افکار

- افرادی که در حرفه‌های پراسترس و تنش‌زا مشغول به کارند، دو برابر بیش‌تر در معرض خطر بروز افسردگی قرار دارند و عوامل متعددی از جمله ساعت‌های طولانی کار بدون استراحت و نداشتن ارتباط کلامی می‌تواند این آمار را افزایش دهد، بر این اساس ضروری است که کارفرمایان مراقبت بیشتری از سلامت کارکنان خود داشته باشند و از تبدیل محیط کار به فضایی پر استرس جلوگیری کنند.

استرس می‌تواند آثار مخرب و زیانباری بر سیستم ایمنی بدن افراد داشته باشد و خطر ابتلا به بیماریها را افزایش دهد، مطالعات پزشکی نشان می‌دهد که استرس با بروز بیماریهای عفونی، ‌عصبی و روده‌ای، مشکلات قلبی، کمر درد، دیابت و سردردها رابطه مستقیمی دارد.

استرس شغلی همچنین می‌تواند منجر به بروز رفتارهای پر خطر مثل گرایش به سیگار، مواد مخدر و الکل شود و تمایل به رفتارهای سالم مانند ورزش کردن و رژیم غذایی مناسب را کاهش ‌دهد.

استرس شغلی چیست؟

استرس یا فشار روانی به معنی فشار و نیرویی است که از عوامل درونی و بیرونی فرد ناشی شده و بر رفتار او تاثیر می‌گذارد، رفتاری که به هنگام قرار گرفتن شخص در شرایطی ناشناخته یا نامطلوب به وجود می آید.

استرس شغلی می‌تواند به ضعف سلامت و آسیب دیدن افراد منجر شود و زمانی رخ می‌دهد که الزامات شغلی با توانایی‌ها، درآمد یا نیازهای کارمندان مطابقت نداشته باشد.

وجود استرس امری طبیعی است و هرگز نمی‌توان آن را به طور کامل از زندگی به ویژه محیط کار حذف کرد اما می‌توان با اتخاذ تدابیر و پیش‌بینی راهکارهایی از شدت آن کاست.

راهکار کاهش استرش در محیط کار

حفظ آرامش

در انجام وظایف شغلی شتاب نکنید و در هر حال آرامش خود را حفظ کنید و در کمال امنیت خاطر به انجام امورات لازم بپردازید. درست است که می گویند هر کس با جدیت و پشتکار کار کند، نتایج بهتری عایدش می شود اما اگر با آرامش و آگاهی بیشتر در به انجام رساندن کارها گام برداریم در انجام امور شغلی خود و وظایف مربوطه عملکرد بهتری خواهیم داشت.

نفس عمیق

نتایج تحقیقات نشان داده اکثر کسانی که احساس استرس و تنش می‌کنند؛ کمتر نفس عمیق می‌کشند و غالبا تنفس سطحی دارند لذا بهتر است تصمیم بگیرید در طول روز چند باری حداقل ۱۰ بار، نفس عمیق بکشید زیرا هر بار که نفس عمیق بکشید به طور طبیعی اکسیژن بیشتری را به بدن خود وارد می‌کنید، دقت کنید که این کار فقط یک دقیقه طول می‌کشد اما تاثیر مثبت طولانی مدت و چندین برابری خواهد داشت.

ایجاد تنوع در فضای محیط کار

پرده‌های اتاق کارتان را کنار بزنید، پنجره‌ها را باز کنید تا نور و هوای تازه وارد شود، گلدانها را آب بدهید و به آنها رسیدگی کنید، تزئینات ساده اثرات مثبت شگرفی بر مغز دارند و باعثکاهش استرس می‌شوند.

وقت گذاشتن

بر اساس اطلاعات فراوان منتشر شده در فضای مجازی، بسیاری از مردم هنوز یاد نگرفته‌اند که زمان استراحت فقط زمان استراحت است نه چیز دیگر، چرا که اغلب افراد حتی در زمان استراحت نیز مشغول به کارند و ذهنشان به قدری درگیر است که مدام به کارشان فکر می‌کنند گویی که این کار تمامی ندارد!

بهتر است به هنگام ظهر چند دقیقه استراحت کنید؛ حتی اگر نیاز به خواب ندارید و فرصت کمی دارید برای لحظاتی هر چند کوتاه چشمان خود را روی هم بگذارید، همین استراحت چند لحظه‌ای برای کاهش استرس شما بسیار مفید است.

جنب و جوش

تحرک، فعالیت بدنی و جنب و جوش باعثتحریک سیستم عصبی مرکزی و فعالیت ذهن شده و متعاقب آن با ایجاد توازن در تبادلات شیمیایی بدن باعثکاهش استرس در فرد می‌شود.

توصیه‌های طلایی

*هنگام استراحت بهتر است از چای به جای قهوه استفاده کنید و یا دم‌نوشهایی گیاهی مثل دم‌کرده اکالیپتوس، پونه و نعنا، دارچین و زنجبیل را که باعثبالا رفتن انرژی می شوند، مصرف کنید.

* سعی کنید در طول روز فعالیت بدنی داشته باشید و تا حد امکان از روشهایی استفاده کنید که باعثافزایش انرژی در شما شود.

*برای سرحالی و شادمانی بیشتر بهتر است در هر ساعت یک لیوان آب خنک بنوشید.

* استشمام هوای تازه و قدم زدن می‌تواند احساس خوب یک روز کاری پر انرژی را به شما بدهد از کوچکترین بهانه برای کسب این انرژی استفاده کنید.

* برای تامین انرژی و جلوگیری از کاهش قند خونتان سعی کنید در بین روز میان وعده‌های سالم، مقوی و تنقلات مثل خشکبار، غلات و میوه مصرف کنید.

* بعد از فارغ شدن از کارتان سعی کنید بدون برنامه نباشید در کلاسهای دلخواه خود ثبت نام کنید، از باشگاه ورزشی نزدیک خانه غافل نشوید، دوش بگیرید و خود را با خواندن کتاب مورد علاقه، روزنامه و تماشای تلویزیون سرگرم کنید.