آلودگی ۴۰ برابری خودروی فاقد استاندارد
افکار

- فتح الله امی اظهار داشت: پرداختن به موضوع آلودگی هوا در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و علت آن این است که ادامه دار بودن حیات بشر وابسته به ۳عنصر اساسی(آب، خاک و هوا) است. البته در این میان می‌توان آب وخاک را با بهره‌گیری از سیاست‌های موجود به خوبی کنترل کرد.

مجری سابق طرح جامع کاهش آلودگی هوا در ادامه افزود: کنترل هوا به علت پایین بودن چگالی هوا امکان پذیر نیست، آلودگی هوا با وزش باد به حرکت درمی آید. هوا مرز نمی‌شناسد این در حالی است که خاک و آب مرز می‌شناسند. باید هوا به صورت منطقه ای و جهانی کنترل شود.

وی ادامه داد: با کم آبی و خاک نامساعد می‌توان زندگی کرد به طوریکه مشاهده شده کشورهایی که فاقد خاک مناسب بوده‌اند تنوانسته‌اند امورات خود را به خوبی بگذارند و اقتصاد خود را به بهترین نحو ممکن هدایت کنند اما هوای ناسالم تمام زندگی بشر را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

*انسان برای تامین اکسیژن مغز خود نیازمند بلعیدن ۱۲هزار لیتر هوا در طول شبانه روز است

امی اضافه کرد: انسان در طول شبانه روز نیازمند است بیش از ۱۲هزار لیتر هوا را ببلعد تا بتواند اکسیژن مغز خود را تامین کند.

این کارشناس ارشد محیط زیست در ادامه اضافه کرد: منشاء اکثر آلودگی‌ها هواست، ‌ هوا در حقیقت در زندگی بشر بسیار تاثیرگذار است به طوریکه اگر اکسیژن کافی به مغز نرسد روی تمامی جنبه‌های زندگی بشر تاثیر می گذارد.

امی بیان داشت: وقتی انسان نتواند درست فکر کند قادر نخواهد بود بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه را حل کند به طور کلی در این میان قوه عاقله انسان بسیار لطمه می خورد.

وی با بیان اینکه تصمیمات کلان کشوری در شهرهای کلان گرفته می‌شود، ‌ابراز داشت: در روایات امام صادق(ع) نیز آمده است که یکی از نعمت‌های مهم زندگی، هوای پاک است.

عضو هیئت علمی بخش مکانیک دانشگاه تربیت مدرس در ادامه گفت: ما هم اکنون در کشور اسلامی زندگی می کنیم که باید بهترین شرایط زندگی را برای مردم خود فراهم آورده باشد اما متاسفانه این کشور از لحاظ کنترل آلودگی هوا نتوانسته موفق باشد.





*هوای منفی ۲۰درجه سالم است / پایتخت مستعد برای رشد انواع میکروب‌ها و ویروس‌هاست

امی با بیان اینکه هوای منهای ۲۰درجه هوای سالمی است که هیچ ویروسی در آن رشد نمی‌کند، افزود: ‌ این در شرایطی است که دمای هوای کلان شهر تهران به هیچ عنوان به زیر ۲۰درجه سانتی گراد نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: بنابراین پایتخت بسیار مستعد برای رشد انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها است.

این کارشناس ارشد محیط زیست همچنین ادامه داد: مسئله آلودگی هوا از جهت انسانی، ‌ اعتقادی و ملی مسئله بسیار مهمی است. این در حالی است که روز به روز بر آلودگی هوای کلان شهرهای کشور(تهران، کرج، ‌شیراز، اهواز، تبریز، ‌ مشهد و اراک) افزوده می‌شود.

امی با اشاره به این مطلب که بخش اعظمی از آلودگی هوا ناشی از سوخت غیر استاندارد است، گفت: هر محرکی که تامین انرژی آن با استفاده از هیدورکربنیک است می تواند موجب ایجاد آلودگی هوا کند.

وی اضافه کرد: برای بررسی میزان آلودگی هوای کلان شهر تهران در دهه‌های گذشته بررسی صورت دادیم که میزان آلودگی این کلان شهر در سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ مورد بررسی جدی قرار گرفت.

به گفته امی، ‌ در آن تاریخ داده‌های آلودگی هوا به همراه داده‌های آلودگی ۲ کشور دیگر(مسکو و سن پترزبوگ) مورد بررسی قرار گرفت.

