به گزارش افکارنیوز، این روزها یکی از مشکلات والدین این است که به دلیل شاغل بودن فرصت گذراندن وقت کافی با فرزندان شان را ندارند. بین کارهای شرکت، تکالیف مدرسه، فعالیت های خارج از برنامه و کارهایی که در طول رشد بچه باید انجام شود، پیدا کردن فرصتی برای با هم بودن خانواده به نظر غیر ممکن می آید. اما والدین باید بتوانند با برنامه ریزی درست به اندازه کافی با فرزندان شان باشند زیرا بچه ها بسیاری از مفاهیم را در تعامل اعضای خانواده درک می کنند. به عبارت ساده تر، مفهوم و نقش خانواده تنها به کمک پدر و مادر و فرزندان به درستی درک می شود. حالا که به دنبال برنامه ریزی و فرصت هستید، بهتر است تعطیلات را مغتنم بشمارید و برای روزهای با هم بودن تان برنامه بچینید. برنامه هایی که بچه ها را حسابی خوشحال کند و در عین حال آنها را با دیگر اعضای خانواده پیوند دهد. با هم برخی از کارهایی که می توانید به همراه فرزندان تان انجام دهید را مرور می کنیم.

کار خیر کنید

می توانید لباس هایی را که برای فرزندتان کوچک شده و او فرصت پوشیدن آنها را نداشته به یک مرکز خیریه اهدا کنید. می توانید به اتفاق فرزندتان به یکی از مراکز نگهداری از بچه های بی سرپرست بروید و با آنها بازی کنید. حتی می توانید حامی یکی از بچه های بی سرپرست شوید. برای علاقمند کردن فرزندتان به انجام کار خیر، بهتر است از او بپرسید «به نظرت ما چه کمکی می توانیم بکنیم» و اجازه دهید او اولین پیشنهاد را بدهد. حتی می توانید چند گزینه به او پیشنهاد دهید تا یکی را انتخاب کند. به این ترتیب او در کاری مشارکت می کند که به انتخاب خودش بوده و از این احساس رضایت خواهد داشت.

با هم مسافرت بروید

مسافرت شاید تنها فرصت با هم بودن خانواده در کنار هم باشد. مسافرت به شما فرصت می دهد تمام زمان های با کیفیتی را که برای با بچه ها بودن از دست دادید، به دست آورید. همچنین مسافرت کمک می کند با بسیاری از خصوصیات جزئی شخصیت کودکتان بیشتر آشنا شوید. مسافرت به طبیعت یا اماکن تاریخی می تواند برای کودک هم هیجان انگیز باشد و هم آموزنده. جنگل های شمال، کویرهای استان های مرکزی، بازدید از شهرهای تاریخی مانند شیراز و اصفهان گزینه های مناسبی برای مسافرت در ایام عید هستند. اما اگر به دنبال مکان های تازه و بکر برای مسافرت می گردید، کافی است با چند گروه طبیعت گردی درباره طبیعت دیدنی ایران صحبت کنید. آنها حتماً گزینه های بکرتری را به شما پیشنهاد خواهند داد. گزینه دیگری که می توانید به آن فکر کنید مسافرت کنار دریاست. با توجه به سرد بودن هوا در سواحل شمالی، اگر می خواهید با فرزندتان تنی به آب بزنید، بهتر است سواحل جنوبی را برای این منظور انتخاب کنید. راه رفتن روی شن ها و ساختن اجسام شنی هم حتماً برای بچه ها لذت بخش خواهد بود.

با هم آشپزی کنید

به جای اینکه با خانواده برای شام به رستوران بروید با هم آشپزی کنید و بچه ها را در خرید از سوپرمارکت و سبزی فروشی مشارکت دهید. بودن در آشپزخانه باعثمی شود با ارزش غذایی برخی خوراکی ها بیشتر آشنا شود و بخواهد غذاهای سالم تری را مصرف کند. شاید باور نکنید اما یکی از مزایای پخت و پز با بچه ها این است که آنها کمتر به استفاده از مواد مخدر تمایل خواهند داشت. این را تحقیقات مختلف ثابت کرده است. نکته بسیار مهم که نباید یادتان برود این است که حتماً در طول شبانه روز یکی از وعده های غذایی را با یکدیگر میل کنید.

