رصد ستاره‌ها در بلندترین تپه‌های شنی جهان

به گزارش افکارنیوز، بلند‌ترین تپه‌های شنی دنیا در‌ شهرستان ریگان از توابع استان کرمان قرار دارد که این روزها با توجه به شرایط آب و هوایی مساعد ‌پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است.

تپه‌های شنی که با انباشته شدن شن‌های بادی بر روی یکدیگر هر روز بر ارتفاع آنها افزوده می‌شود، منطقه روستای علی‌آباد پشت ریگ را جزو مناطق بکر و دیدنی شهرستان ریگان بدل کرده و این منحصر بودن ‌در دل کویر سبب شده‌ که بر استقبال مسافران ‌افزوده شود.

اخیرا تعداد زیادی از گردشگران برای رصد ستاره‌ها در دل کویر به این منطقه سفر می‌کنند و در بلند‌ترین تپه‌های شنی ستاره‌ها را مشاهده می‌کنند.

مجید اعتمادی فرماندار ریگان در گفت‌وگو با خبر‌نگار فارس اظهار داشت: بلند‌ترین تپه‌های شنی دنیا با ارتفاع ۷۵ متر و وسعت ۳۰ کیلومتر مربع از جمله مناظر بدیع و چشم‌اندازهای طبیعی شهرستان ریگان و ر نوع خود بی‌نظیر هستند.

وی افزود: این تپه‌های شنی در ۱۲ کیلومتری مرکز شهرستان و در روستای علی‌آباد پشت ریگ قرار دارند و به دلیل نزدیک بودن به مرکز شهر تردد در این محل آسان است و روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ نفر بازدید کننده دارد.

اعتمادی با اشاره به قرار گرفتن شهرستان ریگان در مسیر ترانزیتی ریگان - چابهار مسافران و گردشگران‌ ‌قصد‌‌ بند‌ر بزرگ چابهار‌ می‌توانند چند روزی را در این طبیعت زیبا و بکر گردش و از این طبیعت دیدن کنند.

وی افزود: شب‌های پرستاره‌ کویر در کنار بلند‌ترین تپه‌های شنی دنیا جلو‌ه ویژه و خاصی به شهرستان ریگان می‌دهد به طوری که این ستاره‌ها در این منطقه کویر نظر هر بیننده و گردشگری را به خود جلب می‌کنند.

فرماندار ریگان با اشاره به اینکه این تپه‌های شنی خاصیت درمانی دارند، اظهار داشت: ‌با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان و گرم شدن هوا و طبیعت بهاری عده زیادی برای درمان بیماری‌های پوستی و روماتیسمی به این منطقه سفر می‌کنند.

اعتمادی بیان داشت: با توجه به بکر‌ و منحصر بودن منطقه کسانی که یک روز سفر به این منطقه را دارند با مشاهده بلند‌ترین تپه‌های شنی دنیا قصد چند روز ماندن در این شهرستان را دارند‌.

وی افزود: طلوع‌ و غروب آفتاب در این منطقه ‌جلو‌ه ویژه و خاصی به منطقه می‌دهد و عده زیادی را محو تماشای این تپه‌های شنی می‌کند.

فرماندار ریگان گفت: ‌ همه ساله در فصل خاصی از سال به دلیل ‌وزش باد بر طول و ارتفاع این تپه‌ها افزوده می‌شود.

اعتمادی از فراهم کردن امکانات رفاهی و گردشگری در‌ تپه‌های شنی ریگان خبر داد و ابراز داشت: با آبرسانی به این تپه‌های شنی مشکل آب آشامیدنی در این منظر بکر و دیدنی رفع می‌شود.

وی همچنین از تسطیح راه ارتباطی این تپه‌ها خبر داد و افزود: دسترسی به این مناظر طبیعی آسان شده است.

وی خاطرنشان کرد: دو سایت سه هکتاری شامل رستوران، پیست دوچرخه‌سواری و موتور‌سواری، نماز خانه، آمفی تئاتر روباز، زمین فوتبال ساحلی، شتر‌سواری، فوتبال و والیبال ساحلی، محوطه شن درمانی، فضای بازی کودکان و راه‌اندازی آلاچیق‌های خاص از جمله طراحی‌‌ شده است که‌ با تامین اعتبار به زودی در این محل را‌ه اندازی می‌شود.

اعتمادی افزود: با توجه به اینکه روستای علی‌آباد پشت ریگ به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده، برای راه‌اندازی این طرح‌ها و پروژه‌ها در این محل به ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

محمد‌جواد قربانی رئیس اداره ورزش و جوانان ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: ‌ به زودی مسابقات اسکی روی شن در این تپه‌‌های شنی برگزار می‌شود‌.

وی افزود: با توجه به اینکه این امر برای نخستین بار در کشور انجام می‌گیرد، مورد استقبال ورزشکاران قرار گرفته که به زودی ‌با حضور ۱۱ استان کشور برگزار می‌شود.

قربانی همچنین از راه‌اندازی مسابقات فوتبال ساحلی در این تپه‌های شنی خبر داد و عنوان کرد: مسابقات فوتبال ساحلی شرق استان کرمان در این تپه‌های شنی برنامه‌ریزی و در ایام نوروز برگزار می‌شود‌.

وی ابراز داشت: چند ماه قبل به دلیل فراهم کردن زمینه برای مسابقات اتومبیلرانی شرق کشور این مسابقات در بلند‌ترین تپه‌های شنی دنیا در ریگان برگزار شد.

‌احمد زاهدی‌صفات یکی از افرادی که پرواز پاراگلایدر را در این تپه‌های شنی انجام می‌دهد، اظهار داشت: در ایام نوروز پرواز پاراگلایدر در بلند‌ترین تپه‌های شنی دنیا در ریگان انجام می‌شود.

موسی سلطان‌آبادی یکی از شهروندان ریگانی می‌گوید: ‌ غروب خورشید در بلندترین تپه‌های شنی‌ مشاهده ستاره‌ها را در این مکان دلپذیر و خستگی را از انسان دور می‌کند.

به گزارش فارس، بلندترین تپههای شنی دنیا در ۱۲ کیلومتری مرکز شهرستان ریگان و در روستای علیآباد پشت ریگ قرار دارند.