اگر نگران پوست خود هستید این مطلب را بخوانید

پوست انواع مختلفي دارد و از آنجا كه نمي توان نوع پوست خود را تغيير داد، بايد روش های صحيح كنترل و نگهداري از آن را بياموزيد.

خشکی پوست

پوست خشک موجب بروز چین و چروک شده و اغلب پوست های خشک، دچار خارش، ترک خوردگی و پوسته پوسته می شوند. به طور کلی می توان گفت، پوست هایی که به مقدار کافی هیدراته می شوند، نرم و صاف و پوست های کم آب، خشک و خشن هستند. معمولاً این مشکل پوستی در زمستان تشدید می شود. گاهی حتی پوسته پوسته شدن شدید و ترک های عمیق منجر به التهاب و قرمزی پوست می گردد. خوشبختانه، در اکثر موارد خشکی پوست خفیف و موقتی و معمولاً ناشی از محیط زیست و رطوبت کم و استفاده از صابون های قوی است که به راحتی می توان آن را در خانه درمان و از آن پیشگیری کرد.

در موارد بسیار کمی خشکی پوست مزمن می شود و نیاز به ارزیابی پزشکی و درمان فوری خواهد داشت. اگر چه خشکی پوست می تواند در هر نقطه ای از پوست ایجاد شود، ولی اغلب روی پشت دست دیده می شود و در افراد بالای ۶۰ سال به دلیل کاهش چربی طبیعی پوست شایع تر است.


مراقبت از پوست های خشک در منزل

تغییرات ساده در شیوه زندگی می تواند آب رسانی به پوست را بیشتر و از بی آبی و خشک شدن پوست پیشگیری کند. اگر مدت حمام خود را به ۵ تا ۱۰ دقیقه محدود کرده و به جای آب داغ از آب ولرم و صابون های ملایم استفاده کنید، رطوبت پوست شما حفظ خواهد شد. سه دقیقه بعد از حمام از یک مرطوب کننده یا پماد استفاده کنید و لوسیون ها را کنار بگذارید که بر خلاف باور عموم تاثیری در مرطوب ماندن پوست ندارد. مرطوب کننده ها نیز پوست را مرطوب نمی کنند، ‌ بلکه با ایجاد یک مانع حفاظتی مانع از دست رفتن آب بدن می شوند. بعد از هر بار شستن دست ها با آب، مرطوب کننده بزنید. بهترین انتخاب پمادها و کرم هایی است که حاوی اسید استیک، اوره، اسید هیالورونیک، گلیسیرین، لانولین و وازلین باشند.
اگر رطوبت نسبی منزل شما کمتر از ۴۰ درصد است، بهتر است با استفاده از دستگاه های بخور رطوبت منزل را افزایش دهید.

پوشاک خود را از پارچه های غیر تحریک کننده همچون پنبه و یا ابریشم انتخاب کنید. شستن لباس ها با مواد شوینده بدون بو نیز، سوزش و خشکی پوست را کاهش می دهد.

برای جلوگیری از عفونت ترک های پوست از پماد ضد باکتری استفاده کنید؛ به خصوص در قسمت هایی از پوست که احتمال خونریزی وجود دارد.

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر با پزشک مشورت کنید:
- هیچ یک از روش های درمان خانگی موثر واقع نشد.
- قسمت های مختلفی از پوست، پوسته و یا دچار بثورات شود.
- خشکی پوست همراه با قرمزی و تورم باشد.
- زخم ها باز و در اثر خاراندن دچار عفونت شوند.
- خشکی و خارش پوست موجب اختلال در خواب شود.

با توجه به علت خشکی پوست، پزشک کرم های مقاوم، حاوی آلفاهیدروکسی اسیدهای بتاهیدروکسی، ‌ اوره، پروپلین گلیکول و یا کورتیزون تجویز می کند، در برخی موارد حتی داروهای قوی تر تجویز می شود. با مراقبت مناسب در منزل و رعایت نکات ذکر شده می توانید خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن و یا ترک های پوستی را به حداقل برسانید و پوستی نرم و صاف داشته باشید.


