دستاورد الگوبرداری هنرپیشه ها از غربی ها!

به گزارش افکارنیوز، مجید ابهری در گفتوگو با فارس با بیان اینکه الگو برداری از نمادهای فرهنگ غربی، یکی از دلایل تغییر سبک زندگی در کشور است، اظهار داشت: زمانی که هنجارفرستان جامعه ما از قبیل هنرپیشهها، خوانندگان و ورزشکاران از الگوهای غربی نمونه های رفتار خود را برمیدارند، جوانان ما که این گروههای مرجع را الگوی خود قرار دادهاند، رفتارشان مشخص میشود.

این رفتارشناس و آسیب شناس اجتماعی در ادامه افزود: به منظور تغییر ارزش‌های جامعه باید رفتار، بینش‌ها و ارزش‌های افراد جامعه را تغییر داد تا بتوان سبک زندگی و روش زندگی افراد جامعه را تغییر یافته قلمداد کرد.

وی ادامه داد: ‌ در حال حاضر با توجه به گستره فعالیت ناتوی فرهنگی در مورد سبک زندگی در کشور، متأسفانه فقط در مورد امر مزبور صحبت شده و به برگزاری همایش و جلسه اکتفا شده است.

به گفته ابهری، ‌ تاکنون در این باره اقدامی عملی انجام نشده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: برای بهبود سبک زندگی در کشور، اولین گام را باید رسانه‌ها بردارند، رسانه‌ها می توانند با الگو قرار دادن سبک اصیل زندگی ایرانی - اسلامی و نیز از طریق اطلاع رسانی به گستره عظیم مخاطبان در این مسیر حرکت موثری را آغاز کنند.

وی بیان داشت: آموزش و پرورش در گام بعدی در این رابطه، می‌تواند همکاری موثری با رسانه‌ها داشته باشد.

ابهری یادآور شد: این نهاد می‌تواند از طریق گنجاندن الگوی مناسب زندگی در کتاب‌های درسی، سبک زندگی را برای کودکان و دانش‌آموزان مورد تمرین قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: همراه با آموزش و پرورش، ‌ خانواده‌ها باید در تغییر نگرش خود نسبت به سبک زندگی اقدام کنند.

به گفته این جامعه شناس، ‌ رواج مصرف‌گرایی در جامعه یکی از تغییرات سبک زندگی است.

ابهری اضافه کرد: صدا و سیما، ‌ آموزش و پرورش و خانواده‌ها به عنوان سه ضلع اصلی یک مثلثبرای بهبود سبک زندگی، نتوانسته‌اند آنطور که شایسته است، ‌حرکت موثری داشته باشند.

وی افزود: چنانچه مثلث مزبور به وظایف خود به درستی عمل میکرد، هم اکنون این تغییرات در پوشش و آرایش افراد جامعه به چشم نمیخورد.