افکار

- تعداد زیادی از افراد مخصوصا کسانی که پوست سبزه تری دارند از تیرگی زیر بغل ویا تیرگی کشاله ران که همان محل اتصال رانها به بدن است شکایت دارند. می دانیم که پوست بدن در همه انواحی یکنواخت نیست ودر بعضی نواحی بصورت طبیعی تیره تر ویا روشن تر از سایر قسمت هاست. مثلا سر آرنج ها، سر زانو ها، دور چشمها، زیر بغل، کشاله ران، قوزک پا وآلت تناسلی معمولا کمی تیره تر ویا حتی در بعضی موارد کمی روشن تر از بقیه پوست است.

تیرگی نواحی چینها(کشاله ران وزیر بغل) دلایل متفاوتی دارد. از شایعترین علل تفاوتهای رنگی ژنتیکی است که سبب می گردد بعضی افراد بیشتر از سایرین تمایل به تیره شدن پوست در این قسمت ها داشته باشد ومعمولا در این افراد نمی توان کار زیادی برای رفع این تیرگی انجام داد.

در نواحی چینهای بدن به دلیل تجمع عرق وپوست مرده امکان تغییر رنگ بیشتر وجود دارد همچنین سایش پوست هنگام حرکت وراه رفتن مخصوصا اگر از لباسهای تنگ استفاده شود ویا فرد دارای اضافه وزن هم با شد سبب تیره شدن پوست در نواحی کشاله ران وزیر بغل می گردد.

یکی دیگر از علل تیرگی در این نواحی آکانتوزنگریکانس است که اغلب در افراد چاق وشاید همراه با اختلالات غدد دورن ریز از جمله پرکاری وکم کاری تیرئید بیماری سندرم پلی کیستیک تخمدان(pco) ودیابت(مرض قند) همراه باشد درآکانتوزنگریکانس که پشت وکناره های گردن را هم در گیر می کند پوست حالت مخملی وتیره پیدا می کند که به مرور به ضخامت وتیرگی آن افزوده می شود. اگر آکانتوزنگریکانس برای اولین بار در سنین بالا ۴۰ سال رخ دهد باید اول علل بدخیمی را چک کنیم.

هر تحریک پوستی ناشی از بیمایهای پوستی ویا تحریک توسط فرد مانند خارندن زیاد پوست در این نواحی ویا استفاده زیاد از تیغ ژیلت، موم انداختن های مکرر می توانند به مرور زمان باعثتیره شدن پوست گردد.

حاملگی نیزخود یکی از دیگر علت های تیرگی پوست است که معمولا بعد از زایمان خود بخود برطرف می گردد. سایر بیماریهای پوستی که در ناحیه کشاله ران وبا زیر بغل اتفاق می افتد نیز می توانند سبب تیره شدن پوست در این قسمت ها شوند از جمله:

قارچ های پوستی
اریتراسما
پسوریازیس
لیکن پلان
درماتیت سبوره
اینترتریگو
هیدرآدنیت ساپوراتیوا

درپایان باید در نظر داشته باشیم که پوست نواحی چین ها (زیر بغل وکشاله ران )به دلیل نازک تر بودن واینکه معمولا محل های پر از باکتری هستند وهمچنین بدلیل تجمع عرق وسلولهای مرده پوست محل مناسبی برای مصرف داروهای ضد لک قوی نیستند ونمی توان انواع ضد لک ها یی که در صورت بکار می روند روی پوست این نواحی استفاده کرد چون امکان دارد پوست این ناحیه را تحریک کند وخود سبب خارش وتیره شدن و یا حتی زخم شدن پوست شود .