*مطرح شدن طرح جامع کاهش آلودگی هوا از سال ۱۳۸۲

وی یادآور شد: طرح جامع کاهش آلودگی هوا در سال ۱۳۸۲ در تهران مطرح شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه بیان داشت: طرح جامع کاهش آلودگی هوا بنا به دعوت رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست از سازمان همکاریهای بین المللی ژاپن به مدت ۵سال مورد مطالعه قرار گرفت که نتیجه آن ارائه طرح ۷محوره از سوی کشور ژاپن در راستای کاهش آلودگی هوا بود که کارشناسان داخلی نیز ۲ مورد را بر این طرح افزودند.

امی ادامه داد: قرار بود با اجرای این طرح تا پایان سال ۸۹ از آلودگی هوای تهران ۲۰۰ هزار تن کاسته شود.

*خودروهای پایین تر از مدل ۸۲ دارای هیچ‌گونه استانداری نیستند

این کارشناس ارشد محیط زیست همچنین خاطرنشان کرد: ‌استانداردسازی خودروها یکی از این محورها بود، استاندارد یورو از سال ۱۳۸۲ وارد کشور شد. از اینرو به طور قطع می ‌توان گفت که خودروهای پایین‌تر از مدل ۸۲ دارای هیچ گونه استانداری نیستند.

امی یادآور شد: بر همین اساس خودروهای فاقد استاندارد را مورد تست قرار دادیم و مشخص شد که خودروی فاقد استاندارد بیش از ۴۰برابر یک خودروی استاندارد برای محیط زیست ایجاد آلودگی می کند.

وی افزود: هم اکنون در تهران بر اساس آمار پلیس راهور ناجا حدود ۴ میلیون خودرو وجود دارد که از این تعداد ۲میلیون فاقد استاندارد است.

این کارشناس ارشد محیط زیست در ادامه بیان داشت: از آنجایی که پلیس راهور ناجا می‌گوید همیشه نیمی از خودروها در حال پارک هستند بنابراین یک میلیون خودرو هرکدام برابر ۴۰میلیون خودرو ایجاد آلودگی می کند.

وی متذکر شد: زمانی مشکل آلودگی هوا مرتفع خواهد شد که مدیران و مسئولین مربوطه صورت مسئله را فهمیده باشند. زمانی که یک دانشجو قادر به درک صورت مسئله نباشد بدون شک در حل آن نیز عاجز خواهد بود.

وی یادآور شد: تا پایان برنامه چهارم طرح جامع کاهش آلودگی هوا در مسیر اجرایی شدن ۹محور کاهش آلودگی هوا حرکت‌های موثری صورت پذیرفت و در این راستا به خوبی عمل شد.

به گفته امی، ‌ کاهش ۱۵۰هزار تنی آلودگی هوا، دستاورد اجرایی شدن طرح جامع کاهش آلودگی هوا در۹ محور بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: به منظور اجرایی شدن کامل ۹محور مزبور، اجرای این امر مدت زمان یک سال تمدید شد.

وی خاطرنشان کرد: در همین بازه زمانی، توسط یک تیم کارشناسی و بر اساس انجام مطالعات و پژوهش‌های بین‌المللی، ۹محور کاهش آلودگی هوا به ۱۵محور افزایش داده شد.

امی اضافه کرد: این ۱۵محور باید در سه دوره کوتاه مدت در برنامه پنجم، ‌میان مدت در برنامه پنجم و ششم و بلند مدت در برنامه پنجم، ‌ششم و هفتم اجرایی می‌شد.

امی ابراز داشت: در همین راستا تعهد داده شد که تا پایان اجرای این محورها، تا پایان دوران یاد شده دیگر چیزی با عنوان آلودگی هوا در کشور وجود نداشته باشد.

*اجرای قوانین مصوب می توانست هوای کشور را عاری از هرگونه آلودگی کند

مجری سابق طرح جامع کاهش آلودگی هوا در ادامه بیان داشت: در این مدت یکی از پیشنهادات ما اجرای قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی بود که از جمله می توان به قانون جلوگیری از آلودگی هوا مصوب اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۴ اشاره کرد. این قانون بیش از ۴۰ ماده بود که مصوب شده بود که اجرای ۵ ماده نخست آن می توانست کلان شهرهای کشور را از آلودگی هوا عاری کند.

امی گفت: ‌ بر همین اساس باید از حرکت خودروهای فاقد استاندارد حداقل در کلانشهرهای کشور جلوگیری به عمل می‌آمد.

