مصرف بی‌رویه مسکن ها باعثافزایش فشارخون می‌شود

به گزارش افکارنیوز، دکتر طاهره سماوات در خصوص اندازه گیری فشارخون و نیز دستگاههای مورد تایید و دقیق اندازه گیری فشارخون گفت: هرچند بهترین و دقیق‌ترین دستگاهها، دستگاههای جیوه‌ای است، اما این دستگاهها الان دیگر معمولاً استفاده نمی‌شوند چون مسمومیت جیوه‌ای ایجاد می‌شود، مگر اینکه خیلی به دقت استفاده شوند تا جیوه از دستگاه خارج نشود.

وی تصریح کرد: دستگاههای جیوه‌ای و عقربه‌ای هر ۶ ماه یک بار باید تست شوند تا دقت و صحت آنها تایید شود. اندازه‌گیری با این دستگاهها سخت است به همین خاطر ممکن است بعضی‌ها در اندازه‌گیری فشارخون دچار اشتباه شوند. بهترین آنها برای منزل همان دستگاههای دیجیتالی بازوبندی است. دستگاههای دیجیتال که به مچ بسته می‌شوند فشارخون را کمی بالاتر نشان می‌دهند. البته کسانی که فشارسنج در خانه دارند نباید دچار وسواس شوند و مدام فشارخون خود را اندازه بگیرند چون خود همین کار باعثاسترس و اضطراب و در نتیجه افزایش فشارخون می‌شود.

سماوات همچنین در خصوص اقداماتی که در زمینه مقابله با شیوع فشارخون بالا انجام شده است، گفت: از سال ۷۱ به بعد یک برنامه کنترل و پیشگیری فشارخون در تمام روستاها اجرا شد. هر سه سال یک بار افراد ۳۰ سال به بالا را فراخوان می‌کنند و فشارخون آنها را اندازه‌گیری می‌کنند. اگر فشارخون فرد در یک بار اندازه‌گیری از ۱۴ روی ۹ بیشتر بود، بعد از ۵ دقیقه دوباره فشارش را می‌گیرند و اگر متوسط این دو فشار از ۱۴ روی ۹ بیشتر بود، این فرد به پزشک ارجاع داده می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر فشارخون از ۱۶ روی ۱۰ بیشتر بود ارجاع فوری به پزشک داده می‌شود و در چند نوبت فشارش را اندازه‌گیری می‌کند. اگر متوسط این فشارها از ۱۴ روی ۹ بیشتر بود تحت درمان قرار می‌گیرد(یا درمان دارویی یا درمان غیر دارویی) و هر ماه یک بار، بهورز و هر سه ماه هم پزشک او را معاینه می‌کند.

رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت ادامه داد: اين برنامه در حال حاضر در كشور در حال اجراست و بنا بر ارزيابي كه در سال ۸۴ كردهايم مردمي كه اين خدمت را ميگرفتند بسيار راضي بودند و كاركنان بهداشتي هم از آن به عنوان يك برنامه موفق ياد ميكردند و بسيار راضي بودند. بين ۹۵ تا ۹۹ درصد هم سطح پوشش اين برنامه بوده در حال حاضر هم داريم برنامهريزي ميكنيم تا اين برنامه را در شهرها هم انجام دهيم.