دکتر رضا باورصاد شهری پور در گفت وگو با سلامت نیوز در رابطه با سردردهای میگرنی گفت: سردردهای میگرنی در ایران بسیار شایع است و این بیماری در خانم ها شیوع بالاتری دارد و به طور معمول بیش از۷۰درصد از افراد جامعه برای یک بار در طول عمر خود سردرد را تجربه می کنند.
وی در ادامه افزود: سردردهای مزمن به دو دسته اصلی و شایع به نام سردردهای تنشی و سردردهای میگرنی تقسیم می شوند که سردردهای میگرنی میتواند از سنین پایین ۴ یا ۵ سالگی شروع شوند و حتی در دهه ۶ یا ۷ زندگی فرد به آن دچار می شود ولی در سنین بالا شیوع کمتری دارد و در خانمها پس از یائسگی شیوع کمتری پیدا می کند.
این استادیار دانشگاه جندی شاپور اهواز در ادامه گفت: ‌ این بیماری عملکرد فرد مبتلا را مختل می سازد و سردرد اغلب به صورت ضربان دار در دو طرف سر و پیشانی و با انتشار به سمت چشم و بعضا ناحیه پس سر همراه با حالت تهوع بوده است. افراد مبتلا در ضمن حمله میگرنی از برخورد با نور درخشان و آفتاب هراس دارند و به هنگام سردرد تمایل دارند که در محیط آرامی و تاریکی حضور داشته باشند. ضمن انکه وجود محیط پر سرو صدا به تشدید سردرد این بیماران منجر میگردد.
.
وی درباره برخی علائم این بیماری گفت: ‌ سردردها ی میگرنی گاها با یکسری علایم پیش درآمد همراه هستند که این علائم هم به پزشک و هم به بیمار برای تشخیص این بیماری کمک می کنند. تاری دید و احساس مور مور شدن و یا بی حسی و کرختی اندام در یک قسمت بدن ویا به همراه ضعف اندام یا در صورت که بعضا با حملات سرگیجه و یا اختلال در تکلم همراه هستند و اغلب ای حملات عصبی کمتر از ۳۰ دقیقه طول می کشد و حمله سردرد بیمار پس از این علائم شروع می شود که این فرم میگرن را میگرن با آورا گویند که فرم ناشایعی است و بیش از۳/۲ موارد میگرن بدون آورا میباشد که شایع تر هستند.
دکتر باورصاد در ادامه گفت: ‌ به طور معمول ریسک خانوادگی میگرن خیلی بالاست و از سنین پائین تر در میان افراد خانواده شروع می شود و حتی شدت سردرد و فرکانس سردرد در افراد خانواده متفاوت است.
وی درباره طول مدت سردرد گفت: ‌ طول مدت سردرد در افرادی که از دارویی به عنوان مسکن استفاده نمی کنند بیش از ۴ ساعت است و به تدریج شدت آن بیشتر می شود. معمولا بدنبال استراحت یا خواب بهتر و با تنظیم ساعت خواب وزمان غذا خوردن و با رعایت رژیم های غذایی بهتر می شوند.
استرس و اضطراب و عدم نظم در ساعات خواب و بیداری، عدم نظم در ساعات غذا خوردن و گرسنگی طولانی مدت و نوسانات هورمونی در زمان عادت های ماهیانه در تشدید سردردهای میگرنی موثر هستند به طوریکه برخی خانمها به سردرد های میگرنی محدود به دوره عادت ماهانه مبتلا هستند.
این عضو انجمن مغز و اعصاب ایران در رابطه با رژیم های غذایی این افراد گفت: ‌ به خانم ها یی که از سردردهای میگرنی شدید رنج میبرند توصیه می شود که از قرص های ضد بارداری استفاده نکنند چرا که با ایجاد تغییرات هورمونی موجب ‌تشدید سردرد این افراد میگردد. همچنین افراد مبتلا به میگرن نباید از غذاهای حاوی اسید آمینه تیرامین از جمله پنیرهای مانده استفاده کنند و از جیگر مرغ و ماهی ها ی دودی و گوشت های دودی و سوسیس و کالباس و کنسروهای قدیمی و پیاز و گوجه فرنگی خام – موز - انجیر - ترشی - آبلیمو – آجیل - شکلات - نوشابه های گازدار و نسکافه - کاکائو ترجیحا استفاده نشود مخصوصا در دو یا سه ماهه اولیه درمان ولی پس از بهبودی، به تدریج می توانند از این مواد به میزان اندک استفاده کنند
وی در مورد بهبود و درمان این بیماری گفت: ‌ معمولا میگرن به شرط رژیم غذایی مناسب و تغییرات مناسب در نحوه کیفیت زندگی و شرایط آب و هوایی مناسب و استفاده منظم از داروهای خوراکی در حدود ۹۵ درصد بهبود می یابد ولی این بیماری درمان قطعی ندارد وامکان برگشت بیماری وجود دارد و حملات سردرد این بیماران صرفا به صورت کنترل شده در می آید و اگر داروی انتخابی صحیح باشد با بهبودی چشمگیری همراه خواهد بود..
دکتر باورصاد درباره مصرف داروها بعد از بهبودی گفت: علیرغم بهبودی قابل توجه ، فرد بایستی بین ۳ تا ۶ ماه تحت نظر پزشک متخصص داروها را مصرف کند و به تدریج و ضمن ویزیتهای منظم مصرف داروها را کاهش داده و سرانجام قطع نماید.