امسال همچون هرسال

سرویس اجتماعی افکار نیوز - از پارک ارم در غرب گرفته تا حکیمیه در شرق تهران و ورزشگاه تختی فرهنگسرای خاوران البته در سایر شهرهای کشورنیز چنین نمایشگاه های برپا است.
پراکندگی برگزاری این نمایشگاه‌ها ناشی از تحت پوشش قرار گرفتن شهروندان نقاط مختلف شهر است. در این میان استقبال مردم بدون توجه به رفع مشکلات آن جالب به نظرمی‌رسد.

ترافیک پیچیده و درنظرنگرفتن جای پارک خودرو، ناکافی بودن سرویس‌های بهداشتی و ایجاد صف‌های طولانی، نبود مکانی مناسب برای استراحت مراجعه‌کنندگان، طراحی نامناسب چادر و غرفه ها، کم عرض بودن راهروها و سختی عبور و مرور خریداران و نبود اتاقهای پرو از جمله مشکلات اولیه ای است که تقریبا مساله تکراری است که همه ساله خریداران درنمایشگاه بهاره و پاییزه از آن رنج می برند.

اما از جمله مورد مفیدی که می توان برای نمایشگاه های بهاره بیان کرد عرضه یک ‌جای اغلب کالاهای مورد نیاز مردم در شب عید است که اغلب مردم با توجه به نداشتن وقت کافی، تنها برای بازدید و مقایسه قیمت‌ها به این محل می آیند و حتی بسیاری از آنها قصد خرید از نمایشگاه را ندارند.
از سوی دیگر نمایشگاه بهاره امسال بر خلاف گفته ی بسیاری ازدست‌اندرکاران هیچ‌ یک از برندهای معروف پوشاک یا سایر اجناس در این نمایشگاه حضور نداشته و بسیاری از کالاهای عرضه شده فاقد کیفیت لازم هستند.


عرضه کالاهای چینی ممنوع!!
کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه ها در کارگروهی ویژه از لحاظ قیمت و کیفیت ارزیابی می شود و اگر کالایی غیراز نمونه پلمپ شده وچینی عرضه شود، بلافاصله جمع آوری خواهد شد. این قسمتی ازسخنان رئیس شواری اصناف است
اما در نمایشگاه بهاره امسال به نظر می رسد صحبت های آقای فرهانی نادیده گرفته شده و سیل اغلب کالای وارداتی چینی به چشم می خورد و بسیاری ازاجناس عرضه شده در این نمایشگاه کالایی به شمار می روند که فروشندگان در سطح شهر قادر به فروش آنها نبودند و نمایشگاه محل مناسبی برای عرضه آنها است.
همچنین با ارزیابی های که صورت گرفته از سوی مسئوولان در طی این چند سال، کیفیت و تنوع کالا ها نمایشگاهای بهاره هرساله کاهش یافته است ومکانی که زمینه را برای عرضه کالا باکیفیت برای اقشارمتوسط و سطح پایین فراهم کرده بود، فاصله بسیاری با هدف اولیه خود پیداکرده و اغلب غرفه داران هرساله با فرا رسیدن این نمایشگاه شروع به انبار تکانی می کنند.


بازار داغ دلالان نمایشگاه بهاره
اما از حق نباید گذشت برخی از غرفه داران نیز با مشکلات بسیاری روبه هستنداز جمله اجاره سنگین غرفه های نمایشگاه های بهاره و خرید فروش آزاد فیش این غرفه با قیمت های بسیار بالا تا قیمت ۳ میلیون تومان، بازار دلالان را بسیار داغ کرده است.
از سوی دیگر نبود کارشناس قابل اطمینان برای قیمت گذاری اجناس از دیگر مشکلاتی است که غرفه داران از آن رنج می برند.
به گفته یکی از غرفه داران یک کارشناس بر روی تمامی اجناس از جمله مود خوراکی تا کیف کفش پوشاک قیمت گذاری می کند بنابراین چنین کارشناسی از لحاظ ما تولید کنندگان به هیچ عنوان قبل اطمینان نیست و سبب وارد کردن زیان بسیار بر تولید کننده می شود.

همچنین شور هیجان مردم برای خرید سال نو زمینه را برای رفتن به بازارها و نمایشگاه ها فراهم کرده است، همین امر فروشندگان را به این فکر انداخته بود که برای کسب درآمد بیشتر اقدام به افزایش بی رویه قیمت کالاها بکنند. که وزارت بازرگانی با اقدامات اساسی و بازرسی های ویژه مانع این کار شده است.
اما امسال به نظر میرسد درنمایشگاه های بهاره برعکس است و با ارزان فروشی برخی از تولیدکنندگان برخورد می شود.
به گونه ای که تعدادی از غرفه داران معتقد هستند برخی ازمسئولان اتحادیه در صورت ارزان فروختن برخی از کالا ها جریمه تا مبلغ یک میلیون تومان وحتی در برخی از موارد تهدید به باطل کردن مجوز آنها شده است.
هر ساله گزارش و نقد انتقادات بسیار از سوی اغلب رسانه ها برای نمایشگاه های بهاره دیده می شود اما بر خلاف بهتر شدن نمایشگاها به نظر می رسد تاثیر منفی داشته است. امیدوار هستیم سال بعد این گزارش ها تاثیر مثبت داشته باشد.