سنت جدید ابداع کنید

انجام تمرین های گروهی و تبدیل آن به یک سنت خانوادگی در طول یک سال می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. منظور از این تمرین های گروهی هم می تواند هر چیزی باشد. مثلاً یک قانون در وضع کنید که هر کدام از اعضای خانواده دست کم یک هدیه دست ساز در تولد یکی دیگر از اعضای خانواده تهیه کند. این هدیه می تواند طراحی یک بشقاب، یک کارت تبریک یا هر چیزی دیگری باشد. برای دیگر اعضای خانواده که دور از شهر اقامت تان هستند نامه بنویسید و تلاش کنید سنت هایی که مختص خانواده شما باشد، ایجاد کنید و بچه ها را هم در آن شرکت دهید.

فضا را سبز کنید

انجام کارهای زیست محیطی به کودک کمک می کند به طبیعت خود توجه کند. وقتی برای خوردن شام به اتفاق خانواده بیرون می روید، یادتان باشد چراغ های اضافی را خاموش کنید و فقط چراغ آشپزخانه و هال را روشن بگذارید که وقتی به خانه بر می گردید دچار مشکل نشوید. فصل بهار فرصت مناسبی است که با فرزندتان در نزدیکترین فضای سبز به خانه تان یک درخت بکارید. کم کم می توانید این کار را به یک برنامه روتین تبدیل کنید که ماهانه انجام دهید. با فرزندتان به خرید بروید و محصولاتی را که کمترین آسیب را به محیط زیست می زنند، خریداری کنید.

اوقات فراغت مشترک بسازید

آغاز بهار فرصت مناسبی برای باغبانی است، حتی اگر باغچه نداشته باشید تمام چیزی که لازم دارید یک بالکن و چند گلدان است. این را هم حواس تان باشد که بچه ها از چیزی که نتیجه سریع داشته باشد، خوش شان می آید، بنابراین گیاهانی را انتخاب کنید که زود عمل می آیند.
می توانید از سبزی هایی مانند اسفناج و گشنیز شروع کنید که زود رشد می کنند و بچه ها می توانند آنها را در سبزی خوردن سفره غذای خانه ببینند و با افتخار به اینکه این سبزی ها کار خودشان است، آنها را بخورند و دیگران را هم ترغیب به خوردن کنند. اگر هم می خواهید گل بکارید، می توانید از گل هایی مانند گل همیشه بهار، گل اطلسی یا گل بنفشه استفاده کنید. پیشنهاد ویژه ایام نوروز هم سبزه عید است. ازچند روز قبل از عید می توانید به همراه هم سبزه عید را تهیه کنید و در سفره هفت سین، دسترنج فرزندتان را ببینید. بقیه کارهایی که می توانید در اوقات فراغت همراه با فرزندتان انجام دهید، می تواند شامل کارهای هنری، عکاسی یا موسیقی باشد.

بگذارید مادربزرگ ها قصه بگویند

نقش پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در زندگی هر کدام از افراد انکار ناشدنی است. برای ایجاد ارتباط بیشتر بچه ها با پدربزرگ ها و مادربزرگ ها می توان زمان قصه گویی بین آن دو تعیین کرد، زیرا آنها با بیان داستان های جالب و شیرین می توانند کودک را به سوی خود جلب کنند. در این فرصت آنها می توانند سنت عید نوروز را به شکل داستان برای نوه هایشان تعریف کنند. اگر هم بچه ها از آنها دور هستند، نوروز فرصت مناسبی برای دیدن آنهاست.

با بچه ها بدوید

بگذارید فرض کنیم! فقط فرض کنیم که همه اعضای خانواده تناسب اندام لازم را دارند. در این صورت می توانید به اتفاق هم به پارک بروید و فقط کمی بدوید یا در خانه حرکات کششی پرهیجان و جدید برای بچه ها انجام دهید. حتی اسکیت کردن در مکان های مجهز و دوچرخه سواری هم در این روزها گزینه های مناسبی هستند. اگر به سواحل جنوبی کشور سفر می کنید، می توانید به همراه فرزندتان به شنا هم بپردازید. حتماً می دانید که راز سلامت در تحرک است!

کتاب را فراموش نکنید

کتاب خواندن در کنار فرزندان هر دوی شما را از دنیایی که در آن هستید دور می کند و به شخصیت های متنوع دیگری پیوند می زند. یکی از کارهای جالبی که می توانید انجام دهید، این است که حین خواندن صداها و حرکات شخصیت ها را تقلید کنید. بهتر است کتاب هایی را انتخاب کنید که تخیلات نابی برای کودکان ایجاد می کند. اگر فرزندتان خواندن بلد است، می توانید به نوبت کتاب را برای یکدیگر بخوانید.

سيب سبز/ شماره ۸۷/ نيمه دوم اسفند ماه ۹۱/ نسرين خسروشاهي/ صفحه ۱۵۶