اعلام مناطق پرخطر در چهارشنبه‌سوری

به گزارش افکارنیوز، دکتر مجید ابهری با بیان اینکه برگزاری یک سنت باستانی مورد مخالفت هیچکس نیست، گفت: آنچه که باعثاعتراض می‌شود رفتارهای بخشی از افراد جامعه است که نه تنها برای خود بلکه برای دیگران نیز ایجاد خطر و ناامنی می‌کند.

وی با بیان اینکه آسیب‌دیدگان چهارشنبه‌سوری معمولا در میان بانوان، سالمندان و کودکان هستند، اظهارکرد: بررسی‌ها نشان داده که خطرات ناشی از رفتارهای پرخطر در چهارشنبه آخرسال علاوه بر آسیب‌های فیزیکی نظیر مرگ، قطع انگشتان دست، سوختگی، نابینایی و … آسیب‌های روحی و روانی فراوانی نیز در افراد باقی می‌گذارد که گاه حتی تا پایان عمر نیز با آنها همراه است.

این آسیب‌شناس، فال‌گوش ایستادن، قاشق‌زنی، دید و بازدید و … را از سنت‌ها و آیین‌های چهارشنبه‌سوری در ایران برشمرد و افزود: متاسفانه امروزه تنها به سنت پریدن از روی آتش و آتش‌بازی توجه می‌شود و سایر موارد به فراموشی سپرده شده‌اند.

وی همچنین با اشاره به ورود موادمحترقه خارجی به داخل کشور نیز گفت: متاسفانه با ورود اقلام آتش‌بازی از خارج از کشور مقدار قابل توجهی از سرمایه ملی به هدر رفته و صرف خرید چنین وسایلی که عمدتا غیراستاندارد نیز هستند، می‌شود.

ضرورت تولید موادمحترقه در کشور

این کارشناس علوم‌اجتماعی با اشاره به وجود بازار مصرف برای خرید موادمحترقه در کشور افزود: با توجه به این بازار مصرف باید اقلام استاندارد و کم‌خطر در کشور تولید و در میان علاقمندان توزیع شود.

ابهری همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره آسیب‌های ناشی از استفاده از موادمحترقه غیراستاندارد در چهارشنبه آخرسال نیز گفت: افرادی که به وسیله این مواد دچار آسیب شده یا نقص عضو در آنان به وجود می‌آید و غالبا تا پایان عمر منزوی شده و شرایط روحی نامتعادلی در آنان پدید می‌آید.

وظایف صدا و سیما در پیشگیری از حوادثچهارشنبه‌سوری

وی همچنین با اشاره به نقش رسانه‌ها به ویژه نقش رسانه‌ملی در پیشگیری از حوادثچهارشنبه آخرسال گفت: صدا و سیما باید علاوه بر تهیه و تدارک برنامه‌های جذاب برای این شب، میزگردهای تخصصی و نیز برنامه‌هایی تولید کند که شهروندان را با آداب و سنن این شب آشنا کند.

اعلام مناطق پرخطر پایتخت در چهارشنبه‌سوری

ابهری محله‌های جنوبی پایتخت که دارای کوچه پس کوچه‌های باریک و تنگ است و نیز مناطق غرب و شمال غرب تهران نظیر اکباتان و شهرک‌غرب را از جمله مناطقی برشمرد که احتمال وقوع حادثه در آنجا بیشتر است.

به گفته وی بخش‌هایی از جنوب پایتخت نظیر حکیمیه تهرانپارس نیز از جمله مناطق آسیب‌پذیر است که باید عوامل انتظامی و نیروهای ایمنی تدارکات ویژه‌ای برای این مناطق در نظر بگیرند.

مدارس، میزبان چهارشنبه آخر سال شوند

این آسیب‌شناس با اشاره به ضرورت برگزاری مراسم چهارشنبه آخرسال به شکل محله‌محور اظهارکرد: از برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری در پارک‌ها خاطره‌ خوشی در ذهن نیست چرا که عده‌ای با آسیب رساندن به محیط و عده‌ای دیگر نیز با ایجاد ناامنی در پارک‌ها دست به اقدامات ناشایستی می‌زدند.

ابهری با بیان اینکه باید در هر محله مکانی به جز پارک‌ها برای برگزاری مراسم چهارشنبه آخرسال برگزار شود، گفت: شهرداری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، فرمانداری‌ها و … هر یک می‌توانند نقش موثری در انتخاب این مکان داشته باشند.

ابهری با بیان اینکه در صورت برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری در پارک‌ها عده‌ای از خارج آن محلات به پارک‌ها آمده و دست به اقدامات ناشایست می‌زنند، پیشنهاد کرد که در هر محله یک مدرسه از سوی وزارت آموزش و پرورش و با همکاری شهرداری به عنوان محلی برای جمع‌شدن اهالی محل و برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری در نظر گرفته شود.

۷۰ درصد آسیب دیدگان چهارشنبه‌سوری زیر ۱۸ سال هستند

این آسیب‌شناس با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد آسیب‌دیدگان چهارشنبه آخرسال را افراد زیر ۱۸ سال شامل می‌شوند گفت: علاوه بر آسیب‌های فیزیکی، آسیب‌هایی نظیر اضطراب، دلهره، کابوس‌های شبانه، شب ادراری، بدخوابی و … برای کودکان زیر۱۰ سال و نیز آسیب‌هایی نظیر آسیب‌های عصبی و … برای سایر گروه‌های سنی متصور است.

ابهری با بیان اینکه با برگزاری مراسم چهارشنبهسوری در پارکها موافق نیستم، تصریحکرد: مراسم چهارشنبهسوری باید محله محور باشد و اهالی هر محل در کنار یکدیگر و نیز با حضور خانواده ها این مراسم را برگزار کنند.