افکارنیوز: محيط كاري شما جايي است كه بخش زيادي از عمرتان را در آن مي گذرانيد. شما نيمي از روز را در محل كار و در ميان همكاران هستيد؛ پس بايد بدانيد كه چگونه مي توانيد در اين بخش از زندگيتان موفق باشيد و آرامش بيشتري داشته باشيد. برخورد شما با رئيس، همكاران و از همه مهمتر خودتان در محيط كار مي تواند تنش زا و نگران كننده باشد اما مسئوليت جلوگيري از سوء تفاهم ها و مشكلات پيرامون تان برعهده خود شماست. اين شما هستيد كه بايد موقعيت تان را درست بشناسيد و براي آرام كردن محيط تلاش كنيد تا هم كارتان را با بازده بالاتري به انجام برسانيد و هم زندگيتان سرشار از آرامش باشد.

ارتباط با کارفرما

اگر می خواهید بین خود و کسانی که مقام آنها بالاتر از شما است تفاوتی احساس نکنید، سعی کنید آنها را در حالت هایی غیر از حالات رسمی و اداری مجسم کنید. اگر رئیس خود را با لباسی که در خانه و هنگام راحتی است، تصور کنید، دیگر به نظر شما تهدید آمیز نخواهد رسید و خود را از او دور نمی بینید. باید بدانید اگر همانطور که شغل خود را انتخاب می کنید، می توانید کارفرمای خود را هم انتخاب کنید. همیشه این روسا نیستند که کارمندان خود را انتخاب می کنند. این گونه همیشه بر کار خود تسلط خواهید داشت و از انجام وظایفتان احساس آرامش خواهید کرد.

هدف گذاری و درک درست از کار

اگر اشتیاق رسیدن به جاه و مقام با هدف های نامشخصی همراه شود، شخص را در وضعیتی پر از فشارهای عصبی قرار می دهد. آرام باشید و اهداف خود را به صورت روشن و واضح مشخص کنید. نکته دیگری که اهمیت دارد این است معمولاً درک شما از میزان کار و مسئولیت، به زمانی بر می گردد که باید کار را انجام دهید و نه به مقدار کاری که باید انجام شود. بهتر است برای حفظ آرامش برای حجم و مدت زمان کار خود برنامه ریزی کنید تا کارها راحت تر انجام شوند. موقع انجام کارهایتان اگر احساس خستگی کردید، سراغ کار دیگری بروید، کاری را انجام بدهید که قبلاً انجام نمی دادید، به چیزهایی فکر کنید که قبلاً به آنها توجه نداشتید حتی می توانید در صندلی فرد دیگری بنشینید.

به خودتان استراحت بدهید

با تمام شدن یک کار و قبل از شروع کار دیگری، چند دقیقه ای استراحت کنید و سپس کار جدید را شروع کنید. فراموش نکنید همین چند دقیقه می تواند خستگی شما را از بین ببرد و شما را برای کار بعدی آماده کند. بین دو ملاقات خود حداقل پانزده دقیقه فاصله بیندازید، این کار نه تنها مانع وارد شدن فشار عصبی بر شما نمی شود، بلکه کیفیت ملاقات ها را نیز بالا می برد و می توانید با دقت و توجه بیشتری به حرف های طرف مقابل گوش بدهید و نتیجه بهتری از این دیدارها بگیرید. لحظات آسودگی خود را به یاد آورید. فکر خود را در آن لحظات متمرکز کنید و خوش باشید. هر بار که احساس کردید به آرامش نیاز دارید، ذهن خود را روی آن لحظه ها متمرکز کنید. مغز شما باید فرصتی برای آرام شدن داشته باشد تا درست بیندیشد و پاسخ مناسبی برای مسائل بیابد.

انتظارهای دیگران را بشناسید

بسیاری از موقعیت های استرس زا به این دلیل پدید می آیند که افراد دقیقاً نمی دانند دیگران از آنها چه انتظاراتی دارند. با صحبت با مافوق یا همکارانتان می توانید از بروز چنین موقعیت های استرس زایی اجتناب کنید و در خصوص توقعاتی که به نظرتان نابجا می آید با دیگران حرف بزنید تا دچار مشکل نشوید.
دانستن «میزان کار کافی» در سازماندهی به زمان و کار بسیار مهم است و می تواند به شما کمک کند تا موفقیت های بهتر و بیشتری کسب کنید. توجه داشته باشید که تنها شما نیستید که باید نیازهای دیگران را برآورده کنید، شما هم می توانید از همکارانتان توقعاتی معقول و منطقی داشته باشید.

زمانبندی درستی داشته باشید

وقتی کسی برای انجام کاری مهلتی برای شما تعیین می کند، خیلی زود آن را به عنوان فرصتی برای خود تعبیر کنید. فرصتی که هر طور دلتان بخواهد می توانید از آن استفاده کنید. شما می توانید به کارتان سرعت بدهید چون کارتان را خوب بلدید و کمی سرعت موجب نمی شود از کیفیت آن کاسته شود، شما زمانی دارید که می توانید برای آن برنامه ریزی کنید. به این ترتیب شما تصمیم گیرنده اصلی خواهید بود و نه آنکه کار را از شما تحویل می گیرد و شما آرامتر از همیشه به انجام مسئولیت هایتان مشغول می شوید و احساس بهتری نسبت به شرایط به وجود آمده خواهید داشت. فشار روانی ناشی از به تعویق انداختن کارها، با تقسیم بندی کارهای بزرگ به بخش های کوچکتر و بعد انجام آنها، از بین می رود.