علل زیست محیطی ایجاد خشکی پوست

- رطوبت کم: اگر در منطقه آب و هوایی شمالی زندگی می کنید، ممکن است فقط در طول زمستان به خشکی پوست مبتلا شوید، ولی اگر در آب و هوای خشک زندگی می کنید، احتمالاً خشکی پوست مشکل هر روز شما در طول سال خواهد بود.

- حمام و شستشوی مکرر:آب داغ، چربی های محافظ پوست را می شکند و از بین می برد؛ به خصوص اگر از صابون های تند و یا قوی استفاده کنید.

-قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب و نور خورشید علاوه بر خشکی پوست و از بین بردن بافت کلاژن والاستین، موجب چین و چروک و ضعیف شدن و تیرگی پوست نیز می شود.

- مشکلات پزشکی که خشکی پوست را موجب می شوند.

- پسوریازیس اختلال خود ایمنی که موجب انباشته شدن پوست های مرده و خشکی شدید پوست می شود.

- اختلالات تیروئید که تولید چربی پوست را کاهش می دهند.

- درماتیت اتوبیک(اگزما) که حالت آلرژی است و سبب التهاب و خارش پوست می شود.

در برخی موارد خشکی پوست می تواند یک اختلال جدی و به طور بالقوه باعثبد شکلی و خارش شود. دیگر وضعیت های پزشکی که می توانند موجب خشکی پوست بشوند، عبارتند از: دیابت، سوء تغذیه، بیماری های کبد و کلیه، لنفوم و ایدز.


پوست چرب

اگر پوست شما اغلب چرب و براق و جوش دار است، احتمالاً نوع پوستتان چرب است. پوست چرب ناشی از ترشح چربی بیش از حد و سبوم تولید شده غدد چربی پوست است. بیشتر افراد به صورت ارثی و خانوادگی پوست چرب دارند. اگر چه نوسانات هورمونی به خصوص در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی نیز نقش مهمی در تولید چربی و ایجاد آکنه ایفا می کند. برخی از داروها موجب چربی پوست می شوند. مردان به نسبت زنان کمتر دچار تغییرات هورمونی شده و به همین دلیل کمتر دچار این مشکل می گردند. پژوهشگران معتقدند که غذاها نقش کمی در این زمینه دارند؛ بنابراین راحت باشید و هر چه دوست دارید، بخورید!


مراقبت از پوست چرب

از شستن زیاد پوست صورت خودداری کنید. اگر چه رعایت بهداشت موضوع مهمی است، ولی شستن زیاد پوست، تاثیری بر مقدار چربی آن ندارد و کمکی در این زمینه نخواهد کرد. محصولات ملایمی که حاوی گلیسیرین یا اسید سالیسیلیک هستند، از مسدود شدن سلول های پوست جلوگیری می کنند. از شستن پوست صورت با شیر نیز خودداری کنید؛ زیرا خود شیر حاوی مواد چربی است که پوست را چرب تر می کند.

با متخصص پوست خود در مورد داروهایی که چربی پوست را کاهش می دهند، مشورت کنید. رتینوئیدها که هم با نسخه و هم بدون نسخه(نوع ضعیف تر آن) به فروش می رسند، چربی پوست را کاهش می دهند.

برای جلوگیری از بسته شدن منافذ باز پوست، تا زمانی که پوست شما کاملاً خشک نشده است، از مصرف داروهای موضعی خودداری ورزید. قبل از مصرف دارو، صورت خود را بشویید و خشک کنید.

از هیچ نوع کرم، صابون و یا هر محصول پوستی که حاوی چربی و روغن است‌، استفاده نکنید و حتماً دقت کنید که در هیچ یک از لوازم آرایشی شما نیز مواد چرب وجود نداشته باشند و اگر پوست شما نیاز به یک مرطوب کننده داشت، حتماً آن را با دقت انتخاب کنید، تا عاری از هر نوع چربی اضافی باشد. در تمام روزهای سال از ضد آفتاب حداقل با SPF ۱۵ استفاده کنید.

