روزانه ۲۰ زورگیری در پایتخت

به گزارش افکارنیوز، اواسط آذرماه بود که فیلم زورگیری چهار جوان موتور سوار از یک شهروند در برخی سایت های خبری منتشر شد. بلافاصله این فیلم نیز در رسانه ملی بازتاب پیدا کرد که همین امر منجر به دستور ویژه رئیس قوه قضائیه برای دستگیری و محاکمه عوامل زورگیری صادر شد. یازدهم آذرماه چهار جوان ۲۰ ساله برای زورگیری از یک شهروند از قمه استفاده کرده و با ایجاد رعب و وحشت تمام اموال مرد جوان را به سرقت بردند. چند روز پس از این حادثه فیلم این زورگیری در رسانه ها منتشر شده و به رسانه ملی نیز کشیده شد. با انتشار این فیلم و اجاد رعب و وحشت در میان شهروندان، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه با دستوری ویژه خواستار شناسایی و دستگیری این افراد به اتهام محاربه شد.

پس از چند روز ماموران پلیس آگاهی توانستند این چهار نفر را دستگیر و به پای میز محاکمه بیاورند. با تعیین وقت فوق العاده این افراد نهم دی ماه ۹۱ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی برگزار و متهمان ردیف اول و دوم به نام های علیرضا مافی و محمد علی سروری به اتهام محاربه به اعدام محکوم و دو همدستشان نیز به ۱۰ سال حبس و تبعید محکوم شدند. با اعتراض متهمان و تائید حکم این دو زورگیر اول بهمن ماه در خیابان منتهی به محل زورگیری به دار آویخته شدند.

جرمی که هر روز کمتر می شود


با اعدام این دو زورگیر خشن جرمی که به گفته فرمانده نیروی انتظامی در ماههای مهر و آبان به علت مشکلات اقتصادی رو به افزایش بود به یکباره کاهش پیدا کرده و زورگیران چند ماهی چاقوهای خود را غلاف کرده و موتورهایشان را در پارکینگ مخفی کردند.

به گفته قاضی فریدون امیر آبادی معاون دادستان تهران پس از اعدام دو زورگیر خشن، جرایم زورگیری و کیف قاپی تا ۷۰ درصد کاهش یافته و مجرمان به این نکته پی برده اند که دستگاه قضائی در برابر مخلان امنیت ذره ای کوتاه نمی آید. به زورگیران و مجرمان خطرناک هشدار می دهم که دست از شرارت بردارند چراکه دستگاه قضائی با این افراد قاطعانه برخورد می کند.

وقوع روزانه ۲۰ زورگیری در پایتخت

روزانه تعدادی از شهروندان در پایتخت مورد زورگیری، سرقت خودرو و لوازم داخلی آن قرار می گیرند. جرایمی که به گفته فرمانده نیروی انتظامی جرم خرد به حساب آمده و پلیس از طریق مجرم به جرم دست پیدا می کند. احمدی مقدم در این باره می گوید: روزانه ۲۰ زورگیری در تهران به طور میانگین رخ می دهد که با انتشار فیلم های این زورگیری ها ناامنی رواج پیدا می کند. وقوع برخی جرایم به شرایط روز جامعه بستگی دارد که البته ما جلوی آنها را می گیریم. همانگونه که با دستگیری و اجرای قانون در مورد زورگیران خشن، این جرم به طور میانگین تا ۵۰ درصد کاهش یافت.



از هر ۱۱۴ هزار ایرانی یک نفر مورد سرقت قرار می گیرد

شاید باور این نکته که در سال ۶۵۷ هزار سرقت خرد در کشور رخ می دهد غیر قابل باور باشد. جرمی که به گفته فرمانده نیروی انتظامی روزانه ۱۸۰۰ بار در کشور رخ می دهد و پلیس بنا بر وقوع در هر حوزه به طور میانگین ۶۵ درصد آنها را کشف می کند. سارقانی که هنوز خودروها به علت نقص ایمنی در سیستم های حفاظتیشان همچنان باب میل سارقان هستند بیشتر به سراغ خودروها و لوازم داخل آنها می روند.

براساس آمارها از هر ۱۱۴ هزار ایرانی یک نفر در سال مورد سرقت خرد قرار می گیرد در حالی که جرایم خشن و مسلحانه در کشور کاهش چشمگیری یافته و بیش از ۹۰ درصد آنها نیز کشف شده است.

به نظر می رسد با توجه به افزایش برخی سرقت ها از جمله سرقت خودرو دستگاه قضایی و پلیس باید تلاش خود را برای مهار وقوع این جرایم در کشورمضاعف کنند. سرقت هایی که اگرچه شاید ایجاد ناامنی نکند اما در پوست شهر هر روزه رخ داده و باعث افزایش احساس ناامنی در بین هموطنان می شود.