به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، دکترمحمود نودرگاه فرد با بیان اینکه مردم ما، بین شیوه زندگی سنتی و مدرن گرفتار شدهاند، افزود: اغلب مردم دوست دارند روشن فکر و امروزی زندگی کنند ولی از آنجا که ریشه سنتی و مذهبی در زندگیهای ما جاری است باعث می شود که انتخابها در زندگی مدرن باشد؛ اما شیوه زندگی و در نهایت نوع رفتارها و نگرشها به مقوله زندگی مشترک مدرن نباشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: افرادی که اصرار دارند مدرن زندگی کنند تفاوتشان با میانگین سطح زندگی در جامعه زیاد و در اقلیت باقی می مانند و همین موضوع باعثآزارشان می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با اشاره به افزایش طلاق طی دهه‌های گذشته دراستان البرزاظهارکرد: انتخاب نادرست دلیل اکثر طلاق ها در استان البرزاست و مشکل اصلی طلاق در اصل اختلافات زناشویی نیست، بلکه انتخاب نادرست است.

وی تصریح کرد: یکسری معیار است که اگر این معیارها رعایت شود قابلیت پیشگری از اختلافات زناشویی را بالا می برد واز این معیارها به عنوان فاکتورهای مقایسه یاد می شود که به سه دسته بررسی میزان آمادگی طرفین برای ازدواج، بررسی میزان تناسب‌ها و بررسی میزان مهارت‌های زناشویی تقسیم می شود.

طول دوره نامزدی افراد بیشتر شود

وی با تاکید بر اینکه اولویت بندی و ترتیب این فاکتورها باید رعایت شود، گفت: طول دوره آشنایی قبل از ازدواج یا همان دوران نامزدی هر چقدر بیشتر باشد شناخت طرفین از یکدیگر نیز بیشتر می‌شود.

نودرگاه فرد با انتقاد از اینکه مفهوم نامزدی امروزه در جامعه ما ذهنیت بدی را ایجاد کرده است، تصریح کرد: برخی‌ها برای نامزدی جشن می گیرند و نامزدی را به معنای عقد می دانند در صورتی که مفهوم نامزدی به معنی کاندیدا است ممکن است طرفین به یکدیگر رأی دهند یا ندهند، بنابراین طول دوره نامزدی یا همان آشنایی پیش ازدواج هر چه طولانی تر باشد بهتر است.

وی گفت: آمادگی برای مرحله اول که منظور آمادگی فیزیکی، روانی و اجتماعی است، در مجموع بلوغ اجتماعی گفته می شود.

این پژوهشگر تاکید کرد: آمادگی فیزیکی مشخص است و در آن فرد باید از لحاظ سنی و جسمانی به درجه ای رسیده باشد که نقش‌های همسری را بتواند قبول کند و همچنین فرد از لحاظ روانی باید حتماً دوره دوم نوجوانی یعنی حداقل سن ۲۱ سال را سپری کرده باشد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج افزود: وقتی لفظ بلوغ اجتماعی به کار برده می شود یعنی فرد باید سه فاکتور اصلی بلوغ اجتماعی را دارا باشد که یکی از این فاکتورها سن میانگین ازدواج است که برای افراد با تحصیلات دانشگاهی ۲۵ سال و بدون تحصیلات دانشگاهی ۲۲ سال است ولی دیدگاه امروزه جامعه سن بلوغ مد نظر است.

میانگین سن بلوغ اجتماعی در کشورمان ۲۶ سال است

این مشاور خانواده در خصوص فاکتور بلوغ اجتماعی، اضافه کرد: میانگین سن بلوغ در کشورمان ۲۶ سال است یعنی از یک فرد زیر ۲۶ سال انتظار بلوغ اجتماعی نداریم.

وی ادامه داد: فاکتور دوم شغل است منظور شغل ثابت و امنیت شغلی است و میزان درآمد مهم نیست ولی امنیت شغلی باید داشته باشد.

نودرگاه فرد تصریح کرد: فاکتور سوم تحصیلات است هیچ مقطع تحصیلی خاصی مورد نظر نیست ولی مهم این است که فرد به سطح مورد نظر و برنامه ریزی شده تحصیلی خود رسیده باشد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در خصوص بررسی میزان تناسب‌ها برای پیشگیری از اختلافات زناشویی، خاطرنشان کرد: در این مورد سه فاکتور سنجش داوطلبین ازدواج، سنجش خانواده داوطلبین و سنجش شرایط مادی سنجیده می شود که خیلی مهم است.

وی ادامه داد: میزان تحصیلات، شغل، میزان درآمد، جایگاه و موقعیت شغلی، تعداد اعضای خانواده، ترتیب تولد، تک دختر و پسر بودن، تک فرزند بودن، فرهنگ قومی، فرهنگ منطقه‌ای سکونت در مورد زوجین و تمامی اعضای خانواده به علاوه دامادها و عروس‌ها و نوه‌های خانواده مورد سنجش قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: برخی از افراد می گویند این موارد مهم نیست «مگر می خواهی با خانواده‌ی همسرت ازدواج کنی؟» این تفکر و نگرش باطل است، در ازدواج ایرانی در اصل ازدواج بین دو نیست بلکه ازدواج بین دو قبیله است و قومیت شخص بسیار مهم است و هر کدام از دو نفر نماینده فرهنگی سنتی و قومی خاندان خود هستند.

نودرگاه فرد اظهارکرد: افرادی که امتیاز بالایی در میزان آمادگی و میزان تناسب کسب می کنند به سراغ فاکتور سوم یعنی سنجش مهارت‌ها می روند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کرج یادآورشد: طبق تجربه، بالاترین میزان اختلافات زناشویی مربوط به ناآگاهی زوجین از خصوصیات جنسی یکدیگر است.

وی افزود: تمام مهارت‌های مورد نیاز در مورد جنس مقابل قبل از ازدواج حتماً باید آموخته شود و هیچ فردی نمی تواند ادعا کند که تجربه‌ی آن را دارد و نیازی به آموزش ندارد.

نودرگاه فرد تاکید کرد: بهترین راهکار برای پیشگیری از وقوع طلاق و اختلافات زناشویی، جدی گرفتن مطالعات و مشاوره‌های قبل از ازدواج است.

وی بر بالا بردن میزان آمادگی برای ازدواج و قبل از انتخاب همسر تاکید کرد و اظهار داشت: در مورد تناسب‌ها دقت بسیار زیادی بر روی تناسب‌ها و عدم تناسب‌ها باید صورت گیرد و این کار حتماً باید توسط یک متخصص انجام شود.

مهارت زندگی به تناسب شرایط روز تغییر می‌کند

روان شناس، مشاوره خانواده و عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص فاکتور سنجش میزان مهارت‌ها، اضافه کرد: این مهارت‌ها فقط باید در کارگاه‌های آموزش مهارت زندگی آموخته شود.

نودرگاه فرد در پایان گفت: تجربه نشان داده که مهارت زندگی به تناسب شرایط روز تغییر میکند، یعنی اینکه استفاده از تجربیات بزرگسال لازم است، اما هیچ وقت کافی نیست