افکار

- به یاد داشته باشید که قبل از آماده کردن غذا دست هایتان را بشویید؛ صابون و آب برای پاک شدن دست ها کافی هستند و صابون های ضد باکتری، جرم ها را پاک می کنند.

همیشه آماده آتش سوزی باشید.

همیشه یک کپسول آتش نشانی با ماده شیمیایی خشک در دسترس خود و در نزدیکی خروجی آشپزخانه بگذارید که استفاده از آن سریع و فوری باشد. همیشه دستورالعمل استفاده از آن را مطالعه کنید که یادتان نرود و در صورت نیاز خیلی سریع آتش را خاموش کنید. روی آتش سوزی های کوچک آشپزخانه می توانید جوش شیرین بریزید. البته باید روی آن برچسب بگذارید تا آن را مثلاً با آرد که اشتعال پذیر است اشتباه نگیرید. به یاد داشته باشید که روی آتش سوزی های روغنی هرگز آب نریزید، زیرا روغن روی آب می آید و شعله های آن همه جا گسترش می یابد.

دستگاه آژیر آتش سوزی(دودیاب) هم داشته باشید – البته نه دودیاب مونوکسید کربن. رطوبت بالا و مجاورت با اجاق گاز، بر دودیاب های مونوکسید کربن اثر می گذارد، پس باید به دور از آشپزخانه(و حمام) قرار داده شوند.

اجاق گاز خود را هواگیری کنید.

بعضی از آشپزها ادعا می کنند که هیچ چیز بهتر از اجاق گاز طبیعی برای پختن غذا نیست. شاید این مطلب صحیح باشد، ولی آشپزی با گاز طبیعی می تواند سطوح بالایی از دی اکسید نیتروژن در خانه آزاد کند – تحقیقات نشان داده اند که آشپزخانه مکانی است که اغلب انسان ها در معرض این نوع آلودگی قرار دارند. اگر در بازار به دنبال اجاق گاز می گردید، دنبال مدلی مجهز به احتراق بدون پیلوت باشید. بدین ترتیب نیازی نیست که شعله پیلوت دائماً روشن باشد.

اجاق شما باید فن داشته باشد و هوا و دود را به بیرون تهویه کند. اگر نوک شعله های اجاق بجای آبی، زرد باشد، باید شرکت گاز بیاید اجاقتان را تنظیم کند. اگر قبلاً این کار را کرده اند، از شرکتی که اجاق شما را نصب کرده است بخواهید که دستگاه تهویه آشپزخانه را چک کند که آلاینده ها به داخل خانه کشیده نشوند. اگر از تکنیسین تأیید شده نخواستید که فن را نصب کند، حداقل با یک تکنیسین مشورت کنید و مطمئن شوید که دستگاه تهویه شما درست کار می کند.

نظافت سبز

همه ما دوست داریم که آشپزخانه هایمان برق بزند و خبر خوب این است که ایمن ترین و سالم ترین محصولات نظافت خانگی جزو ارزانترین ها هستند. ادعا می شود که پاک کننده های قوی ضد میکرب / ضد باکتری یا ضد آلودگی هستند. آنها اغلب حاوی مواد شیمیایی هستند که به ریه ها، چشم ها و پوست شما آسیب می رسانند و بعضی از آنها حاوی مواد سرطان زا هستند.

بجای استفاده از آنها، از ترکیب سرکه سفید و آب با نسبت ۱ به ۹ برای پاک کننده عمومی استفاده کنید. این ترکیب همه جرم ها را تمیز می کند. برای پاک کننده شیشه، از ترکیب سرکه سفید و آب با نسبت یک به یک استفاده کنید و آن را روی شیشه اسپری کنید. بعد از آماده کردن گوشت، برای تمیز کردن سطوح می تواند از آب داغ و کف صابون استفاده کنید و سپس محلول سرکه را امتحان کنید. برای شستن ظروف، از شوینده هایی که مواد شیمیایی فراوان و پیچیده ای دارند بپرهیزید و به دنبال شوینده های گیاهی بدون رایحه مصنوعی باشید.

از چوب واقعی برای کابینت ها استفاده کنید.

کابینت ها و دیگر لوازم آشپزخانه که از چوب فشرده ساخته شده اند با محصولاتی به هم چسبانده شده اند که حاوی فرمالدهید هستند. فرمالدهید سرطان زا است. اگر می خواهید آشپزخانه تان را نوسازی کنید، از جنس های خرده چوب فشرده استفاده نکنید و به دنبال جنس های تخته چندلا باشید که فرمالدهید در آنها استفاده نشده باشد. این مواد شیمیایی با گذشت زمان در هوا نفوذ می کنند. از بازار کهنه فروش ها یا آنتیک فروش ها صندلی های چوب واقعی بخرید که هم برای سلامتی و هم برای کیف پولتان مفید است.

