به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، محسن کرمی معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور با اعلام این خبر گفت: در ۱۰ ماه گذشته سال جاری حدود ۸۵۰۰ درخواست تغییرنام داشتیم که از این تعداد، ۷۰۰۰ نام تغییر یافته است و بقیه آنها به دلیل اینکه دارای معانی مناسب بودند براساس نظر ثبت احوال تغییر پیدا نکردند.

وی افزود: همچنین نام‌های خانوادگی تحقیرکننده و مستهجن نیز از سوی این سازمان، قابل تغییر است به طورمثال افرادی که دارای نام های خانوادگی گرگی، صبح به خیر لیف شاگرد، دل کبابی، پیش دستی، گوش بر و تیغ زن بوده اند، نام خانوادگی خود را تغییر دادند، نام های دارای آفت، کوچک، نوکر و غلام نیز قابل تغییر هستند.

کرمی همچنین از برگزاری سومین همایش مهندسی فرهنگ نام و نام‌گزینی همزمان با هفته وحدت در سراسر کشور خبر داد و هدف از برگزاری این همایش را آشنایی با انتخاب نام مناسب برای فرزندان که در شخصیت و تکامل افراد تاثیر دارد عنوان کرد.

به گفته معاون ثبت احوال، تکوین شخصیت، جامعه پذیری، تعامل با جامعه، فعالتر شدن حضور افراد و توجه به شان و کرامت انسانی افراد از آثار انتخاب نام نیکو بر نوزادان است.

کرمی افزود: انتخاب نام نوزادان نشانده‌ی تمایلات، باورها و آرزوهای خانواده است و بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال، انتخاب اسماء قدسی در صدر انتخاب والدین ایرانی بر فرزندانشان است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای تاسیس سازمان ثبت احوال(۱۲۹۷) تاکنون نام های فاطمه، زهرا، مریم، معصومه، سکینه، رقیه، خدیجه، لیلا و مرضیه از نام‌های پرطرفدار بین ایرانیان بوده، اظهارداشت: محمد، علی، حسین، مهدی، رضا، حسن، محمدرضا و عباس نیز در طول این ۹۴ سال فراوانترین نام های مردان بین ایرانیان بوده است.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور یادآور شد: به دنبال اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص)، طی دو ماه اخیر استان تهران در تغییر نام مردان به محمد با ۴۲۲۷ فراوانی بیشترین تغییر نام را در این خصوص داشته است، خراسان رضوی با ۳۷۲۰ مورد و خوزستان ۲۴۸۸ مورد بیشترین تغییرنام مردان به محمد را داشته‌اند.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه رسالت ثبت احوال در کشور، بهسازی نام های موجود در جامعه است، افزود: مردم می توانند برای انتخاب نام فرزندان خود به پرتال الکترونیکی این سازمان به نشانی www. sabteahval. ir مراجعه کرده و از خدمات مشاوره نام استفاده کنند.

کرمی در خاتمه نامهای خانوادگی محمدی و احمدی را فراوانترین نام خانوادگی در بین ایرانیان اعلام کرد