تولید نمک های تقلبی و زیر‌پله‌ای در کشور

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، محمد ابریشمکارگفت: اگرچه آمار دقیقی نیست اما بر اساس میزان نمکهای عرضه شده در بازار ۳۰درصد نمک مصرفی به صورت زیرپلهای و بدون نظارت تولید میشود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان نمک تصفیه ایران افزود: عرضه نمک تقلبی در بازار می‌تواند برای سلامتی خطرآفرین باشد اما به جهت اینکه در بسته‌های تزئینی عرضه می‌شوند مشتریانی هم پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در بسیاری موارد حتی این نمک‌ها گران‌تر از نمک‌های تصفیه شده و یددار عرضه می‌شود.

ابریشم‌کار گفت: مسئولان سلامتی و بهداشت نیز حداقل استانداردها را برای نمک در نظر می‌گیرند و این باعثمی‌شود که نمک‌های بی‌کیفیت وارد بازار شود.

*تهدید فرهنگ استفاده از نمک یددار و تصفیه‌ای

دبیر انجمن تولیدکنندگان نمک تصفیه ایران، افزود: چندین سال است استفاده از نمک‌های یددار و تصفیه شده در کشور تبلیغ می‌شود و تقریباً فرهنگ استفاده از آن نیز جا افتاده است اما در سایه بی‌نظارتی عرضه نمک‌های تقلبی باعثتهدید سلامتی می‌شود.

*نمک‌های زیر پله‌ای و غیر بهداشتی بودن آنها

وی در پاسخ به اینکه نمک‌های تقلبی چه موادی دارند که برای سلامتی ضرر دارد، گفت: اولاً‌ اینگونه نمک‌ها در مکان‌های غیربهداشتی و به اصطلاح زیرپله‌ای تولید می‌شوند که امکان آلودگی دارد، از سوی دیگر ترکیب مواد آنها طوری نیست که به راحتی جذب بدن شود و نیز مضراتی برای سلامتی دارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان نمک تصفیه ایران، افزود: ظرفیت تولید نمک کشور بالاست و انواع نمک خام، پتروشیمی و … تولید می‌شود.

وی افزود: حتی ظرفیت صادرات نمک نیز وجود دارد اما مشکلاتی برای صادرکنندگان هست که تا کنون مانع از صادرات شده است.

*نمک اسپانیایی در آشپزخانه بالا‌شهری‌ها

دبیر انجمن تولیدکنندگان نمک تصفیه ایران تصریح کرد: واردات نمک به صورت جزئی از اسپانیا هم وجود دارد که در آشپزخانه‌ برخی بالاشهری‌ها با توجیهات خاصی استفاده می‌‌شود اما در عمل خاصیت آنها بیش از نمک تولید داخل نیست.

ابریشمکار به مردم توصیه کرد برای سلامتی خانوادهاشان حتما از استفاده نمکهای بی نام و نشان که فلهای با بستههای غیر استاندارد عرضه میشود پرهیز کنند