به گفته وی، قانون مجلس نیز این اجازه را می داد تا از تردد خودروهای دود زا در سطح شهرها جلوگیری به عمل‌ آید.

* ۸۹درصد از آلودگی پایتخت ناشی از تردد خودروهای فاقد استاندارد است

وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات صورت گرفته ۸۹درصد از آلودگی کلان شهر تهران ناشی از تردد خودروهای فاقد استاندارد بوده است، افزود: ‌ از این مقدار ۳۹درصد ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها، ‌۳۰ درصد مربوط به خودروهای سواری و ۱۰درصد مربوط به وسایل حمل ونقل سنگین بوده است.

وی متذکر شد: با استانداردسازی وسایل حمل‌ونقل بخش اعظمی از آلودگی هوای این کلان شهر کاهش می‌یابد.

*عدم درک مدیران از مسئله آلودگی هوا علت استعفای من بود

امی بیان داشت: علت استعفای من نیز عدم درک مدیران درباره صورت مسئله‌های موجود درخصوص آلودگی هوا بوده است.





*فقط خدا می‌تواند به رفع مشکل آلودگی تهران کمک کند

مجری سابق طرح جامع کاهش آلودگی هوا در ادامه گفت: اقداماتی در راستای کاهش آلودگی هوا صورت گرفته است اما با توجه به شرایط ویژه کلان شهر تهران، ‌ فقط خدا می تواند هم اکنون به مشکل آلودگی هوای این کلان شهر کمک کند.

امی افزود: تهران از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شرایط خوبی قرار نگرفته است چرا که شمال و شمال شرق این شهر با ارتفاعات رشته کوه‌های البرز پوشیده شده است و همه آلودگی های جاده کرج و آلودگی‌های فرودگاه مهر‌آباد را در شهر نگه می دارد.

*طرح ۸محوره کاهش آلودگی هوا شکست نخورده است

وی با اعلام اینکه طرح ۸محوره کاهش آلودگی هوا که توسط سازمان حفاظت از محیط زیست پیش از این ارائه شده بود در اجرا شکست نخورده است، بیان داشت: این طرح در اجرا نیز تا حدی موفق بوده است. اگر این طرح نبود هم اکنون آلودگی هوا بسیار بالا بود چراکه موجب می‌شد تا خودروها همچنان بدون استاندارد تولید شوند.

وی بیان داشت: راهکارهایی که در ۱۵محور داده شد، ‌ تولید خودروی هیبرید بود به این معنی که قوه محرکه این خودرو با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر انجام شود.

امی افزود: هم اکنون کشورهای اروپایی و کشورهای توسعه یافته از انرژی های تجدید پذیر استفاده می‌کنند.

*طراحی و تولید خودروی ۱۰۰درصد سولار در ایران

امی اظهار داشت: درایران نیز خودروی ۱۰۰ درصد سولار تولید شده است که از تهران تا اصفهان مسیر قابل توجهی را پیموده است.

این کارشناس ارشد محیط زیست به طراحی و تولید اتوبوس هیبرید در دانشگاه تهران اشاره کرد.

وی متذکر شد: شرکت‌های خودروساز به منظور تولید خودروهای هیبرید باید مورد حمایت قرار گیرند چرا که حرکت در این مسیر به نفع دولت است.

به گفته وی، ‌ هم اکنون خودرویی در امریکا تولید شده است که در پی تردد ۱۰۰ کیلومتر فقط ۳لیتر بنزین مصرف می‌کند.





*طرح ۱۵محوری کاهش آلودگی هوا نیازمند تخصیص بودجه ۲۴۰میلیارد تومانی است

وی با بیان اینکه تهران در یک روز تعطیل بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت می‌بیند، گفت: در پی تعطیلی این کلان شهر، ‌ پیشرفت کل کشور نیز متوقف می شود.

امی متذکر شد: باید توجه داشت که طرح ۱۵محوره فقط مبلغی بالغ بر ۲۴۰ میلیارد تومان لازم دارد تا اجرایی شود اما متاسفانه مورد توجه افراد مسئول قرار نگرفته است.

وی گفت: زمانی که مدیران استانی را در سمت مدیریت کل سازمان قرار می دهند مشکل ها پابرجا خواهد ماند. مدیر کارشناس در این بخش وجود ندارد.

امی بیان داشت: با تخصیص ۲۴۰میلیارد تومان بودجه و اجرای طرح ۱۵ محوره کاهش آلودگی هوا، طی ۵ سال هیچ شهر آلوده ای در کشور وجود نخواهد داشت.