با بروکلی خود را لاغر کنید
افکار

- به گفته یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، مصرف کلم بروکلی قبل از غذا سبب لاغری افراد می‌شود.

فرزاد بابایی گفت: کلم بروکلی از خانواده سبزیجات برگ سبز تیره است که منبع بسیار خوب کلسیم می‌باشد.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه کلم برکلی حاوی پیش سازهای ویتامین A است، تاکید کرد: کلم برکلی همچنین حاوی موادی نظیر فسفر و سلنیوم، همچنین مقادیر قابل توجهی ویتامین C است.

وی ادامه داد: کلم برکلی همچنین خاصیت ضد عفونی کننده و آنتی باکتریال دارد و از این حیثبرای دستگاه گوارش بدن مفید است.

به گفته این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، مصرف کلم بروکلی سبب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید افراد می‌شود، ضمن اینکه در افراد مبتلا به مرض قند نیز سبب کاهش میزان قند خون می‌شود.

وی افزود: مصرف کلم بروکلی می‌تواند تا حدود زیادی در کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی موثر باشد.

بابایی ادامه داد: فیبر بالای موجود در این کلم سبب پر شدن حجم معده فرد می شود و از این حیثمی‌تواند در پیشگیری و درمان چاقی موثر باشد، مصرف کلم بروکلی و سایر انواع کلم‌ها به عنوان پیش غذا می‌تواند سبب ایجاد سیری در فرد شود و از پرخوری و در نتیجه چاق شدن افراد جلوگیری کند.

به گفته بابایی از آنجایی که مصرف انواع کلم ها ۳۰ تا ۴۰ درصد از حجم معده را می گیرد، مصرف آنها سبب کم شدن اشتهای فرد و به دنبال آن لاغری خواهد شد.

وی مصرف انواع کلم‌ها و بخصوص کلم بروکلی را برای دستگاه گوارش مفید دانست و تصریح کرد: مصرف اینگونه سبزیجات، یبوست ناشی از کمبود فیبر بدن را برطرف خواهد کرد.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در ادامه با بیان اینکه تمام انواع کلم‌ها حاوی ماده‌ای به نام گاسیپول هستند و از این حیثبهتر است به صورت خام مصرف نشوند، ابراز داشت: کمپلکس گاسیپول و ید جذب ید در بدن را دچار مشکل می کند و پختن و آب پز کردن آنها این مشکل را از بین می برد.

وی به افرادی که مبتلا به بیماریهای کم کاری، پرکاری تیروئید و گواتر هستند، توصیه کرد: فقط کلم‌های پخته بخورند و از مصرف انواع کلم‌ها به صورت خام خودداری کنند.

به گفته بابایی، با توجه به اینکه افراد ساکن مناطق کوهستانی معمولا کمبود ید دارند، توصیه می‌شود چنین افرادی از مصرف کلم‌های خام خودداری کنند.