افکار

- یک فوق تخصص گوارش گفت: درمان نشدن عارضه پرهوایی یا نفخ روده، موجب انزوای اجتماعی افراد و مشاهده درجاتی از افسردگی می‌شود.

دکتر پژمان علوی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ‌ در حالت معمول ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر هوا در روده وجود دارد. ۹۹ درصد این هوا شامل اکسیژن، نیتروژن، دی‌اکسیدکربن و هیدروژن است. ۱ درصد دیگر نیز شامل گازهای دیگر است که اغلب بودار هستند.

وی افزود: اگر مقدار این هوا بیشتر از حد معمول باشد یا حساسیت جدار روده افزایش یابد، فرد احساس پرهوایی یا نفخ می‌کند.

علوی‌نژاد درباره دلایل بروز عارضه پرهوایی گفت: ممکن است به دلیل تند غذا خوردن، هوای زیادی بلع شود و در پی آن نفخ ایجاد شود.

وی ادامه داد: همچنین میزان نیتروژن اضافی قابل جذب شدن نیست و این گاز در روده می‌ماند تا دفع شود. افزایش میکروب‌های درون لوله گوارش نیز موجب افزایش تخمیر مواد غذایی و افزایش گاز در روده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ‌ سوء جذب مواد غذایی در لوله گوارش نیز موجب می‌شود که مقدار زیادی مواد غذایی درون روده باقی بماند و گاز تولید شود. یبوست یا نحوه زندگی افراد هم ممکن است مشکل نفخ را ایجاد کند.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: هضم برخی از غذاها مانند حبوبات برای روده سخت است و نفخ ایجاد می‌کند. برخی افراد نیز ممکن است مشکل سوءجذب برخی مواد غذایی مانند لاکتوز شیر را داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین برخی افراد دفع خود را به تاخیر می‌اندازند که این تاخیر موجب پرهوایی و نفخ می‌شود. افزایش حساسیت جدار روده که به روده تحریک‌پذیر معروف است هم موجب پُری شکم می‌شود.

علوی‌نژاد عنوان کرد: ‌ کارکرد روده در ساعات خواب کاهش می‌یابد و پس از بیدار شدن و خوردن صبحانه، بهترین زمان برای دفع است. عده‌ای به هر دلیلی در این زمان عمل دفع را انجام نمی‌دهند و محتویات روده به عقب برمی‌گردد و گازهای تولید شده مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت بررسی هر گونه نفخ، گفت: برخی انواع این بیماری را می‌توان با تغییر در سبک زندگی افراد رفع کرد. همچنین اگر دلیل این عارضه، سوءجذب مواد غذایی باشد می‌توان با درمان‌های دارویی آن را دفع کرد.