وجود ۲۱ هزار کلاس درس غیرمقاوم در تهران

به گزارش افکارنیوز، محمدرضا حافظی در نسشت خبری برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز تهران که روز سه شنبه برگزار شد، افزود: با توجه به ضرورت مقاوم سازی مدارس تخریبی جامعه خیرین مدرسه ساز به دولت پیشنهاد داده است تا اعتبار لازم برای مقاوم سازی مدارس اختصاص داده شود. همچنین پروژه های نیمه تمام مدرسه سازی دولت را خیرین به اتمام رسانده و در نهایت به نام آنها نامگذاری شود و به زودی مجوزهای لازم به خیرین داده می شود.

وی در ادامه از تحقق ۶۰ درصدی اعتبار سال گدشته خیرین خبر داد و گفت: یک هزار و ۸۴ میلیارد تومان اعتبار خیرین مدرسه ساز بود که که ۶۰درصد آن محقق شده است.

حافظی با اشاره به برگزاری جشنواره خیرین در استان های مختلف که از فروردین ماه آغاز شده است، گفت: این جشنواره ها تا ۱۰ اردیبهشت ماه تا قبل از انتخابابت ریاست جمهوری به اتمام می رسد. علت تعجیل خیرین در برگزاری جشنواره های استانی، همزمان نشدن آن با انتخابات بود چرا که جامعه خیرین مدرسه ساز با اهداف سیاسی کار نمی کند و بهتر بود که تا قبل از انتخابات این جشنواره ها به پایان برسد.

وی با اشاره به تحریم اقتصادی ایران از کشورهای غربی گفت: ایران و جهان از وضعیت خوب اقتصادی برخوردار نیست و ما گمان می کردیم که استقبال خیرین با توجه به این تحریمها در سال جاری خیلی خوب نباشد، اما امسال نیز شاهد حضور بسیار خوب آنها در بحثمدرسه سازی بودیم و علاوه بر ۴۰۰ هزار خیر کشور، ۱۰۰ هزار خیر دانش آموز نیز به جامعه خیرین پیوستند.

حمایت جامعه خیرین از دانش آموزان بی بضاعت

رئیس جاممعه خیرین مدرسه ساز با بیان اینکه بسیاری از کشورها گمان می کنند که ایران بمب اتم می سازد و همواره نگران این موضوع هستند، تصریح کرد: کشورهای تحریم کننده امروز باید نگران کلاس های درس باشند که امروز جامعه خیرین هر روز بیشتر و بیشتر می شود و باید گفت که قدرت هر کلاس درس ساخته شده ۱۰ برابر بمب اتم است.

حافظی درباره حمایت از دانش آموزان بی بضاعت برای ادامه تحصیل گفت: اهداف ما در اساسنامه مشخص است و یکی از تصمیمات مهمی که از سال جاری گرفته شده کمک به هوشمندسازی مدارس است و از این به بعد هیچ کلاس و مدرسه ای بدون آنکه هوشمندشود تحویل آموزش و پرورش داده نمی شود.

به گفته وی، حمایت از دانش آموزان بی بضاعت یکی ازمسوولیت های شرعی جامعه خیرین است و برنامه ریزی هایی برای حمایت از دانش آموزان بی بضاعت از ابتدایی تا دانشگاه در دستور کار داریم تا شاهد هدر رفتن استعدادها نباشیم.

حافظی همچنین درباره کمبود مدرسه در پایتخت و تلاش های خیرین برای جبران این کمبود توضیح داد: معضلات فضاهای آموزشی در تهران بیشتر از سایر استانهاست، چرا که در تهران زمین وجود ندارد و از امسال جامعه خیرین مدرسه ساز تهران برنامه ریزی های را در مناطق ۱۹ گانه آموزشی انجام داده تا شاهد رشد مدرسه سازی در تهران باشیم.

خیرین مدرسه ساز ۲۲۴ میلیارد تومان به استان تهران کمک کردند

در ادامه این نشست علی نبیان مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان تهران گفت: کمک های خیرین در سال گذشته برای استان تهران به ۲۲۴ میلیارد تومان رسیده است که این عدد نشان دهنده مشارکت گسترده خیرین استان تهران در بحثمدرسه سازی است.

وی با بیان اینکه استان تهران تنها استانی است که دو مجمع جداگانه یکی برای شهر تهران و یکی برای شهرستان ها دارد، گفت: جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران هفتم اردیبهشت ماه در سالن همایش های صدا و سیما برگزار می شود.

به گفته نبیان، استان تهران با توجه به جمعیت ساکن با کمبود فضاهای ورزشی و آموزشی و پرورشی مواجه است که در این زمینه خیرین به خوبی به کمک دولت آمده اند. ضمن آنکه ما نیز در تلاش هستیم تا فضاهای آموزشی نیمه تمام را تا شهریور ماه در صورت اختصاص اعتبار به اتمام برسانیم.

وی درباره تعداد کلاسهای استان تهران که باید تخریب و نوسازی شود، گفت: براساس شناسنامه فضاهای آموزشی که در سال ۱۳۸۵ در اختیار ما قرار گرفت، ۱۳ هزار و ۴۵۶ کلاس تخریبی شناسایی شد که تاکنون ۵ هزار و ۴۴۹ مدرسه تخریب و بازسازی شده و یا در حال بازسازی شدن است.