به تدریج از کیسه های پلاستیکی خلاص شوید.

تحقیقات بیشتر نشان می دهند که بعضی از پلاستیک ها مشکلاتی برای سلامتی ایجاد می کنند و PVC در رتبه سوم و پلاستیک های حاوی بیسفنول آ در رده هفتم هشدار قرار دارند. پلاستیک های رده ششم(پلی استیرن) هم مواد شیمیایی را به غذا و نوشیدنی ها درز می دهند. پلاستیک های رده اول تا پنجم گزینه های ایمن تری هستند و پیشنهاد می کنیم که غذاهای خود را در پلاستیک های شفاف قرار دهید و برای استفاده مجدد از بطری ها، از بطری ها غیر یک بار مصرف از جنس استیل ضدزنگ استفاده کنید.

دست هایتان را تمیز کنید تا غذایتان تمیز بماند.

بیماری های غذایی به یادمان می اندازند که تهیه غذای ما شاید آنطور که فکر می کنیم سالم نباشد. آب کشیدن ۲۰ ثانیه ای دست ها موجب خلاص شدن از باکتری ها می شود و برای محافظت بهتر می توانید معجون پاک کننده طبیعی خودتان را بسازید: ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو، ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید مقطر و ۱ فنجان آب شیر را در بطری اسپری بریزید و خوب تکان دهید و استفاده کنید. قبل از پختن یا سرو کردن با آب شیر آبکشی نمایید.

به یاد داشته باشید که قبل از آماده کردن غذا دست هایتان را بشویید؛ صابون و آب برای پاک شدن دست ها کافی هستند و صابون های ضد باکتری، جرم ها را پاک می کنند.

ظروف و ماهیتابه ها را فراموش نکنید.

ظروف و ماهیتابه های تفلون و نچسب حاوی PFOA یعنی مواد شیمیایی پرفلوئورین دار هستند که بعضی از مطالعات نشان داده اند به مشکلات ناباروری و بیماری های تیروئید ربط دارند. اگر شما این نوع ظروف را دارید باید غذاها را بر روی حرارت کم بپزید و از خط انداختن آنها اجتناب کنید و اگر خواستید ظروف نو بخرید به دنبال ظروف چدنی، استیل یا شیشه ای باشید.

آب را کنترل کنید.

آب تصفیه شده شهری در کل آب سالمی است؛ در حقیقت بسیاری از بطری های آب معدنی که خالص و تمیز به نظر می رسند هم از آب شیر شهری هستند. برای محافظت بیشتر اگر نمی خواهید از آب شیر بچشید، به دنبال آب شیرین کن های خانگی باشید. اگر آب را از چاه تأمین می کنید، باید حداقل سالی یک بار آب چاه را تست کنید که باکتری های مضر، ویروس و مواد شیمیایی نداشته باشد. در صورت لزوم، بر اساس نتایج تست از دستگاه های تصفیه آب استفاده کنید.

غذای تمیز انتخاب کنید.

غذاها کانون آشپزخانه ما هستند و ما را کنار هم جمع می کنند. برای آنکه انتخاب درست و سالمی داشته باشیم باید تا آنجا که مقدور است غذاهای ارگانیک انتخاب کنیم. آفت کش هایی که معمولاً در کشاورزی متعارف استفاده می شوند حاوی حدوداً ۱۸۰ هورمون هستند – این هورمون ها مواد شیمیایی هستند که بر طبق مطالعات به دیابت، بیماری پارکینسون، مشکلات رشدی و حتی سرطان ربط داده می شوند.

خریدن غذاهای ارگانیک بدان معناست که شما غذای دستکاری شده ژنتیکی را روی میزتان و در سفره خود نمی گذارید. معمولاً ژن هایی از ارگانیسم های دیگر وارد سویا، ذرت و کانولا می شوند و از آنجائیکه حدودآً ۲۰ سال است که این روند انجام می شود هنوز دقیقاً نمی دانیم که آثار آنها کدامند. غذاهای فصلی تهیه کنید و از بازارهای کشاورزان خرید کنید تا از سلامت غذا مطمئن باشید.

حشرات را ریشه کن کنید.

حشره کش های شیمیایی موجب رشد تومور مغزی کودکان، زخم پوستی، ADHD (بیش فعالی)، اوتیسم و آی کیوی پایین می شود. برای کاهش نیاز به این مواد شیمیایی مضر، با نظافت بعد از تهیه غذا و قرار دادن موادی همچون حبوبات، آب نبات و غذای حیوانات در محفظه های شیشه ای یا فلزی درپوش دار، حشرات را دور نگه دارید. اگر مشکل هجوم حشرات دارید، باید دنبال توصیه مهار طبیعی حشره باشید.