به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، در نخستین روز از هفته هوای پاک کودکان تعدادی از شهرهای استان اردبیل با راهپیمایی نمادین خواستار استفاده از هوای پاک و بدون آلودگی شدند.

در این راهپیمایی که عصر امروز برگزار شد، کودکان و نوجوانان در حالی که شعارهای مختلفی را در حمایت از هوای پاک سر می‌دادند خواستار بهره‌گیری از این منبع ارزشمند شدند و از بزرگ‌ترها خواستند تا با استفاده از خودروها و همچنین استعمال دخانیات هوای شهر و دیارشان را آلوده نکنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در این زمینه گفت: از امروز هفته هوای پاک با شعار «صنعت پاک، هوای پاک» برگزار می‌شود که در این هفته سعی داریم با برنامه‌های نمادین این واقعیت را در جامعه نهادینه کنیم که همه باید در حفظ سلامتی خود و قلب و مغزمان از هوای پاک و آراسته برخوردار باشیم.

علی حمیدی افزود: در گرامیداشت هفته هوای پاک سعی داریم برنامه‌های مختلفی را در بیش از ۲۰۰ مدرسه استان برگزار کنیم تا نسل آینده به اهمیت این موضوع واقف باشند که سلامت انسان در صیانت از هوا پاک و آب سالم و کم خطر نهفته است.

وی با یادآوری اینکه از امروز تا آخر دی ماه هفته هوای پاک گرامی داشته می‌شود، تصریح کرد: در این هفته سعی داریم از تردد وسایط نقلیه فرسوده و دودزا جلوگیری کنیم تا تک تک افراد جامعه به حساسیت این موضوع واقف باشند که نباید هوای محیط خود را آلوده کنند.

حمیدی از توزیع سوخت یورو ۴ و هدایت خودروها به معاینه فنی خبر داد و خاطر نشان کرد: در این هفته سعی داریم از مراکز مختلف تولیدی و توزیع سوخت بازدید کنیم تا جلوی هرگونه آلودگی گرفته شود.

وی همچنین از رایگان بودن بازدید از موزه تاریخ طبیعی استان در این هفته خبر داد و بیان کرد: در این موزه بیش از ۱۸ گونه پستاندار، ۸۵ گونه پرنده و ۱۲ گونه خزنده تاکسیدرمی شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همچنین به مهاجرت هزاران گونه پرنده مهاجر به تالاب‌های حاشیه مرز ایران و آذربایجان در نزدیکی سد میل مغان اشاره کرد و گفت: در این تالاب‌ها پرندگان کمیاب فرود آمده و ایام زمستان خود را سپری می‌کنند.

حمیدی افزود: اغلب این پرندگان از نیم کره شمالی و منطقه سیبری مهاجرت کرده و به مناطق گرمسیر شمال استان کوچ می‌کنند تا زمستان‌گردانی خود را انجام دهند.

وی تصریح کرد: در این تالاب‌ها هزاران قطعه پرنده از نوع اردک، گاز، قو، پلیکان و … حاضر شده که طرح سرشماری توسط گروه‌های مختلف محیط زیست به صورت سنتی انجام می‌شود.

حمیدی خاطر نشان کرد: به صورت روزانه سه الی چهار ساعت این سرشماری‌ها صورت گرفته به طوریکه تاکنون ۲۰ هزار قطعه از این پرندگان مهاجر سرشماری شدند.

این مسئول به ممنوعیت شکار در نوار مرزی و هفت کیلومتری این منطقه اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه اقدامات اساسی انجام شده تا پرندگان در معرض آسیب نباشند.