۲۱ هزار و ۱۵۰ کلاس درس غیرمقاوم دربرابر زلزله

نبیان با بیان اینکه شهرداری نیز می تواند در اختصاص زمین به شهر تهران گامی در جهت گسترش مدرسه سازی در شهر تهران بردارد، گفت: متاسفانه هنوز در این زمینه نتواسته ایم با شهرداری تهران به توافق برسیم.

وی در پاسخ به خبرنگاری درباره اینکه چرا مدارس ساخته شده توسط سازمان نوسازی به اندازه مدارس سایر استانها تجهیز نیست و اکنون از شهرداری توقع زمین دارد، توضیح داد: در تهران به شدت با کمبود زمین مواجه هستیم و معتقدیم که شهرداری می تواند فضای مدارس را نیز به زیبایی پارکهای در سطح شهر دربیاورد و باید تنها یک هماهنگی بین دو سازمان صورت بگیرد که امیدوارم این اتفاق بیافتد.

نبیان در پاسخ به درباره نیاز شهر تهران به مدارس تازه ساز گفت: شهر تهران بیشتر از آنچه که به ساخت مدرسه نیاز داشته باشد، به مقاوم سازی و نوسازی مدارس نیاز دارد. تمامی فضاهای نا ایمن در شهر باید بازسازی شود و اگر اعتبار لازم داده شود قطعاً این اتفاق می افتد. در کنار آن خیرین مدرسه ساز می توانند سازمان نوسازی را با ساخت مدارس یاری رسانند تا کمبود فضاهای آموزشی در پایتخت جبران شود.

وی درباره تعداد پروژ های نیمه تمام دولت در استان تهران افزود: در کل استان تهران ۱۸۰ پروژه دولتی برابر با دو هزار و ۱۹۵ کلاس درس در مساحت ۳۶۷ هزار و ۶۰۸ مترمربع است به صورت نیمه تمام باقی مانده است که برای اتمام آن در انتظار بودجه سال ۱۳۹۲ هستیم.

مدیر کل نوسازی استان تهران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره اینکه مدارس تازه ساخت استان تهران تا چه اندازه در برابر زلزله مقاوم هستند، تصریح کرد: تمامی فضاهای جدید آموزشی ساخته شده و فضاهای مقاوم سازی شده در برابر زلزله مقاوم هستند، اما در مجموع نمی توان به صورت مطلق در این زمینه نظر داد.

وی با بیان اینکه در تهران ۲۱ هزار و ۱۵۰ کلاس درس غیرمقاوم دربرابر زلزله وجود دارد، ادامه داد: در سال ۱۳۹۲ تعداد ۶۰ فضای آموزشی برای مقاوم سازی شده در دستور کار قرار گرفته است که با مشخص شدن اعتبار امسال، مقاوم سازی مدارس را شروع می کنیم.

وجود ۷ تا ۱۲ هزار خیر مدرسه ساز در تهران

نعمت بنی آدم رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران دیگر سخنران این نشست بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ هزار خیر دانش آموز و ۷ تا ۱۲ هزار خیر ثابت در استان تهران وجود دارد، گفت: شهر تهران در بین ۲۸ استان کشور مقام دوم را از لحاظ خیرین مدرسه ساز دارد و دارای نمره ۲۸ بوده و از طرفی استان یزد مقاوم اول را دارا است.

بنی آدم ادامه داد: رشد تعهدات خیرین مدرسه ساز در سال ۸۹ مبلغ ۱۸ میلیارد، در سال ۱۳۹۰ مبلغ ۱۱۰ میلیارد و در سال ۱۳۹۱،۷۰ میلیارد تومان بود و مبلغ تعهدات خیرین مدرسه ساز در استان تهران در سال ۹۲ پس از برگزاری جشنواره خیرین اعلام خواهد شد.

وی به فضاهایی که خیرین در ساخت آن مشارکت داشتند اشاره و گفت: تا مهرماه سال ۹۱،۱۴ طرح با ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا و ۱۱ میلیارد تومان هزینه ساخته و در شهرستان های استان تهران ۲۱ طرح با ۲۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا و ۱۲ و نیم میلیارد تومان هزینه احداثشده است.

بنی آدم به تعهدات خیرین در سال های گذشته اشاره و گفت: در جشنواره خیرین سال ۱۳۸۶ مبلغ ۲۱ میلیارد تومان، در سال ۱۳۸۷ مبلغ ۷۶ میلیارد تومان، در سال ۸۸ مبلغ ۹۲ میلیارد تومان، در سال ۱۳۸۹ مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۰ مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۱ مبلغ ۲۲۴ میلیارد تومان رقم تعهدات خیرین در استان تهران بوده است.

وی با اشاره به اینکه در تهران معضل وجود زمین برای خیرین وجود دارد گفت: طرح معوض برای زمین های تخریبی به شهرداری ارائه شده که فعلا در این باره پاسخی دریافت نکرده ایم. اگر امکان داشته باشد مدارسی که حالت تجاری دارند را معوض بگیریم و در جای امن و در داخل کوچه ها تبدیل به مجتمع های آموزشی کنیم برای ما بهتر است.

بنی آدم افزود: ایجاد فضاهای ورزشی در دستور کار خیرین مدرسه ساز تهران است که البته این موضوع برای دختران بیشتر از پسران در اولویت قرار دارد زیرا فقر حرکتی برای دختران بیشتر است.

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران در پایان با اشاره به تعداد خیرین مدرسه ساز استان تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰۰ هزار خیر دانش آموز و بین ۷ تا ۱۲ هزار خیر ثابت در استان تهران وجود دارد.