زلزله‌‌های شمال وجنوب، احتمال وقوع زلزله تهران را افزایش می‌دهد
گروه اجتماعی:

کمتر از یک سال است که زلزله در تهران شرق و غرب و شمال و جنوبش را گم کرده است. زلزله پس از مردادماه که هریس در اذربایجان را لرزاند عرقش خشک نشده به سراغ بوشهر رفت و بلافاصله با زلزله ۷ / ۷ یک قدرت نمایی عظیم در ساوان به راه انداخت که اگرچه به علت عمق ۹۰ کیلومتری خطر از بیخ گوش سیستانی‌ها گذشت اما، این نمایش قدرت از هند گرفته تا دوبی احساس شد.

اما به راستی دلیل زلزله‌های متعدد در کشور چیست. آیا اینها همه زنگ خطری برای وقوع یک زلزله مرگبار در کشور است.

به گزارشافکارنیوز،پرفسور بهرام عکاشه پدر زلزله شناسی ایران می‌گوید که این زلزله‌های متعدد در شمال و جنوب و شرق و غرب تایید می‌کند که منطقه و فلات ایران تحت فشارهای زمین ساختی است.
به گفته وی اینها همه نشان از حرکت صفحات زمین‌شناسی شبه جزیره عربستان و شبه جزیره هند است. اما نکته قابل تامل این است که این حرکت این دو صفحه به سمت فلات و صفحه ایران بوده و این منطقه را تحت فشار قرار داده است.

بر اساس اظهارات عکاشه در حال حاضر حرکت صفحه شبه قاره هند به سمت شمال غرب و حرکت صفحه عربستان به سمت شمال شرق باعثشده که رشته کوه‌های البرز و زاگرس تحت فشار قرار بگیرند و زلزله آذربایجان و بوشهر موید این مطلب است. چون آذربایجان در انتهای رشته کوه البرز و بوشهر نیز در در مناطق انتهایی رشته کوه زاگرس قرار دارد.

به گفته این متخصص علم زلزله شناسی، زلزله نزدیک به ۷ و نیم ریشتری سراوان سیستان و بلوچستان نیز ناشی از حرکت صفحه دریای عمان به زیر گسل مکران است که در طول دوران قبل زمین شناسی آتشفشان تفتان را به وجود آورده است.
مطالعات زمین شناسی نشان می‌دهد که منطقه آذربایجان استعداد وقوع زلزله ۷ ریشتری را دارد. منطقه زاگرس و شرق کشور نیز به ترتیب تا ۷ و ۸ ریشتر پتانسیل وقوع زلزله را داراست.

اما آیا این زلزله‌های متعدد و تحرکات زمین شناسی خطری بالقوه برای زلزله پایتخت است؟ پاسخ عکاشه مثبت است اگرچه وی می‌گوید که علم زلزله شناسی به وی اجازه نمی‌دهد که برای وقوع زلزله در تهران، آن هم در آینده نزدیک قسم بخورد اما شواهد و قرائن خبر از فعالیت بیش از پیش گسل‌های البرز در آینده نزدیک می‌دهد و زلزله‌های آذربایجان، بوشهر و سراوان زنگ خطری بسیار جدی برای زلزله در تهران است. اگرچه علم زلزله شناسی علم پیش‌بینی نیست اما به ما می‌گوید احتمال زلزله تهران بسیار قوی است و باید آماده بود.

پدر علم زلزله شناسی ایران هشدار می‌دهد که باید بیاد داشت که اگر عمق زلزله سراوان اندکی کمتر بود و این زلزله در منطقه شهری رخ می‌داد حداقل ۱۰۰ هزار نفر کشته داشت.

به گفته وی عمق زلزله‌های آذربایجان و بوشهر تقریبا یکسان بوده و اگر در تهران نیز زلزله‌ای حادثشود عمق زیادی نخواهد داشت و عمق کم زلزله خطر آن را افزایش می‌دهد و چنانچه زلزله‌ای که در سراوان رخ داد در پایتخت به وقوع می‌پیوست الان کشور تعطیل بود چون از تهران جز تلی از خرابه چیزی باقی نمی‌ماند.