آخرین اخبار از لایحه حمایت از خانواده

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، محمد علی اسفنانی اعلام کرد: عصر روز یکشنبه اعضای کمیسیون قضایی مجلس پس از هفته ها بررسی و رفع ایراد شورای نگهبان لایحه حمایت از خانواده را نهایی کرده و برای تصویب در صحن علنی به هیئت رئیسه ارسال کردند.

وی افزود: ایراد مانده در مورد هزینه های زوجه در زندگی مشترک با زوج بود. در ماده ای از این لایحه آمده بود که زوجه بعد از طلاق و جدایی می تواند هزینه هایی را که در دوران زندگی با همسر کرده است مطالبه کند که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت.

شورای نگهبان می گوید: اگر زن به اذن شوهر هزینه کرده باشد می تواند مطالبه کند ولی اگر قصد تبرع(هزینه کردن به قصد نگرفتن) باشد نمی تواند مطالبه ای داشته باشد که این انتقاد شورای نگهبان صحیح بود و کمیسیون این ماده را اصلاح کرد.

لایحه آیین دادرسی کیفری نهایی شد

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس همچنین از نهایی شدن لایحه آیین دادرسی کیفری خبر داد و گفت: این لایحه هم ایراداتی داشت که مهمترین آن ماده ۱۸ نحوه تشکیل تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب بود که برطرف شد. البته می خواستیم آیین دادرسی کیفری نیروهای مسلح، جرائم الکترونیکی و برخی موارد دیگر را همزمان بررسی کنیم که محقق نشد ولی آن لوایح هم در صورت تصویب به لایحه اصلی ملحق می شوند.

لایحه قضازدایی دستور بعدی کمیسیون قضایی

اسفنانی گفت: بررسی لایحه نحوه اجرای محکومیتهای مالی(حبس زدایی و قضا زدایی) در دستور بعدی کمیسیون قضایی قرار دارد.

اقدام کمیسیون قضایی برای بازدید از زندان اوین

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس در مورد احتمال بازدید اعضای این کمیسیون از زندانها گفت: قرار است برای بازدید از زندانهای تهران اقدام کنیم.

اسفنانی در پاسخ به اینکه آیا در دیدار اعضای کمیسیون قضایی مجلس با رئیس قوه قضائیه در مورد افزایش اختیارات وزیردادگستری صحبت شد گفت: در این مورد اشاراتی شد. البته طرحی نوشته شده و در حال بررسی است