برنامه ای که تهرانی ها را به تفرج می برد

افکارنیوز: اين روزها که آفتاب طاقت فرساي تابستان ، حوصله خيلي از تهراني ها را سر مي برد ، تفريح و گردشهاي چند ساعته بيشتر تهرانيها را وسوسه ميکند اما كمبود مكان هاي گردشگري، اغلب آنها را منصرف مي كند؛ از اين رو سازمان زيباسازي شهر تهران شناسايي و احياي تفرجگاههاي شهري را در دستور كار قرار داده و در سال هاي اخير، تهراني ها امكان بيشتري براي تفرج پيدا كرده اند.

مهدی گلشنی معاون فنی و مهندسی سازمان زیباسازی شهر تهران در این باره به خبرنگار شهر نوشت می گوید: تهران از دیربار تفرجگاههای بسیاری داشته که به رشد شهرنشینی بسیاری از آنها را محو کرده و شهرداری در حال احیای انهاست. یکی از این مکان ها، رود دره های متعدد شهر تهران است که در سالیان اخیر، بهره برداری مناسبی از آن نشده و نتوانسته به فرصتی برای تفرج شهروندان تبدیل شود. اکنون برنامه ای مدون برای ساماندهی این رود دره ها دیده شده است که وضعیت مناسبی را برای فضاهای تفرجی در تهران ایجاد می کند.
آنچه که در دهه های اخیر وضوح میان شهروندان تهرانی به چشم می‌خورد، تغییر مفهوم تفریح میان تهرانی‌هاست. گاهی بیرون رفتن از خانه و خوردن شام یا حتی چای در کنار طبیعت مصنوعی پارک‌ها برای همشهریان ما راضی‌کننده است اما همین مجال هم در بسیاری مواقع فراهم نمی‌شود. «کجا برویم؟» این نخستین‌ سوالی است که در ذهن آنهایی که وسوسه سپری کردن اوقات بیکاری بیرون از خانه را دارند، شکل می‌گیرد و در بسیاری مواقع همین سوال ساده آنها را از یک هواخوری دم‌دستی محروم می‌کند.


جالب است هنگامی که می‌خواهیم برای سفر و تفرج، به شهرهای دیگر برویم به هر سختی که شده اطلاعات کامل از محل‌های دیدنی و اماکن تفریحی و تفرجگاه‌های آنها به دست می‌آوریم اما پس از زندگی ده‌ها ساله در تهران هنوز نمی‌دانیم عصر یک روز تابستانی کجا می‌شود به هواخوری رفت. بخشی از این مشکل به تهرانی‌ها و بخشی دیگر به مدیران بازمی‌گردد و با وجود اینکه شهر تهران پتانسیل‌های مناسبی برای تفرج پایتخت‌نشینان دارد، اما هنوز آن‌طور که باید از این ظرفیت‌ها بهره گرفته نشده است.

هر سال که می‌گذرد تفریح برای پایتخت‌نشینان سخت‌تر معنی می‌شود و ساکنان این شهر اگر دست و دلشان به تفریح برود، آن را در خوردن یک وعده غذای فوری، پاساژگردی و پرسه زدن با اتومبیل خلاصه می‌کنند. در چنین اوضاع و احوالی با نگاه اول فکر کمبود فضاهای تفریحی و ضرورت گسترش آنها به ذهن می‌آید اما در شرایطی که تفرجگاه‌های تهران بلا استفاده است یا مجالی برای استفاده کامل از آنها وجود ندارد، تکاپوی شهرداری در این زمینه بیش از پیش نمایان می‌شود.

چندی پیش دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران بر ضرورت توجه به بحثگردشگری در تهران و شناخت فرصت های ان تاکید کرد و در این راستا از ساماندهی هفت رود دره پایتخت خبر داد. رود دره هایی که به گفته گلشنی معاون سازمان زیباسازی شهر تهران طراحی ساماندهی تمامی آنها انجام شده و در رود دره هایی چون دارْآباد و فرحزاد کار به اتمام نیز رسیده است.

وی می گوید: رود دره‌های تهران که در جنوب رشته کوه البرز واقع شده‌اند پیش از این روستاهای متعددی را در خود جای داده بودند که امروز این روستاها به شهر پیوسته‌اند. دره‌های شمال تهران مثل دره فرحزاد که روستای مهم آن فرحزاد است؛ روستایی که هم‌اکنون به شهر بدل شده است. دره درکه که روستاهای درکه و اوین در آن قرار دارند و دره دارآباد، در سمت شمال شرق، که قریه مهم آن دارآباد است و سرانجام دره مرکزی که شمیران در آن واقع است، همگی گردشگاه مردم تهران در تابستان هستند. پس‌قلعه و دربند و مجموعه سعد‌آباد نیز در انتهای این دره قرار دارند.

وی با اشاره به رود دره داراباد که ساماندهی آن سال گذشته به پایان رسید تاکید می کند: رودخانه دارآباد، شرقی‌ترین رودی است که از رشته کوه توچال وارد تهران می‌شود. این دره که از لحاظ ساختار طبیعی از خصوصیات منحصر به فردی برخوردار است، در منتهی‌‌الیه شمال شرق تهران قرار دارد و در واقع آخرین دره مشرف به تهران از سمت شمال شرق به حساب می‌آید.

همچنین در مقایسه با سایر دره‌های مشرف به تهران مانند سنگون، درکه و دربند از مزایای کوهنوردی بیشتری برخوردار است. این رودخانه از داخل روستای دارآباد عبور کرده و پس از بزرگراه ازگل در جنوب آن در کنار بزرگراه دارآباد(امام علی) به‌صورت سرپوشیده جریان می‌یابد.

