پیگیری ویژه پرونده‌های موقوفه‌خواری
افکار

- حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی ۲۴ مهرماه سال ۸۸ از سوی وزیرارشاد به سمت سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور منصوب شد و امروز بیش از ۱۱۰۰ روز است که بر مسند ریاست اوقاف کشور تکیه زده. به گفته محمدی سازمان اوقاف در زمان مسئولتش دارای برنامه شد و تحولات بزرگی هم از نظر عمرانی و نرم افزاری در این سازمان رخ داده است. این مقام مسئول می گوید: اوقاف می تواند با یک برنامه ریزی خوب کمک حال اقتصاد کشور باشد و باید از این پتانسیل به درستی استفاده کرد.
در گفتگویی کوتاه برخی از مشکلات و چالشهای این سازمان را با رئیس اوقاف مطرح کرد که به تمامی سوالات پاسخ داده شد.

تشکیل کارگروه فقهی و حقوقی در سازمان اوقاف


وی در این گفتگو در پاسخ به نخستین سوال در مورد اظهارات قائم مقام سازمان اوقاف مبنی بر ارزش ۶۵ هزار میلیارد تومانی موقوفات کشور گفت: ارزش ریالی موقوفات هنوز دقیق مشخص نشده است و این مبلغی که اعلام شده تقریبی است. البته داریم کار می کنیم تا این آمار دقیق مشخص شود. باید بر اساس موازین شرعی و نیت واقف موقوفات مورد بهره برداری قرار بگیرد که در این زمینه کارگروهی فقهی و حقوقی تشکیل شده که ۵ روحانی و ۵ حقوقدان هستند تا موارد و چالشهای قانونی و شرعی استفاده از موقوفات مشخص شود. این کارگروه مشاور فقهی و حقوقی رئیس سازمان اوقاف هستند و اگر ایرادی در برخی نیات و موقوفات شکل بگیرد این کارگروه وارد عمل می شود و اگر به نتیجه ای نرسید الزاما از طریق استفتاء از مقام معظم رهبری مشکل برطرف می شود.

وی در مورد برنامه اوقاف برای بستر سازی وقفیات جدید گفت: این سازمان اوقاف تبلیغات و برنامه های جامعی برای ایجاد وقفیات جدید را دنبال می کند. در این میان برخی از کارشناسان انرژی هسته ای هم با مدیران سازمان اوقاف جلساتی داشتند تا برخی نیازها از طریق وقفیات جدید برطرف شود.

وی افزود: البته مقام معظم رهبری پرداختن به وقفیات جدید اعم از محیط زیست، کشاورزی و پزشکی را تاکید کردند. ما هم به دنبال بستر سازی این موضوعات هستیم.

۴۴ درصد موقوفات سند ندارد / سنددار شدن موقوفات سرعت گرفت


از رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور سوال شد در سال ۸۹ این سازمان اعلام کرد که ۶۴ درصد موقوفات کشور سند ندارند و بعد موضوع تعامل شما با جهاد کشاورزی و سازمان ثبت اسناد مطرح شد آیا روند سند دار شدند موقوفات کشور رو به افزایش است و چالشی وجود ندارد که محمدی پاسخ داد: پیشرفتهای خوبی حاصل شده و امروز تنها ۴۴ درصد موقوفات کشور سند ندارند. در بخش سند دار کردن موقوفات برای هر استان سهمیه تعیین کردیم. سوال شد: شما قول داده بودید که ۵ ساله تمام موقوفات را سند دار می کنید که محمدی پاسخ داد: قطعا سر قولمان هستیم و امیدواریم زودتر هم انجام شود.

درخواست سازمان اوقاف از فراکسیون وقف مجلس


حجت الاسلام علی محمدی در مورد درخواستهای اوقاف از اعضای فراکسیون احیای وقف و امامزادگان و مساجد که حدود ۲۰۰ نفر هستند گفت: احیای فرهنگ وقف، قانون مند شدن روند وقف، برطرف شدن چالشهای حوزه وقف، مساعدت کمیسیونهای تخصصی مجلس(قضایی، اجتماعی، برنامه و بودجه، فراهنگی، عمرانی و…) از مهمترین خواسته های سازمان اوقاف از اعضای فراکسیون وقف مجلس بوده است.

رسیدگی به پرونده موقوفه خواری امامزاده زید نیازمند تعامل سازمان ثبت اسناد


از رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور سوال شد در تیرماه سال ۹۰ حدود ۳۰۰ شعبه تخصصی رسیدگی به پرونده های اوقاف در دادگستری های کشور تشکیل شد. شما روند عملکرد دستگاه قضا در احقاق حقوق موقوفات و مقابله با یقه سفیدها را چگونه ارزیابی می کنید که پاسخ داد: در سال گذشته ۳۴۰۰ پرونده قضایی در دادگاهها تشکیل و ۲۷۰۰ رای به نفع موقوفات صادر شد. البته مواردی هم هست که هنوز تکلیفش روشن نشده که دلیلش تراکم کاری قوه قضائیه است. برخی از پرونده های سنگین هم آنقدر کش و قوس داشته که با دستور رئیس قوه قضائیه اعمال ماده ۱۸ شده که برخی به نتیجه رسیده و برخی هم در حال بررسی است.

وی در پاسخ به اینکه چرا هنوز پرونده های بزرگی مانند امامزاده زید، پاکدشت و شهر قدس هنوز به نتیجه نرسیده است گفت: در خصوص این پرونده با رئیس قوه قضائیه، رئیس دیوانعالی کشور و دادستان کل مذاکرات و دیدارهایی داشته ایم. در مورد پرونده امامزاده زید هم اقدامات خوبی صورت گرفته که چند مشکل کوچک دارد که نیاز به همکاری سازمان ثبت اسناد کشور است.

به جای بگو مگو قصد تعامل اوقاف با میراثفرهنگی را داریم

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در مورد تعامل سازمان اوقاف با سازمان میراثفرهنگی گفت: سیاست ما بیشتر تفاهم با دستگاههای مرتبط با اوقاف است که در تعامل با نیروهای مسلح و سازمان ثبت و جهاد کشاورزی به موفقیتهایی رسیدیم. در مورد میراثفرهنگی هم معتقدیم به جای بگو مگو ها با تعامل گفتگو کنیم بهتر به نتیجه می رسیم.

دولت هنوز ۱۲۰ میلیارد تومان بوجه دولتی به مساجد و امامزاده ها را پرداخت نکرده است

از رئیس سازمان اوقاف در مورد بدهی دولت به امامزاده ها سوال شد که آیا این بدهی تامین شده که پاسخ داد: تاکنون این مشکل برطرف نشده است. بر اساس برنامه سال ۹۰ و ۹۱ دولت باید بودجه مساجد و امامزاده را پرداخت می کرد که در مجموع ۱۰۰ میلیارد بابت مساجد و ۲۰ میلیارد هم بابت امامزاده ها هنوز بودجه ای به اوقاف داده نشده است