به گزارش افکارنیوز، در طول سال همواره انتظار تعطیلات عید را می کشیم و به همین دلیل از قبل برای این روزها برنامه ریزی می کنیم. از طرف دیگر، ایام عید به معنای تعطیلی مدارس و ماندن بچه ها در خانه است که باید به یک یا چند فعالیت مورد علاقه مشغول بشوند. اگر والدین نیز ایده هایی برای مشغولیت آنها داشته باشند که آنها را به هیجان بیاورد و در عین حال آموزنده باشد و آنها را ساکت نگه دارد، فوق العاده خواهد بود. برای کاهش استرس خودتان و اینکه مرتب از کودکان نخواهید که خودشان را با تماشای برنامه های تلویزیونی مشغول کنند، فعالیت های متفاوتی را در نظر بگیرید تا شادی و هیجان این دوران به حداکثر برسد.

هوا کردن بادبادک

روزی که به خوبی باد می وزد، از خانه بیرون بروید و بادبادک هوا کنید. بادبادک را می توانید از بعضی فروشگاه های اسباب بازی فروشی تهیه کرده یا آن را خودتان در خانه درست کنید.

آشپزی

در تعطیلات، غذاهای ساده و دسرهای مورد علاقه بچه ها را همراه با آنها تهیه کنید. می توانید بیسکویت های یخچالی یا نوشیدنی های مختلف درست کنید تا کمتر از فر استفاده شود، یا برای عصرانه ساندویچ های خوشمزه تهیه کنید. کودکان از پخت و پز لذت می برند و با طعم ها و مواد غذایی مختلف آشنا می شوند.

مطالعه کتاب

اگر فرزندتان زیاد اهل مطالعه نیست، تعطیلات عید می تواند زمان خوبی برای شروع باشد. پیش از شروع ایام تعطیلات، او را به کتابخانه یا فروشگاه کتاب های کودکان ببرید و تعدادی از کتاب های مورد علاقه اش را تهیه کنید، تا بتواند در تعطیلات نوروزی مطالعه کند.

داستان نویسی

با تخیلات مشترک تان، همراه هم داستان بنویسید. داستان تان حتماً نباید یک متن ابتکاری و بدیع باشد. کودک می تواند قصه مورد علاقه خودش را بنویسد، اما پایانش را تغییر بدهد. ایده خوب دیگر این است که با هم یک داستان زنجیره ای بنویسید. به طوری که هر کدام یک پاراگراف بنویسید و فقط جمله پایانی را به کودک نشان دهید تا او بتواند پاراگراف بعدی را بنویسد. در پایان، هر کدام قسمتی را که نوشته اید بخوانید. این نوع داستان ها به طور معمول بسیار خنده دار می شود.

بازی های ورزشی

بسیاری از مراکز تفریحی فرصت های خوبی برای آموزش ورزش های جدید در اختیارمان قرار می دهند از جمله یادگیری بدمینتون، تنیس، والیبال و فوتبال و… علاوه بر این، وسایل مورد نیاز این ورزش ها را نیز در اختیار قرار می دهند. حال اگر از روش بازی چنین ورزش هایی آگاهی دارید، همراه با بچه ها و دوستان شان به صورت گروهی یا دو نفری در محیط باز، به بازی بپردازید.

کاردستی با فرآورده های بازیافتی

تعدادی شانه تخم مرغ، جعبه های مقوایی دستمال کاغذی، بطری های پلاستیکی شیر و غیره تهیه کنید و با چسب، قیچی، رنگ و… آنها را تزئین کرده و وسایل جالبی بسازید.

اماکن دیدنی شهر

حتماً در شهری که زندگی می کنید، جاهایی وجود دارد که پیش از این آنها را ندیده اید. به جایی فکر کنید که مناظر زیبا یا داستان های تاریخی زیبا داشته باشد. می توانید از کتاب های راهنمای توریستی برای این کار استفاده کنید. بچه ها را به موزه های مختلف نیز ببرید.

باغبانی

برای بچه ها کاشتن گیاهان و تماشای رشد آنها بسیار سرگرم کننده است، چون آنها بزرگ شدن گیاه یا گل دادن آن را با چشم های خودشان می بینند. بعضی از گیاهان را خردسال ترین بچه ها هم می توانند بکارند و بزرگ شدن آن را ببینند. اگر باغچه ای در دسترس ندارید، می توانید از گلدان های کوچک و بزرگ به این منظور استفاده کنید. سبزیجاتی مثل ریحان یا جعفری بکارید، تا بچه ها بتوانند پس از روییدن و بزرگ شدن، آنها را میل کنند و از کار خودشان لذت بیشتری ببرند.

مراکز بازی سرپوشیده

مراکز بازی سرپوشیده برای بچه ها بسیار سالم و سرگرم کننده است و به بچه ها مجال می دهد به سرگرمی های مورد علاقه شان بپردازند و شما بدون ترس از صدمه یا جراحت، کمی استراحت کنید.

بازی های تخته و مهره

فرزندتان را تشویق کنید تا به بازی هایی مانند شطرنج، ماروپله و دومینو و… بپردازد هم قوه ذهنی اش تقویت شده و هم عکس العمل های فکری اش سریع تر شود.

مزرعه های پرورش حیوانات

بچه ها را به مزارع مختلف ببرید تا از نزدیک با حیوانات آشنا بشوند. در اطراف بسیاری از شهرها چنین مزارعی وجود دارد که به راحتی می توانید بچه ها را به آنجا ببرید تا با دیدن حیوانات سرگرم شوند.

کنار دریا

پیاده روی در ساحل دریا و شنیدن صدای امواج آن احساس آرامش بخشی به هر کس می دهد. آنجا می توانید به دنبال صدف یا سنگ های زیبا بگردید.

خانواده/ شماره ۴۸۱/ نيمه دوم اسفند ماه ۹۱/ ترجمه: كارولين سحاكيان/ صفحه ۲۰