دره دارآباد در روزهای پنجشنبه بیشتر مورد مراجعه عموم قرار می‌گیرد و روزهای جمعه نیز استفاده‌کنندگان از این دره بیشتر جوانان هستند. مسیر کوهنوردی این روددره سال گذشته توسط شهرداری تهران بازسازی و مبلمان مناسبی در این مسیر نصب شد. در این مسیر شهروندان می‌توانند از آبشار غلاک، آبشار چال پونه، آبشار چال مگس، آبشار کبوترخوان و آبشار دم‌اسبی و چشمه‌های درازلش، آب حیات و چهون و… و باغچه خلیل هم دیدن کنتد.

رود دره گلابدره از ارتفاعات شمال تهران سرچشمه می‌گیرد و پس از پیوستن به رود دربند به سمت جنوب شهر حرکت می‌کند. این رودخانه در شمال شرق تهران و در منطقه یک شهرداری قرار دارد. در گذشته این محل پر از گل‌های خوشبو و درختان سیب گلاب خودرو بود که به همین دلیل آن را گلابدره می‌نامیدند. همچنین گلابدره از جمله ییلاق‌های خوش آب و هوای شمال شرقی شهر تهران است. ‌این دره از سمت غرب با امامزاده قاسم(ع) و از شرق با دره دربند همسایه است.


معاون سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه می دهد: روددره ولنجک از دره جنوب تله کابین ولنجک یا همان توچال واقع در دامنه‌های جنوبی ارتفاعات البرز در شمال مرکزی شهر تهران سرچشمه گرفته و در محدوده داخل شهر از منطقه یک شهرداری تهران در شمالی‌ترین نقطه شهر، از بالا دست محله ولنجک شروع و تا بزرگراه چمران ادامه دارد. دره ولنجک هرچند دره کم آبی است ولی وجود وسایل مکانیکی تله کابین، دسترسی تا اوج کوه‌ها را از آن امکانپذیر ساخته است. جذابیت این مسیر کوهستانی عمدتاً به‌دلیل تله‌کابین توچال است. از دیگر مزایای این دره کوهستانی، وجود هتل برای اقامت در کوهستان(ایستگاه هفتم) و ایستگاه‌های نسبتا مجهز کوهستانی در طول مسیر است.

رود دره فرحزاد از دیگر رود دره هایی است که گلشنی به آن اشاره کرده که شهرداری در سال گذشته با طراحی منحصر به فرد آن را از زباله دانی به محلی برای تفریح مردم تبدیل کرد: این دره دارای طبیعت متنوع و زیبایی است که از مبدا کوهستان تا عمق بافت شهر به طول ۱۰کیلومتر نفوذ می‌کند. در این مسیر طولانی گاه دره و رودخانه با فضاهای طبیعی دیگر مانند پارک جنگلی یا تپه‌های پارک پردیسان پیوند می‌خورد و گاه با محیط شهری تلفیق می‌شود. رود - دره فرحزاد علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، ارزش‌های تاریخی و فرهنگی هم دارد؛ چراکه از یک سو راه قدیمی و معروف امامزاده داوود(ع) از درون آن می‌گذرد و از سوی دیگر، امکان امتداد آن تا نماد میدان آزادی نیز وجود دارد.

رودخانه فرحزاد از کنار روستای فرحزاد و در ادامه مسیر از بزرگراه شهید همت تا بزرگراه رسالت در مجاورت پارک پردیسان جریان دارد و پس از بزرگراه رسالت به رودخانه کن می‌ریزد. محله فرحزاد از سمت شرق به خیابان گلپاد و جاده قدیم امامزاده داوود(ع) و همچنین مرز بین شهرک‌های مسکونی و تپه‌های مشرف به منطقه فرحزاد می‌رسد. خیابان‌های کوهسار و صحرا نیز تشکیل‌دهنده محدوده جنوبی فرحزاد هستند. این رود دره اکنون محل حضور بسیاری از شهروندان شده که ساعات مدیدی را در آن می گذرانند.

وی به رود دره کن اشاره کرده و می افزاید: این دره در شمال شرقی تهران قرار دارد و رودخانه‌ای که از بلندی‌های شمال البرز سرچشمه می‌گیرد، در مسیر آن جریان دارد. در طول دره‌ها قهوه‌خانه‌هایی وجود دارند که در روزهای هفته به‌ویژه در روزهای تعطیل تابستان از مسافران پذیرایی می‌کنند. مسیل کن، طولانی‌ترین مسیل شهر تهران است. این دره در شمال شرقی شهر تهران قرار دارد و رودخانه کن که از بلندی‌های شمال البرز سرچشمه می‌گیرد، در مسیر آن جریان دارد. این رودخانه ۵ منطقه شهرداری تهران را دربرمی‌گیرد که شامل مناطق ۵،۲۲، ۹،۲۱ و ۱۸ می‌شود. این رودخانه از قدیم آب شرب و همچنین آب مورد نیاز برای آبیاری باغ‌های میوه کن را تأمین می‌کرد و به این سبب همواره محل تفریح و گردشگاه شهروندان تهرانی بوده است. رودکن، پرآب‌ترین رودی است که از تهران می‌گذرد. مسیر طولانی این رود به‌علت عظمت و مقیاس شهری و فرا شهری آن، بسیاری از شریان‌های شهری و فراشهری را قطع می‌کند.

معاون سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تا پایان سال آینده، بخش اعظمی از رود دره های تهران را احیا کرده و به فرصتی برای تفرج شهروندان تبدیل می کند، خاطرنشان می کند: علاوه بر آن مناسب سازی حاشیه مسیل های درون شهری تهران همجون مسیل باختر و منوچهری نیز در دستور کار قرار دارد تا بخشی از آنها تبدیل به فضای تفرجی برای تهرانی ها شود.