لباس فارغ‌التحصیلی ابن سینا!
افکار

- هنگامی که از یک اروپایی یا ژاپنی و یا حتی آمریکایی سوال شود این لباس چیست که شما تن فارغ‌التحصیلانتان می‌کنید می‌گویند ما به احترام «آوی سنت»(ابن سینا) پدر علم جهان این لباس را به صورت نمادین می‌پوشیم. آنها به احترام «آوی سنت» که همان «ابن سینا» ی ماست که لباس بلند رداگونه می‌پوشیده، این لباس را تن دانشمندان خود می‌کنند. آن کلاه هم نشانه ی همان دستار است(کمی فانتزی شده) و منگوله‌ی آن نمادی از گوشه‌ی دستار خراسانی که ما ایرانی‌ها در قدیم از گوشه‌ی دستار آویزان می‌کردیم و به دوش می‌انداختیم. در اروپا و آمریکا علامت یک آدم برجسته و دانش‌آموخته را لباس و کلاه ابن سینا می‌گذارند، ولی ما خودمان نمی‌دانیم!

این مطلب علاوه بر سایت‌ها و پیج‌ها و وبلاگ‌هایی که بدون ذکر منبع به اشاعه‌ی اکاذیب می‌پردازند در بخش خبری ۲۰:۳۰ و حتی سایت‌های رسمی خبری منتشر شده است. حتی در انیمیشن تلوزیونی «تاریخ از اینور» که به معرفی شخصیت‌های برجسته‌ی تاریخی ایران می‌پردازد هم در قسمت مربوط به ابوعلی‌سینا این مطلب غیر واقعی به کودکان یاد داده می‌شود.

این شایعه در سایت خبری جهان نیوز

نمونه‌ی فیس‌بوکینمونه‌ای دیگراما واقعیت چیست؟

با یک جستجوی ساده‌ی عبارت «academic dress» خودتان می‌توانید درباره ی منبع و منشأ این لباس بخوانید.

در باره‌ی لباس آکادمیک آمده است که «این لباس که امروزه به صورت گسترده در دانشگاه‌های انگلیس و ایالات متحده استفاده می‌شود، برگرفته از لباس دانشجویان دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج، که خود برگرفته از لباس آکادمیک و روحانی مسیحی در قرون وسطا در اروپا می‌باشد.»
در این باره بیشتر بخوانید.

در این ویدئو هم درباره‌ی تاریخچه‌ی لباس فارغ‌التحصیلی موسوم به «academic dress» توضیح داده شده و عنوان می‌شود که این لباس روحانیون کاتولیک رومی در قرون وسطا در اروپا بوده که کم کم برای لباس مجامع علمی و آکادمیک آن زمان اروپا مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

این سایت هم به تفصیل درباره‌ی تاریخچه‌ی شکل‌گیری این لباس توضیح داده و باز هم در هیچ کجای آن اسمی از ابن‌سینا نمی‌بینیم.
دیگر منابع (اینجا و اینجا) هم مطالب مشابهی در بر دارند. مانند اینکه این لباس در قرن ۱۲ میلادی در مجامع علمی اروپا به تقلید از لباس روحانیون کاتولیک استفاده میشده، سپس دانشگاههای آکسفورد و کمبریج این سنت را پایه گذاری کردند که در مراسم فارغالتحصیلی دانشجویان چنین لباسی بر تن کنند و سپس این سنت به سایر دانشگاههای انگلستان و آنگاه آمریکای شمالی رسیده است