به گزارش افکارنیوز به نقل از ایرنا،امروز 'پنج شنبه' برابر با دوازدهم اسفند ۱۳۸۹ هجري خورشيدي، بيست و هفتم ربيع الاول ۱۴۳۲ هجري قمري و سوم مارس سال ۲۰۱۱ ميلادي است. مهمترين رويدادهاي تاريخ معاصر ايران در اين روز، به شرح زير است:

۱۲ اسفند ۱۳۷۹
روزنامه السفیر چاپ لبنان: رژیم صهیونیستی دهها ایرانی از جمله ۴ دیپلمات ربوده شده آن کشور را در زندان‌های خود حبس کرده‌ است.

۱۲ اسفند ۱۳۷۱
انجمن دوستی ایران و آلمان پس از ۱۳ سال وقفه بار دیگر فعالیت خود را در بن و برلین آغاز کرد.

۱۲ اسفند ۱۳۵۷
آسوشیتدپرس: اسراییل به ۴۰۰ سرباز ایرانی مستقر در جولان که از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در قالب نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در خطوط تماس روسیه و اسراییل مستقر بوده‌اند اخطار کرد از مرزها فاصله بگیرند.

۱۲ اسفند ۱۳۴۹
وزارت امور خارجه اعلام کرد ' بانو نیکسون ' همسر رییس‌جمهوری آمریکا به طور داوطلبانه ریاست کمیته جشنهای ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران در آمریکا را بر عهده گرفت.

۱۲ اسفند ۱۳۳۲
' راجرز استیونس ' سفیر جدید انگلستان در تهران در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت که انگلستان و آمریکا در مورد نفت ایران اتفاق نظر کامل دارند.

۱۲ اسفند ۱۳۳۱
دولت در پیامی از مردم خواست تا به اعتصابات خاتمه دهند.

۱۲ اسفند ۱۳۲۹
اجتماع عظیمی از سوی جمعیت فدائیان اسلام در مسجد شاه بر پا شد. در این اجتماع علیه ظلم شرکت نفت ایران و انگلیس و لزوم ملی شدن صنعت نفت سخنرانی‌هایی ابراز شد و سپهبد ' رزم‌آرا ' نخست‌وزیر مورد حمله شدید قرار گرفت.

۱۲ اسفند ۱۳۲۴
در شرایطی که ' احمد قوام '(قوام‌السلطنه) نخست‌وزیر در مسکو به سر می‌برد جمعی از نمایندگان مجلس شورای ملی ادامه حضور نظامیان شوروی در خاک ایران را مورد انتقاد قرار دادند.

۱۲ اسفند ۱۲۹۹
دولت سید ' ضیاءالدین طباطبایی ' تنها به روزنامه ایران به مدیریت ' زین‌العابدین تجدد ' اجازه انتشار داد.

۱۲ اسفند ۱۲۹۹
روسیه در پی انعقاد پیمان دوستی ایران و شوروی، قوای خود را از رشت و انزلی خارج کرد.

۱۲ اسفند ۱۲۹۳
'واسموس' كنسول آلمان در شيراز و عدهاي از همكاران وي توسط نظاميان انگليسي در نزديكي بهبهان بازداشت شدند ولي 'واسموس' توانست از چنگ انگليسيها بگريزد.