ۱۶۰مورد ترک خوردگی منازل گزارش شده است و برآورد نهایی خسارات از مناطق زلزله دیده با توجه به پراکندگی و تعداد روستاها، یک هفته به طول می‌انجامد.

شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن در فاصله ۶۴ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.
عکس خبرگزاری مهر