روش‌های موثر برای رفع نفخ در نوزادان

به گزارش افکارنیوز، دکتر پژمان علوی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ‌ منطقه خوزستان، اظهار کرد: دلیل این مشکل، نبود باکتری در دستگاه گوارش نوزاد و کم بودن فلور میکروبی در بدن است و پس از شکل‌گیری فلور میکروبی، مشکل نوزاد نیز رفع می‌شود.

وی افزود: مشکل نفخ در بیشتر کودکان ایجاد و تا ماه سوم و چهارم زندگی رفع می‌شود و نیازی به استفاده از دارو ندارد و جایی برای نگران شدن مادران نیست.

علوی نژاد تصریح کرد: نفخ در نوزادان به صورت بی‌خوابی و بی‌قراری کودک نمایان می‌شود. علایم هشدار دهنده‌ای مانند کاهش وزن در عارضه نفخ وجود ندارد و در صورت وجود چنین علایمی باید به بیماری دیگری شک کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ‌ ‌برای کاهش نفخ نوزادان بهتر است مادر شیرده از غذاهای نفاخ استفاده نکند، آرامش داشته باشد و هنگام شیر دادن به کودک نیز استرس و نگرانی نداشته باشد.

وی ادامه داد: بهترین درمان مشکل نفخ، بغل کردن نوزاد و نوازش است. میتوان ازموسیقی ملایم نیز برای آرام کردن نوزاد استفاده کرد. در صورتی که نوزاد بیش از حد بیقرار بود میتوان حوله گرم را روی شکم او قرار داده و او را نوازش کرد.