یکی از راه های آسان، حذف چربی از روی پوست صورت بدون شستن آن، دستمال های مرطوب هستند که بدون شستن بیش از اندازه پوست، می توانید چربی اضافی را از روی آن حذف کنید. در آخر اینکه، اگر مشکل چربی پوست شما جدی است و آکنه های بزرگی روی پوست صورتتان ایجاد می شود، حتماً با یک متخصص پوست مشورت کنید تا با ارائه روش های مراقبتی و دارویی این مشکل را رفع کنید.


پوست های ترکیبی

مراقبت از پوست های ترکیبی نیازمند دقت و توجه زیاد است. معمولاً قسمت های بینی، پیشانی و چانه، چرب و منطقه اشک و گونه ها، خشک و قرمز هستند.

ژن ها و هورمون ها در داشتن پوست ترکیبی نقش مهمی دارند و از آنجایی که شما نمی توانید نوع پوست خود را تغییر دهید، بهتر است روش های مراقبت از آن را بیاموزید.

به تعادل رساندن پوست ترکیبی: با پوستتان با لطافت برخورد کنید و صورت خود را با یک پاک کننده ملایم یا ژل ضعیف و آب ولرم بشوئید. اگر از تونرها استفاده می کنید، محصولی را انتخاب کنید که حاوی گلسیرین باشد.

برای شستن منطقه T شکل صورت از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک قوی استفاده کنید تا مانع از بستن شدن منافذ باز پوست شود و برای سایر قسمت های صورت(گونه ها) از محصول ضعیف و ۱ درصدی آن استفاده نمایید.

چند بار در ماه از ماسک های مخصوص پوست های مختلف استفاده کنید.

بعد از شستن پوست اجازه دهید که منطقه T شکل صورت شما کاملاً خشک شود و تا قبل از خشکی کامل پوست از مصرف هر نوع دارو و یا مرطوب کننده خودداری ورزید.

روی گونه ها و زیر چشم هایتان را همیشه با یک مرطوب کننده مرطوب نگه دارید و اگر احساس کردید که صورت شما بیش از حد خشک شده است، با استفاده از کرم های حاوی گلیسیرین و یا اسیدهای هیالوونیک، رطوبت آن را حفظ کنید.

هنگام خرید محصولات آرایشی بهداشتی، محصولاتی را انتخاب کنید که منافذ پوست را باز و از مسدود شدن آن پیشگیری کند.

کرم ضد آفتاب با SPF ۱۵ را فراموش نکنید.

برای پاک کردن چربی از روی مناطق T شکل از دستمال مرطوب استفاده کنید تا مجبور به شستشوی زیاد آنها و خشک شدن بیشتر گونه ها نشوید.

افرادی که پوست ترکیبی دارند، باید هم روش های مراقبتی پوست خشک و هم پوست چرب را بیاموزید و آن را در مناطق مختلف پوست خود اجرا کنند.

صورت خود را روزی دو مرتبه با شوینده های ملایم بشوئید. روزانه حداقل ۱ الی ۶ لیوان آب بنوشید تا سموم بدن دفع و پوست هیدراته شود.

خوردن مقدار زیادی سبزی و میوه، ‌ سلامت پوست را تضمین می کند.

ورزش اکسیژن رسانی را به پوست و سایر بافت های بدن افزایش می دهد و مواد مغذی را به پوست می رساند.

خواب کافی در داشتن پوست خوب بسیار موثر است.

برای مرطوب نگه داشتن گونه ها که خشک هستند، از ماسک سس مایونز نیز می توانید استفاده کنید.

مصرف محصولات حاوی اسید آلفاهیدروکسی رتینول می تواند موجب تعادل پوست های ترکیبی شود.

قسمت های خشک پوست را فقط یک بار در طول روز بشوئید.

ـ اغلب افراد پوست تركيبي دارند، بهتر است براي يادگيري روش هاي نگهداري از پوست هاي تركيبي به پزشك مراجعه كنيد. ماسك گل سرخ بهترين ماسك براي اين نوع پوست است كه از تركيب يك قاشق چايخوري عسل، ماست، گلاب گل رز تهيه مي شود. اين مواد را به خوبي مخلوط كنيد و براي ۵ دقيقه روي پوست خود قرار دهيد و تاثير شگفت انگيز آن را ببينيد.