زنان قربانی جرائم اخلاقی فضای سایبری
افکار

- کامبیز اسماعیلی اظهار داشت: افراد باید در مورد پیامک‌هایی که از سوی اپراتورها برای آنها ارسال می‌شود، آگاه باشند که هیچ شرکتی از طریق پیامک اقدام به معرفی افراد در زمینه برنده شدن جوایز نمی‌کند و این امر از طریق سایت رسمی و یا دیگر روش‌ها انجام می‌دهد و آنها نمی‌توانند، اطلاعات حساب افراد را داشته باشد.

وی از تشکیل ۴ هزار پرونده در زمینه جرائم فضای مجازی در ایران طی سال گذشته تشکیل شد و افزود: ۳۰ درصد از این پرونده‌ها به استان کرمان اختصاص دارد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در شهرهای بزرگ استان کرمان شامل کرمان، رفسنجان، سیرجان، جیرفت، بم و کهنوج بیشترین میزان جرائم فضای سایبر انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: پلیس فتا در پنج شهرستان رفسنجان، سیرجان، جیرفت، بم و کهنوج راه‌اندازی می‌شود.

وی ابراز داشت: پلیس فتا هم مانند دیگر بخش‌های پلیس در بحثرصد فضای انتخاباتی همکاری می‌کند و این پلیس رصد فضای انتخابات در فضای سایبر را بر عهده دارد, تخلفات انتخاباتی در این فضا را احصا می‌کنیم و به رده‌های مرجع ارجاع می‌دهیم.

این فرمانده انتظامی با اشاره به اینکه زنان قربانی اصلی جرائم اخلاقی در فضای سایبر هستند، تصریح کرد: آسیب‌پذیری بانوان در فضای فیزیکی در فضای مجازی هم وجود دارد.

اسماعیلی عنوان کرد: بانوان با عضویت در شبکه‌های اجتماعی و تالارهای گفت‌و‌گو خود را در دام مجرمان قرار می‌دهند زیرا مجرمان هم در این تالارها عضویت دارند و قربانیان خود را انتخاب می‌کنند و با طرح دوستی به اقدامات مجرمانه علیه زنان دست می‌زنند.

وی یکی از شایعترین روشهای جرائم اقتصادی در فضای سایبر را برداشتهای غیر مجاز از حساب افراد با دسترسی به رمز دوم حساب کاربران ذکر کرد و ابراز داشت: مجرمان جرائم اقتصادی با فعال کردن رمز دوم حساب کاربران خریدهای اینترنتی انجام میدهند.