همکاری به جای پرکاری

برای حفظ سلامت فکری در زمان انجام کارها، بهترین شیوه، محول کردن بعضی کارها به دیگران است. رمز موفقیت در درست به انجام رساندن کارهای گروهی، تمرکز بر کارهایی است که خود شما می توانید بهتر انجام دهید و دست کشیدن از کارهایی است که دیگران بهتر از پس انجام آن برمی آیند. اگر به همان مقدار که به انجام شدن کار فکر می کنید به ارتباط خوب و تاثیرات آن بر دیگران نیز بیندیشید، از بسیاری از سوء تفاهم ها در امان می مانید و در محیط کاریتان جوی دوستانه ایجاد می شود. به این ترتیب هم بازده بیشتری در انجام کار خواهید داشت و هم آرامش خود را حفظ کرده اید.

کارها را ساده بگیرید

به نظر بسیاری از متخصصان، در محیط های کار بیشترین فشار از طرف خود شخص بر او وارد می شود. این فشارها گاهی از زیاده خواهی ها است و یا گاهی به خاطر برنامه ها و مهلت هایی است که خودتان برای خود تعیین می کنید. منطقی بیندیشید تا جایی برای آرامش شما وجود داشته باشد.

تنها رایانه می تواند چند کار را در یک زمان انجام دهد، اول یک کار را تمام کنید و بعد کار دیگری را شروع کنید. به این ترتیب افزایش کار شما با افزایش آرامش توام خواهد بود. بهتر است کارهای بزرگ و کوچک را در روز هماهنگ کنید. هرچه کارهای شما کمتر با هم تلاقی پیدا کنند، آرامش بیشتری خواهید داشت.

نود دقیقه فرصت دارید

چرخه کارآمدی و اوج بازدهی و فعالیت مغز انسان(خلاقیت، تصور، تجسم و خیال بافی) به گونه ای است که پس از هر نود دقیقه فعالیت به چند دقیقه آرامش و استراحت نیاز دارد. این چرخه را در نظر بگیرید و آن را در طول روز تکرار کنید تا بازده بهتری از نود دقیقه های فکری تان بگیرید. البته توجه داشته باشید که نیازی نیست یک ساعت کار و زندگی را تعطیل کنید، یک استراحت سه تا هفت دقیقه ای کافی خواهد بود تا دوباره به انجام فعالیت بپردازید و به کارتان ادامه بدهید. باید بدانید که چگونه می توانید آرامش داشته باشید و ذهنتان را هم آرام کنید.

بیشتر تحمل کنید

آستانه تحمل تان را بالا ببرید. این مهمترین و موثرترین روش مقابله با استرس های محیط کار است. یاد بگیرید که در برابر دیگران صبورتر باشید و هرگز بر سر زیردستانتان در محیط کار فریاد نکشید، فریاد به هیچ وجه به شما کمکی نمی کند فقط ذهن اطرافیان را در مورد شما به اشتباه می اندازد. در عوض آن بهتر است تقصیرات کوچک همکارانتان را ببخشید و سعی کنید آنها را فراموش کنید. خصوصاً اگر مدیریت بخش یا مجموعه ای را به عهده دارید باید بتوانید عصبانیت خود را کنترل و آرامش خود را در هر شرایطی حفظ کنید تا مدیری شایسته و لایق به نظر برسید.

باید نگویید

باید و نباید بسیاری در زندگی شما وجود دارند که شما به آنها پایبندی زیادی دارید اما در طول روز، در محل کار و مواجهه با اطرافیان بهتر است کمتر از این کلمه استفاده کنید و امواج منفی آن را به محیط پیرامونتان انتقال ندهید. این را بدانید که هر وقت از کلمه «باید» در صحبت های خود استفاده کنید، برفشار روانی خود تا حد زیادی می افزایید. به دنبال واژه ای بهتر و تاثیرگذار بگردید و کلمه مناسب تری را جایگزین آن کنید تا زندگی هم برای شما و هم برای اطرافیان تان ساده تر و راحت تر به نظر برسد.

موقعیت را درست بسنجید

در موقعیت هایی که فشار عصبی ایجاد می شود، اولین قدم برای مقابله با آن، ایستادن، فکر کردن و سنجیدن موقعیت است. هر بار که افکار خود و موقعیت خود را بسنجید، می توانید گامی به سوی آرامش بردارید. یک لحظه صبر کنید و بهتر بیندیشید، چه کاری بهتر است؟ شما در چه موقعیتی قرار دارید؟ چند راه برای گرفتن نتیجه دلخواه تان وجود دارد؟ با سنجیدن درست تمام راه های پیش رو و در نظر گرفتن موقعیت خودتان می توانید از فشار عصبی که به شما هجوم آورده بگریزید و با آسودگی بیشتری مسائل را حل کنید.

مثبت نگاه کنید

دیدن جنبه های مثبت هر چیز و خوش بودن، کار راحتی نیست. اما اگر زحمت جستجو را به خود بدهید، خلاقیت شما به راه می افتد و آنها را مشخص خواهد کرد. تقریباً برای هر موقعیتی، جنبه روشنی هم وجود دارد. حتی برای موقعیت هایی که در ابتدا ناراحت کننده به نظر می رسند. مشکلات پیش از آنکه شما به دنبالشان بروید خود را نشان می دهند اما شما باید به دنبال جنبه روشن هر موضوع بگردید. سعی کنید از آن لذت ببرید و بگذارید شما را آرام کند. فکر آرام این فرصت را برایتان مهیا می کند که بتوانید بهترین نتیجه را از شرایط پیش آمده بگیرید.
منبع: زندگي ايراني