زباله‌هایی که طبیعت شمال را نابود می‌‌کند

به گزارش افکارنیوز، از سه شب گذشته تاکنون نمایندگان شوراهای محلی در منطقه پرده‌سر واقع در بخش خرم‌‌آباد شهرستان تنکابن به علت مخاطرات زیست محیطی، آلودگی محیطی و آب ناشی از شیرابه‌های روان محل دپوی زباله‌ها در سایت کمپوست پرده سر، از ورود خودروهای سنگین حمل زباله به این نقطه ممانعت شده و آنها دیگر نمی‌گذارند زباله‌ای در این مکان دپو شود.

یکی از اعضای نمایندگی شورای محلی در روستای لات پرده‌سر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تنکابن با انتقاد از رهاکردن پروژه‌ای که چند سالی است با سوء مدیریت در فازهای متفاوت در حل مشکل پسماندها ناموفق عمل کرده و منطقه را با بحران مواجه ساخته است، تاکید کرد: مسئولان قول مساعد داده بودند موانع این پروژه برطرف شود ولی این امر مشاهده نشد.

ارسلان قنبری افزود: پس از مساعدت مسئولان دیدیم این پروژه با یک استارت نمادین مجدداً متوقف شد و مدتی نیز یک گروه در آن به تفکیک زباله می‌پرداختند و قرار بود این سایت را راه‌اندازی کنند اما این امر نیز محقق نشد.

وی یادآور شد: امروز این پروژه با توجه به حدود پنج سال تلاش و پیگیری، با سوءمدیریت و اشتباهاتی که داشته ناکام و شکست خورده مانده است و هم اینک نیز هیچ اراده‌ای برای حل مشکلات عدیده ‌آن وجود ندارد.

قنبری در ادامه گفت: از حدود سه سال قبل شیرابه‌های زباله‌های دپو شده در پرده‌سر به پائین‌دست سرازیر و وارد انهار و رودخانه ۲ هزار می‌شود.

وی ادامه داد: طی این مدت چندین راس دام نیز بر اثر همین آلودگی‌ها بیمار و تلف شده‌اند.

قبری تصریح کرد: ادامه این وضع با آلودگی دام و محیط که منجر به آلودگی آب‌های زیرسطحی نیز می‌شود برای هیچ یک از ساکنان روستاهای پایین دست این سایت پذیرفته نیست و هرچه پیگیری کردیم کسی پاسخگو نبوده و به غیر از وعده‌های غیرعملی اقدام موثری نیز در این راستا صورت نپذیرفت.

این مسئول اذعان داشت: برای جلوگیری از بحران و پیشگیری از مخاطرات فراوان برای سلامت مردم از ورود هر گونه زباله به سایت کمپوست پرده‌سر ممانعت می‌شود.

قنبری با هشدار به مسئولان امور بهداشت محیط زیست تاکید کرد: از مسئولان امر در حوزه بهداشت محیط و محیط زیست شهرستان درخواست می‌کنیم بررسی از وضعیت آلودگی محیطی و آب منطقه داشته باشند تا مردم از نگرانی خارج شوند.

معاون عمرانی استاندار مازندران نیز در پاسخ به این مشکل پیش‌روی به خبرنگار فارس گفت: با توجه به تلاش‌هایی که صورت گرفت گروه‌های جدید که برای احداثکارخانه کمپوست مدرن به منطقه آمده‌اند قادر به اجرای پروژه در پرده‌سر نیستند و مسئولان شهرستان در پی تهیه زمینی در پایین دست در فواصل نزدیک به شهر تنکابن هستند تا مشکلات گذشته را نداشته باشد اما با توجه به وضعیت زمین و کمبود آن در پایین‌دست و گرانی آن این مهم هنوز محقق نشده است.

عیسی هاشمی حیدری افزود: با توجه به اینکه محققان استان در دانشگاه نوشیروانی بابل به تکنولوژی نوینی در تصفیه فاضلاب، پسابها و شیرابههای زباله دست یافتهاند ما از مسئولان شهرداریها به ویژه در شهرستان تنکابن درخواست میکنیم برای حل این مشکل یعنی تصفیه شیرابههای زبالههای دپو شده که طی سالیان متمادی در سایت پرده سر دپو شده است با این گروه وارد مذاکره شوند و از این محققان کمک بگیرند زیرا این گروه به تکنولوژی نوینی برای تصفیه فاضلاب، پسابها و شیرابههای زباله دست یافته و با این روش میتواند آن را به آب روان و یا حتی آب شرب تبدیل کنند.