افکار

شهرهای ساحلی خزر برای هر گردشگری جذاب و خاطره انگیز است بخصوص اگر جاذبه های گردشگری آن مثل دریاچه متحرک آستارا جالب و حیرت انگیز باشد

افکار

- آستارا یکی از شهرهای ساحلی و توریستی گیلان است که سرشار از جاذبه های بکر و طبیعی در غرب دریای خزر و نقطه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان است. شهری که آرامش ساحل خزر، ‌زیبائیهای چشم نواز آن را در امتداد کوهپایه های سرسبز جنگی به اوج آسمان دوخته و جلوه ای از زیبائی های بی کران سرزمین ایران را به رایگان برای گردشگران به نمایش می گذارد.

آستارا یک شهر جلگه ایی است که در قدیم به علت پی روی آب دریای خزر، بخشهایی از آن به صورت باتلاق بودن و به همین دلیل هسته رو یا همان آهسته رو نامیده می شد که بعدها به آستارا تبدیل شد.

تصاویر براساس این گزارش، سالانه گردشگران زیادی از سراسر کشور در فصل بهار و تابستان به این شهر توریستی سفر می کنند به طوریکه به گفته مسئولان شهرستان، سال گذشته حدود ۴ میلیون نفر گردشگر وارد آستارا شده اند که ۶۵ درصد از این گردشگران ماندگاری بیش از ۳ روز داشته اند.

یکی از جاذبه های گردشگری آستارا استیل یا همان دریاچه متحرک است که تغییرات جوی باعثجابجایی آب آن و حیرت گردشگران شده است.
استیل با مساحت ۱۴۲/۴۸ در ۵ کیلومتری ورودی آستارا، ‌ کنار هتل بین المللی واقع شده و فضای سبز اطراف استیل موقعیت مناسبی را جهت اسکان مسافران فراهم آورده است.

مسافرانی که در اطراف دریاچه، چادر زده و استراحت می کنند پس از گذشت یک روز شاهد جابجایی آب دریاچه می شوند، بطوریکه درختان کوتاه داخل استیل زیرآب رفته و ناپدید می شوند و بعد از مدتی مجددا نمایان می شوند هر چند این پدیده برای مردم محلی عادی بوده و چندان توجهی به آن ندارند اما برای مسافرانی که شاهد جابجایی آب این دریاچه بوده اند بسیار حیرت انگیز و جالب است.

جاده حیران آستارا از دیگر جاذبه های توریستی این شهر است که اخیرا احداثتله کابین تازه تاسیس شده شمار گردشگران و بازدید کنندگان از آن مکان بیش از پیش افزایش داده است.

تاریخی و قدیمی منطقه است که در ارتفاع ۱۸۵۰ متر بر فراز کوه شنیدان و در مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده و قدمت آن به دوره قبل از اسلام برمی‌گردد.

این گزارش می افزاید، پس از بازگشایی مرز ایران و آذربایجان در سال ۷۳ گردشگران زیادی از کشورهای همجوار در قالب تجار و زورا از طریق آستارا وارد کشور شدند. هر چند حضور بی برنامه این گردشگران برای منطقه و فرهنگ آن اثرات سویی داشت اما در اقتصاد آن بی تاثیر نبوده است.


فرهاد عبادپور یکی از ساکنان محلی در خصوص برنامه ریزی نکردن مناسب در هدایت گردشگران خارجی در آستارا می گوید: ورود ناهماهنگ اتباع کشور آذربایجان به آستارا یک دیدگاه سطحی نسبت به گردشگران ایجاد کرده به طوریکه مردم همه گردشگران خارجی را به یک چشم می بینند در حالیکه سطح توقع و انتظار همه گردشگران خارجی یکسان نیست این تبادل گردشگران ارز آور خوبی داشته اما در فرهنگ مردم بی تاثیر نبوده است.

معتقد است آستارا به همان میزان که یک گذرگاه مهم و استراتژیک برای کشور است به همان میزان هم آبستن حوادثزیادی بوده و نیاز به توجه جدی مسئولان دارد.

وی آستارا را یک دروازه بزرگ برای کشور توصیف کرده و جاذبه های طبیعی آ‌ن را عامل مهمی برای جذب و ماندگاری گردشگران و جهانگردان نسبت به دیگر گذرگاه های مرزی ایران می‌داند با اینکه جاذبه های طبیعی و موقعیت جغرافیایی گردشگران زیادی را به این شهر می‌کشاند اما برخی نگاههای سطحی و نبود یک ارگان رسمی جهت ساماندهی گردشگران از مشکلات عمده صنعت گردشگری در آستارا است.

در حالیکه فرمانداری آستارا از تحقق چشم اندازها و برنامه های تعیین شده برای جذب گردشگر در این منطقه خبر می دهد، اما نماینده آستارا، اقدامات انجام شده را ناچیز و در حد یک روستا می داند چرا که وی معتقد است آستارا لیاقت بیشتر از این ها را دارد و نباید در حاشیه قرار گیرد.

تصاویر وی می‌گوید: اگر راههای حمل و نقل و امکانات اسکان گردشگران مهیا شود مطمئناً بخش مهمی از درآمد کشور توسط آستارا تامین خواهد شد.

لازم به ذکر است که ۴ میلیون گردشگر در حالی هر سال وارد آستارا می شوند که نه تنها اثری از فرودگاه در این منطقه نیست بلکه از وجود راهن آهن نیز محروم بوده و تنها راه ارتباطی آستارا به رشت و اردبیل یک جاده دو بانده است که بخشی از آن تعریض شده وبخش دیگر نیز به گفته مسئولان سالهاست در انتظار اعتبار با وجود تمام این مشکلات و کاستی، آستارا برای گردشگران آنقدر زیباست که برخی گردشگران حتی حاضرند با پای پیاده به آنجا بروند.

تصاویر عقیل احمدی یکی از گردشگرانی است که به گفته خودش اکثر شهرهای ساحلی دنیا را گشته و در مورد آستارا نظر خود را اینگونه بیان می کند دریاچه متحرک آستارا تنها بهانه ایی برای جذب گردشگر است در حالیکه طبیعت خدا دادی آستارا در مقایسه با دیگر شهرهای ساحلی جهان واقعا زیبا و شگفت انگیز است اما اگر مثل کشورهای دیگر در آن سرمایه گذاری می شد بدون شک یکی از شهرهای نمونه جهان می شد.

وقتی با مرور خاطرات و زیبایی های آستارا در حال تنظیم این گزارش بودم ناخودآگاه یاد خبری افتادم كه چند روز قبل نوشت ؛ جمهوری آذربایجان سواحل دریای خزر را متحول می كند كه در توضیح آن آمده بود آذربایجان بزرگترین و كاملترین شهر ساحلی جهان را در ساحل خزر احداث می كند!

کد خبر: 193312